تاریخ انتشار: پنجشنبه 1398/09/28 - 03:54
کد خبر: 338880

درخواست دانشجویان برای لغو هدفمند معافیت‌های مالیاتی

بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) طی نامه‌ای خواستار لغو هدفمند معافیت‌های مالیاتی، مخصوصاً از سلبریتی‌های پردرآمد و صاحب حقوق‌های نامتعارف و مافیای کنکور شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) طی نامه‌ای به نمایندگان مجلس ضمن اشاره به انتشار پیش‌نویس لایحه اصلاح برخی قوانین و مقررات مالیاتی، تاکید کرد: دولتی که با یک دستور ساده، جلوی لغو معافیت مالیاتی سلبریتیهای اجاره ای و مافیای کنکور را بگیرد و بر ثروت ثروتمندان بیفزاید، با چه رویی دم از کسری بودجه می زند؟! دم خروستان را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را!

متن این نامه به شرح زیر است:

باسمه تعالی

نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم

در هفته‌های گذشته پیش‌نویس لایحه اصلاح برخی قوانین و مقررات مالیاتی منتشر شده است.  براساس این پیش‌نویس و با تصویب احتمالی آن، لغو معافیت مالیاتی کلیه فعالیت‌های فرهنگی- هنری در حوزه‌هایی مانند انتشارات کمک درسی، سینما و موسیقی، حراج‌های غیرشفاف، آثار تجسمی با گردش‌های مالی بالا که پیش از این در قانون وجود داشت اعمال خواهد شد و از این پس صنعت فرهنگ و هنر نیز به صف مالیات‌دهندگان خواهد پیوست اما بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) بر خود لازم می‌داند تا نکات و سؤالاتی درباره آنچه در عمل بر سر این قانون آمده است در چند بند بیان نماید تا زمینه اجرای صحیح این قانون فراهم آید.

۱- در این پیش‌نویس پیشنهاد شده است که بند «ل» از ماده 139 مالیات‌های مستقیم حذف شود. اما با دستور فوری دکتر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، این بند حذف شد. اما ماده 139 -که چندان در قانون مالیات باز نشده است- طی یک دستورالعمل به امضای عیسی شهسوار خجسته، رئیس کل وقت سازمان امور مالیاتی کشور و احمد مسجدجامعی، وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شکل مبسوطی تعریف شده است. 

طبق این دستورالعمل و جدول ارائه شده بخش وسیعی از فعالان فرهنگی مشمول معافیت می‌شود. اگر چه برخی از فعالان فرهنگی مانند ناشران کتاب که با مشکلات عدیدهای در این شرایط اقتصادی روبرو هستند، شایسته معافیت مالیاتی هستند، اما کارشناسان معتقدند این معافیت قابل تعمیم به همه کسانی که ذینفع اقتصاد فرهنگ و هنر هستند، نیست. چنانکه بسیاری از بازیگران و خوانندگان و اصطلاحا سلبریتی‌ها و همچنین ناشران کتب کمک آموزشی یا همان مافیای کنکور با وجود دستمزدهای قابل توجه، درآمدها و گردش مالی میلیاردی به طور کلی مالیات پرداخت نمی‌کنند!

سؤال اصلی این‌جاست که چرا دولت همچنان بر دادن معافیت مالیاتی به سلبریتی های اجاره‌ای و مافیای کنکور اصرار دارد؟

۲-معافیت دیمی و کلی چنین رسته‌های شغلی با فعالیتهای گسترده معنادار و متنوع، معقول و منطقی نیست. چرا که با چنین معافیت دیمیای تمایل سودجویان به این حوزه بیشتر خواهد شد تا پول‌های مبهم خود را وارد عرصه سینما، کتاب، مجله، روزنامه و ... کنند و اقدام به پولشویی های گستره نمایند، هر چند اسمش را «خدمت به فرهنگ و تربیت، کمک به عدالت آموزشی و یا مسئولیت اجتماعی» بگذارنند. باید مراقب پول‌ها و دست‌های آلوده به قلمرو فرهنگ و تربیت بود، حتی که با عنوان‌های جذابی مثل مسئولیت اجتماعی، عدالت آموزشی یا حمایت از فرهنگ باشد.

به عنوان نمونه سید محمد امامی تهیه کننده سریال شهرزاد، از متهمین فساد هزاران میلیاردی بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان که در رابطه با این پرونده بازداشت هم شده است، در ۵ سال اخیر هیچ پاسخ روشنی در مورد منابع مالی و هزینه تولید این سریال در جهت شفاف سازی ارائه نکرده‌است. در واقع معافیت مالیاتی عرصه فیلم و سریال، جولانگاهی را برای سودجویان و اختلاسگران پدید آورده است تا به غارت بیت المال بپردازند و از عایدی آن هم درآمدهای میلیاردی ای نصیب سلبریتی های اجارهای می نمایند! سلبریتی هایی که نقش مهمی را در پدید آوردن وضع دشوار معیشتی این روزها به سبب حمایت از دولت تدبیر و امید داشته اند، اما اکنون مدعی حمایت از حقوق مردم شدهاند!

۳- از سوی دیگر در حوزه نشر کشور، پرتیراژترین و البته پررونق‌ترین و سودآورترین قلمرو به کتاب‌های کنکوری و به اصطلاح کمک آموزشی (از پیش از دبستان تا دکتری و بالاتر) اختصاص دارد. گذشته از ابهام و تردید اساسی در کمکی که این کتاب‌ها به تحقق اهداف آموزشی و پرورشی کشور می‌کند، به یقین می‌توان ادعا کرد که این انتشاراتی‌ها عمدتاً اثرات منفی بنیادین که بر شیوه‌ی آموزش و یادگیری دروس داشته‌اند و ارزشیابی و سبک تدریس معلمان را هم تحت شعاع کنکور به انحراف برده‌اند. حال چرا این بخش از صنعت نشر که غالباً نگاه اقتصادی و بازاری دارند، باید معاف از مالیات باشند؟

حال سوال این است، دولتی که با یک دستور ساده، جلوی لغو معافیت مالیاتی سلبریتیهای اجاره ای و مافیای کنکور را بگیرد و بر ثروت ثروتمندان بیفزاید، با چه رویی دم از کسری بودجه می زند؟! دم خروستان را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را!

در پایان از شما مسئولان محترم مصرانه خواستار لغو هدفمند معافیت‌های مالیاتی، مخصوصاً از سلبریتی‌های پردرامد و صاحب حقوق‌های نامتعارف و مافیای کنکور بوده و لازم به ذکر این که جنبش دانشجویی به عنوان چشمان همیشه بیدار انقلاب و مرد،  تا اجرای کامل قانون عملکرد شما را رصد خواهد کرد.

والسلام علی من اتبع الهدی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top