تاریخ انتشار: سه شنبه 1398/10/10 - 09:14
کد خبر: 340347

«خبرنامه دانشجویان ایران» بررسی کرد؛

تشکل‌های دانشجویی از لایحه بودجه ۹۹ چه ایرادی گرفتند؟

تشکل‌های دانشجویی از لایحه بودجه ۹۹ چه ایرادی گرفتند؟

بر خلاف توصیه اکید عموم کارشناسان اقتصادی، سیاست دلار 4200 تومانی در سال بعد نیز کماکان ادامه خواهد داشت و 10.5میلیارد دلار از پول فروش نفت صرف واردات با دلار 4200 تومانی خواهد شد. سیاستی که اولا در دل خود هم توزیع فسادانگیز رانت، هم کمک به واردات و هم تضعیف تولید داخلی را دارد و ثانیا انتظار می‌رود شاهد کسری‌ای حدودا 30 هزار میلیارد تومانی از این محل باشیم

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حسن روحانی ۱۷ آذر ماه لایحه بودجه سال ۹۹ را به مجلس تقدیم کرد، لایحه ای که از فردای آن روز مورد نقد بسیاری از دانشگاهیان قرار گرفت، دانشگاهیان معتقد بودند آنچیزی که دولت برای سال ۹۹  پیشبینی کرده، با آن چیزی که در واقعیت اقتصادی کشور است، تفاوت فاحشی دارد. همین نقطه بود که تشکل های دانشجویی نیز در تحلیل هایی به نقد این لایحه پرداختند.

** ۶ اشکال اساسی بودجه ۹۹ که سرنوشتی خطرناک بر کشور دارد
اولین موضع گیری رسمی دانشجویی در پایان یک دوره آموزشی که از سوی بسیج دانشجویی برگزار شد، منتشر شد، در این بیانیه به شش ایراد اساسی بودجه اشاره شده و آمده است:
کاهش وابستگی به نفت در بودجه سال آینده ادعایی واهی و ساختگی از طرف دولتمردان جمهوری اسلامی می‌باشد. دولت مدعی است که وابستگی بودجه به نفت را کاهش داده و بحدود ۱۰ درصد رسانیده است، اما این ادعا کاملا غیرواقعی است.  سهم صندوق توسعه ملی از فروش نفت باید طبق برنامه ششم توسعه تاکنون به ۳۶ درصد می‌رسید، ولی دولت این مقدار را به ۲۰ درصد کاهش داده و این مابه التفاوت ۱۶ درصدی را تحت عنوان قرض به منابع درآمدی خود اضافه کرده است. (این قرض تقریبا معادل ۳۰ هزار میلیارد تومان می‌باشد.)

** هیچ نشانی از اصلاحات در لایحه بودجه ۹۹ نیست
بعد از آن بود که اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در بیانیه ای، ضمن اشاره به کلیات بودجه، بخش هایی از آن را فاقد ماهیت دانست: " اشکال اساسی دیگر بودجه استقراض از صندوق توسعه ملی است. در حالی که هدف اصلی تشکیل صندوق توسعه ملی رهایی بودجه از نفت بوده و دولت نیز بارها شعار استقلال بودجه از نفت را مطرح کرده است کاهش ۱۶درصدی سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی و انتقال آن به بودجه عمومی کشور به چه معناست؟ این در حالی است که با توجه به بیش برآوردی درآمدهای نفتی در لایحه بودجه ۹۹ و کسری قطعی بودجه، درخواست برداشت بیشتر دولت از این صندوق با توجه به رویه فعلی بسیار محتمل است".

** نامه به اعضای کمیسیون بودجه در خصوص بودجه۹۹
جنبش عدالتخواه دانشجویی نیز در نامه ای به اعضای کمیسیون بودجه خواستار نظارت بر ایرادات فاجعه آمیز بودجه 99 شدند. در بخشی از این نامه آمده است: حدود ده و نیم میلیارد دلار ارز چهارهزار ودویست تومانی برای کالاهای اساسی قرار است اختصاص داده شود که به معنای وجود رانت و امکان فساد برای عده ای است، ملت ایران هنوز نابسامانی توزیع ارز ۴۲۰۰به آقا زاده ها و سودجویان و فساد مالی ناشی از آن را فراموش نکرده اند.  کاهش بودجه مراکز نظامی و دفاعی از دیگر نقدهایی است که به بودجه سال ۹۹ وارد می باشد؛ که سبب نگرانی ها در آینده می شود.

** اشکالات دیگر
این دست تحلیل ها ادامه داشت که بسیج دانشجویی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران موارد تازه ای از مشکلات بودجه را منتشر کرد، در بخشی از این نامه آمده است: "بر خلاف توصیه اکید عموم کارشناسان اقتصادی، سیاست دلار 4200 تومانی در سال بعد نیز کماکان ادامه خواهد داشت و 10.5میلیارد دلار از پول فروش نفت صرف واردات با دلار 4200 تومانی خواهد شد. سیاستی که اولا در دل خود هم توزیع فسادانگیز رانت، هم کمک به واردات و هم تضعیف تولید داخلی را دارد و ثانیا انتظار می‌رود شاهد کسری‌ای حدودا 30 هزار میلیارد تومانی از این محل باشیم. در لایحه بودجه سال 1399، فروش روزانه یک‌ میلیون بشکه نفت پیش‌بینی شده است و هم‌چنین سهم صندوق توسعه ملی از درآمد نفتی کاهش یافته است. با توجه به اینکه فروش نفت ما در سال قبل به طور میانگین روزانه کم‌تر از 500 هزار بشکه بوده، بنظر می‌رسد حدود از 30 هزار میلیارد تومان کسری از این ناحیه متوجه دولت شود."

** فرهنگیان هم شاکی هستند
بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان تهران طی نامه‌ای به نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره لایحه بودجه سال ۹۹ نوشت: باتوجه به ایرادات اساسی لایحه بودجه ۹۹، انتظار می‌رود نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این برهه سرنوشت ساز و حساس نسبت به اصلاح لایحه بودجه و حل ایرادات وارد شده به آن، اقدام کنند. یکی از ایراداتی که بر بودجه سال ۱۳۹۹ وارد است،عدم توجه به دانشگاه فرهنگیان می باشد. در رابطه با دانشگاه فرهنگیان که قرار است معلمانی متناسب با سند تحول بنیادین تربیت کند نیز توجهی نشده است و اختلاف سهم سرانه دانشجو معلمان با دانش آموزان دوره دوم متوسطه نظری،به میزان ۶۸ هزار تومان می باشد.

** تحلیل های نخبگانی
البته واکنش تشکل ها تنها به دادن چند بیانیه و نامه نبود، و فعالین سابق و فعلی دانشجویی به بررسی این لایحه پرداختند، سیدعلی روحانی دانشجوی نخبه و دارای رتبه اول المپیاد در سال ۸۸ در تحلیلی نوشت: در اصلاح ساختار بودجه ۹۹ قرار بود چند کار مهم انجام شود. اولاً قرار بود راه‌های تأمین منابع پایدار جایگزین درآمد نفت شود و همچنین وابستگی به نفت کاهش یابد. ثانیاً در بعد هزینه‌ای، قرار بود هزینه‌ها شفاف شود. ثالثاً  قرار شده بود در بودجه ۹۹ بالاخره برای وابستگی صندوق بازنشستگی برنامه‌ریزی شود که وابستگی صندوق بازنشستگی از بودجه کمتر شود اما اثری از این اصلاحات ساختاری در بودجه دیده نمی‌شود.

مجتبی مرادی از فعالین سابق دانشجویی نیز در تحلیلی نوشت: جدول درآمد هزینه هدفمندی هم نشان میدهد که دولت درآمدهای هدفمندی رابه گونه ای محاسبه کرده که طبق آن حتما باید قیمت یکی از فرآورده های نفتی را افزایش دهد تا بودجه هدفمندی با کسری حدود ۲۵ هزارمیلیارتومانی روبرو نشود. با توجه به وجود مصوبه افزایش قیمت گازوئیل، باید آماده افزایش حدود ۲ برابری قیمت گازوئیل هم باشیم! که بنظر این کار تبعات تورمی و اجتماعی بیشتری نسبت به رشدقیمت بنزین به همراه دارد.

 * گزارش از سجاد باقری

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وضعیت پریشان دانشگاه‌ها در آمریکا/ حمایت تمام قد دانشجویان از فلسطین در برابر رژیم بی‌آبرو
هلاکت یک نظامی صهیونیست در شمال غزه
کمک ۲۶میلیارد دلاری آمریکا به اسراییل در ۲۰۰مین روز جنگ
اعلام آماده باش کامل در یک شهر ؛ مدارس هم تعطیل شد
تثبیت موقعیت ایران پس از عملیات وعده صادق
دکترین هسته ای ایران تغییر می کند؟
جنگ در غزه، تحصن در کلمبیا
تلویزیون اسرائیل تایید کرد؛ حمله جدید ارتش صهیونیستی در راه است
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
آگهی های عجیب و غریب در بازار تبلیغات
واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
تمرین پرسپولیس با حضور بیرانوند برگزار شد
مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود
چند درصد مردم ایران تلویزیون می‌بینند؟
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
ادای احترام رئیس جمهور به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
دستگیری بیش از ۱۳۳ نفر در تظاهرات دانشگاه نیویورک در حمایت از غزه
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
نخستین هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه برگزار شد
هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان جذب فراگیر کارشناسی ارشد
تشکیل کمیته اقتصادی برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد
تنوع فرصت‌های شغلی در دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top