تاریخ انتشار: جمعه 1398/10/13 - 17:34
کد خبر: 340820

رضا ایروانی

چهار گزاره برای اقدام ترامپ در ترور قاسم سلیمانی

چهار گزاره برای اقدام ترامپ در ترور قاسم سلیمانی

ترامپ برگه برنده برای پیروزی در انتخابات آتی می‌خواست و تا اینجا یک برگ به دست آورده است، اما به نظرم او برای به دست آوردن این برگ(که شاید مهمترین دلیل او برای حمله دیشب بود) انتحار کرده است و رسما آمریکا را مسئول کشتن یکی از مقامات ایرانی کرده است.

خبرنامه دانشجویان ایران: رضا ایروانی*// کشورهایی که برای خود بازدارندگی ایجاد می‌کنند مطمئن‌اند که دیگر کسی جرات پاسخ حملات آنها را ندارد.
ترامپ هم امروز در مستی قدرت فکر می‌کند آمریکا ترس از ضربه دوم را در ذهن جهان انداخته است. او دقیقا چند دقیقه بعد از حمله دیشب آمریکا و شهادت سردار قاسم سلیمانی پرچم آمریکا را توئیت می‌کند...

فکر می‌کنم ترامپ با اینکار به زعم خودش می‌خواهد در ناخودآگاه مسئولین ایرانی جا بیاندازد که من از کار خود مطمئنم و آماده پذیرایی از اقدامات بعدی،  و می‌خواهد این گذاره را پمپاژ کند که "ترامپ می‌خواهد ما را وارد جنگ و ناامنی کند و این حمله و رجزهای بعدش تله است."

اما می‌توان گفت این غلط‌ترین گزاره حال حاضر است.
اولا. مشخص است ترامپ بدون برنامه‌ریزی و ابعادسنجی این کار را انجام داده چرا که تازه بعد از خبر شهادت پایگاه‌های آمریکا در آماده باش و اعضای سفارتش را تخلیه کرده است.

ثانیا ترامپ کاسب است و کاسب هم ترسوست. در مواجهه با چنین نگرشی اگر کشور ضربه متقابل وارد شود او جرات ضربه دوم را ندارد، چرا که اطمینان از پاسخ متقابل و سنجش ابعاد آن ندارد.

ثالثا شهادت ابومهدی مهندس و حاج قاسم فراتر از خط قرمز بود و اگر خط قرمزهای دشمن فتح نشود اساسا ایران این پیام را مخابره می‌کند که دیگر نمی‌خواهد قدرت منطقه باشد.

رابعا ترامپ برگه برنده برای پیروزی در انتخابات آتی می‌خواست و تا اینجا یک برگ به دست آورده است، اما به نظرم او برای به دست آوردن این برگ(که شاید مهمترین دلیل او برای حمله دیشب بود) انتحار کرده است و رسما آمریکا را مسئول کشتن یکی از مقامات ایرانی کرده است.

با این اوصاف باید بدانیم آمریکا علنا با ایران وارد جنگ شد. نه نیابتی، نه تفسیری، جنگ رو در رو.

حالا ایران باید به شعارهایش عمل کند. ما امروز هم باید نشان بدهیم آمریکا دیگر برای ما قدرت بازدارنده ندارد و هم نشان بدهیم او را سخت‌تر مجازات می‌کنیم و حالا آمریکا است که باید از توان بازدارندگی ما بترسد و اگر اذهان غرب‌زده و محافظه‌کار عده‌ای در کشور نباشد این کار بدون هیچ تردیدی باید انجام شود.

به عبارتی محافظه‌کاری سمی مهلک در شرایط امروز برای ما است.

فکر می‌کنم امروز انتقام خون حاج قاسم استراتژیک‌ترین تصمیم ایران در این چند سال است. امروز هم خون مظلومی بر زمین است، هم منافع ملی در خطر است و هم استکبار علنا با ما وارد جنگ شده است. امروز دیگر هیچ بهانه‌ای برای تعلل نیست. وقت گریه هم نیست. به قول آن فرزانه، روضه را حماسی خواندن هم قشنگ‌تر است و هم سوز بیشتر دارد.

حالا انتقام سخت چه می‌تواند باشد؟
از نظر من به جز نابودی اسرائیل هیچ پلن دیگری هم وزن شهادت حاج قاسم نیست، اما امریکا از امروز باید بداند نه در خلیج فارس می‌تواند با پرچمش حرکت کند، نه در آسمان خاورمیانه و نه پایگاه‌هایش امن هستند.

و البته ایران هم باید بداند وقتی طرف مقابل رسما اقدام کرده از حوزه شعار خارج شده است، حال دیگر نباید به شعار راضی شوی و شعارها را باید به دستورالعمل و بخشنامه تبدیل کنی.

* دانشجوی کارشناسی ارشد مسائل ایران

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top