تاریخ انتشار: سه شنبه 1398/10/17 - 20:18
کد خبر: 341351

ظرفیت ICT افغانستان برای سرمایه گذاری فعالان ایرانی

یک فعال حوزه فناوری اطلاعات با بیان اینکه بخش خصوصی افغانستان پتانسیل همکاری با شرکتهای ایرانی حوزه فاوا را دارد، گفت: فضای فعالیت ایرانیان در حوزه نرم افزار در این کشور باز است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات، بابک ندرخانی با تاکید بر اینکه کشور افغانستان فضای خوبی برای سرمایه گذاری فعالان ICT است، اظهار داشت: اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به شدت بر ایجاد شهر هوشمند، دیجیتال سازی و بسترهای الکترونیک در این کشور تاکید دارد و از سوی دیگر بخش خصوصی افغانستان کاملا پتانسیل این را دارد که با ایران وارد همکاری شود.

وی با ذکر چند نکته برای فعالان فناوری اطلاعات که قصد حضور در بازار ICT افغانستان را دارند، گفت: هزینه ها و تجهیزات بسترهای الکترونیک را کشورهای اروپایی به طور خاص در افغانستان ارائه می دهند و در بسیاری از حوزه ها فعلا فضایی برای حضور ایرانی ها وجود ندارد؛ البته این حوزه ها بیشتر به بخش دولتی مرتبط می شود. اما در بخش خصوصی این فضا اکنون وجود دارد. بخش خصوصی در افغانستان هزینه های خود را تامین می کند و ترجیح می دهد با ایران همکاری داشته باشد. چرا که آنها به ایران نزدیک هستند و دو طرف زبان و فرهنگ مشترک با یکدیگر دارند.

ندرخانی با بیان اینکه میزان قیمت تمام شده محصولات در افغانستان به شدت با داخل کشور متفاوت است، افزود: کسانی که علاقه مند به فعالیت در حوزه ICT افغانستان هستند باید این موضوع را مدنظر قرار دهند که در افغانستان یک نرم افزار خیلی خوب حسابداری حدود ۱۰۰ تا۲۰۰ دلار قیمت دارد. این در حالی است که یک نرم افزار معمولی حسابداری ایرانی با قیمت یک تا دو میلیون تومان در بازار موجود نیست و نسخه های بسیار معمول نرم افزارهای داخلی زیر سه تا ۴ میلیون تومان به فروش نمی رود.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی افغانستان کاملا پتانسیل این را دارد که وارد همکاری با ایران شود، در مورد حوزه هایی که قابلیت فعالیت برای ایرانی ها وجود دارد، گفت: در حال حاضر فضای فعالیت در حوزه نرم افزار در این کشور بیشتر است. چرا که ایران تولید کننده عمده سخت افزار نیست و در مواردی هم که قابلیت آن وجود دارد به دلیل اینکه کمک هایی که افغانستان از اروپا و امریکا دریافت می کند، اجازه مانور به محصولات ایرانی داده نمی شود اما در حوزه نرم افزار فضا به مراتب باز تر است.

این کارشناس فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه در حوزه بانکی نیز فضا برای فعالیت بسیار زیاد است، افزود: هنوز مردم در افغانستان همگی حساب یا کارت بانکی ندارند و فروش دستگاه های پوز می‌تواند بسیار موفق باشد. حتی بانکداری الکترونیک هم راه اندازی نشده و فضا در این زمینه کاملا فراهم است. از سوی دیگر حوزه های خدمات ارزش افزوده مبتنی بر موبایل (وس) کاملا موضوع جدیدی است و همچنین ساختارهای تلویزیون های اینترنتی و رسانه های مرتبط با آنها نیز از قابلیت بالایی برای سرمایه گذاری برخوردار است.

به گفته وی، افغانستانی ها به شدت علاقه مند برای کار با ایران هستند و نفرت بسیار زیادی نسبت به آمریکا و اروپا دارند. این کشور از جمله معدود کشورهایی است که به راحتی می توانیم انتقال ارز داشته باشیم و به رغم نا امنی و درگیری در بخش هایی از افغانستان، مناطقی مانند کابل، هرات، قندهار و مزار شریف مناطقی است که هم جمعیت قابل ملاحظه ای دارند و اغلب به مرزهای ایران نزدیک هستند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top