تاریخ انتشار: سه شنبه 1398/11/15 - 12:47
کد خبر: 344613

جهانگیری: بخش خصوص عضو هیات امنای دانشگاهها شود

معاون اول رئیس جمهور گفت: به وزیر علوم پیشنهاد می‌دهم افرادی از بخش خصوصی را در هیئت امنای دانشگاه‌ها عضو کنند تا دانشجو ۶ ماه پیش از فارغ‌التحصیلی مورد توجه و رصد بخش خصوصی قرار بگیرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری امروز در اجلاس سراسری روسای دانشکده و آموزشکده های دانشگاه فنی و حرفه ای که در دانشکده دخترانه دانشگاه فنی برگزار شد با گرامیداشت ایام دهه فجر اظهار داشت: ملت ایران با دست خالی اما با وحدت و انسجام و با رهبری، رهبر انقلاب اسلامی پیروزی را به ارمغان آوردند. ملت ایران همواره به دنبال آزادی، استقلال، پیشرفت، حاکمیتِ قانون بوده‌اند و در زمان انقلاب همه اینها عنوان شعارهایی بود که هم بر زبان رهبر انقلاب و هم بر زبان مردم در شهرها و روستاها تکرار شود.

وی افزود: ما حتماً بعد از چهل و یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی دنبال همان شعارها و آرمان‌ها از جمله توسعه و پیشرفت ایران اسلامی هستیم اینها باید نسل به نسل دنبال شود تا بتوانیم آنها را محقق کنیم.

وی افزود: در جایگاهی که ما به لحاظ جغرافیایی قرار داریم شرایط مردم به گونه‌ای باید باشد که مردم بدانند بیشتر به آزادی و عدالتی که می‌خواهند دسترسی خواهند داشت و نقش آنها در اداره کشور پر رنگ‌تر خواهد شد. همچنین در بخش استقلال کشور، این مسئله ابعاد زیادی دارد به عنوان مثال در زمان پیش از انقلاب مردم استقلال را می خواستند و آرمانشان این بود که کشور روی پاهای خودش بایستد و ایران باید بتواند حرف خودش را در جامعه جهانی به کرسی بنشاند. با توجه به شرایطی که کشور در طول این ۴۰ سال با آن مواجه بوده و همچنین فشارهایی که علیه کشور ایجاد شده مانند جنگ هشت ساله و همچنین فشارهایی که در حال حاضر به ما متحمل می‌شوند مانند تحریم‌های بی‌سابقه‌ای که رژیم آمریکا وضع کرده توانستیم پیشرفت‌های خوبی داشته باشیم.

جهانگیری گفت: تحریم‌ها دو وجه دارند؛ اول اینکه پشت تحریم‌ها اگر شورای امنیت باشد این وضعیت سخت‌تر است و کسی نمی‌تواند از آن عبور کند. دوم اینکه چه دستگاه و چه کسی پیگیر اجرایی شدن این تحریم‌ها علیه ایران است. گاهی اوقات در تحریم آن کشورها یک ساختارهای ایجاد می‌شد، مثلاً در زمان تحریم عراق می‌گفتند که پول نفت عراق به محل سازمان ملل وارد می‌شود تا از طریق آن برای عراق غذا تهیه کنند، با این کار هم نفت عراق را می‌گرفتند و هم پول آن به سازمان ملل می‌رفت. تشکیلات آمریکا امروز بزرگترین و قویترین سازمان در سرتاسر دنیا ایجاد کرده تا پیگیری کنند که تحریم‌هایی که وضع کرده در کشورها اعمال می‌شود یا نه؟ به عنوان مثال وقتی یک کشتی نفتی حرکت می‌کند آمریکا دقیقا آن را دنبال می‌کنند که ببنند هدف آن کجاست.

معاون اول رییس جمهور گفت: آمریکایی‌ها دروغ می‌گویند که می‌گویند ما برای مباحث دارویی و غذایی ایران محدودیت نداریم اگر بخواهیم از محل پول‌های خودمان یک دلار دارو تهیه کنیم آمریکایی اجازه نمی‌دهند. در سال جاری تا الان حدود ۳ میلیارد دلار دارو وارد کشور شده است، حرفهایی که آمریکا می زند مانند شوخی است زیرا ایران را هنوز نشناختند. اقتصاد ایران یک اقتصاد بزرگ است و نمی‌توان آن را حبس کرد.

وی افزود: این کشور حوزه نفوذ قوی دارد و می‌تواند در همین محدوده اطراف مسائلش را به طور جدی حل کند اما من فکر می‌کنم باید یک مطالعه جدی انجام شود که طی این ۴۰ سال با توجه به مشکلاتی که داشته‌ایم چقدر به اهداف رسیدیم. اتفاقاتی که در این چهل سال رخ داده خیلی مهم است. در دهه ۶۰ اقلام صادراتی ما فرش و پسته بوده، امروز وقتی گفته می‌شود که آمریکا به زعم خودشان اقتصاد نفت را صفر کرده‌اند پس چطور اقتصاد ما اداره می‌شود؟ پیداست کالاهایی در کشور تولید شده که امروز به اقصا نقاط دنیا صادر می‌شود و حاصل از آن به کشور می‌آید کشور را می‌چرخاند.

جهانگیری ادامه داد: در دولت اصلاحات، حساب ذخیره ارزی را ایجاد کردیم که با دستور مقام معظم رهبری به صندوق توسعه ملی تغییر نام داد اما در عین حال در شرایط عادی و غیر تحریم بودیم بیش از ۳۶ درصد درآمد نفتی کشور به این صندوق می‌رفت. امروز کشور ما با توجه به مشکلاتی که دارد برای تامین نیازهای خود دیگر منتظر کشتی‌ها برای واردات محصولات اولیه نیست. اگر یک سری مزاحمت و موانع نبود پیشرفت بیشتری در صنعت داشتیم، در این میان دانشگاه‌ها می‌توانند نقش مهمی برای پیشرفت صنعت ایفا کنند زیرا تربیت منابع انسانی مهم‌ترین عامل توسعه است.

وی با بیان اینکه وظیفه دانشگاه‌ها تربیت نیروی انسانی ماهر است، گفت: دانشگاه وظیفه دارد نیروی انسانی ماهر تربیت کند تا بهره‌برداری از منابع را با در نظر گرفتن آسیب‌های جدی برعهده بگیرند. به یاد دارم که در زمان وزارتم کارشناسان خارجی، به ما می‌گفتند شما از منابع خود به‌درستی استفاده نمی‌کنید.

معاون اول ریاست جمهوری گفت: ما اگر قرار است کالایی برای صادرات تولید کنیم، کالاها و بنگاه‌های ما باید رقابتی باشند. بازسازی صنایع به‌معنای اصلاح ساختار مالی بنگاه‌هاست. نیروی انسانی در این بین تعیین‌کننده‌ترین موضوع است؛ اما آموزش معضل مهمی در بنگاه‌ها بود و نیروهای انسانی در دوران فعالیت، آموزش‌های جدیدی نمی‌دیدند.

معاون اول رئیس جمهور یادآور شد: بحث آموزش فنی و حرفه‌ای در وزارت کار مطرح شد؛ اما فقط به تربیت کارگر ماهر معطوف بود. امروز مهم‌ترین سیاست دولت و نظام این است که باید کالاهایی تولید کنیم و خدماتی ارائه دهیم که در بازار جهانی قابل رقابت باشد.

جهانگیری خاطرنشان کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای در این بین نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای دارد چون وظیفه تربیت نیروی انسانی ماهر بر عهده این دانشگاه است. همیشه به روسای دانشگاه‌ها گفته‌ام شما باید مهم‌ترین مشکل جامعه را شناسایی کرده و برای آن راهکار ارائه کنید.

وی افزود: جهت‌گیری‌های دولت حداقل در حوزه اقتصادی روشن است. باید به سمت استفاده از ظرفیت طبیعی کشور برای گردشگری برویم؛ اما آیا این موضوع در دستور کار دانشگاه‌ها قرار گرفته است.

معاون اول رئیس جمهور گفت: نمی‌توانیم بگوییم به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ می‌رویم؛ اما دانشگاه فنی و حرفه‌ای هنوز به دنبال تربیت جوشکار باشد.

جهانگیری خاطرنشان کرد: پیش‌تر از رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای پرسیدم چه درصدی از فارغ‌التحصیلان شما وارد بازار کار می‌شوند؟ امروز پاسخ سوالم را گرفتم و مطمئنم بیش از ۶۱ درصد است. اتفاقا تسهیلات، امکانات و وام‌ها باید در اختیار دانشجویان و کارآفرینان فنی و حرفه‌ای قرار بگیرد.

وی ادامه داد: اطمینان دارم فارغ‌التحصیلان می‌توانند کارآفرینان بزرگی شوند؛ اما باید روحیه ریسک‌پذیری را در خود تقویت کنند. کارآفرینی بدون ریسک امکان‌پذیر نیست.

جهانگیری یادآور شد: دولت از دانشگاه فنی و حرفه‌ای حمایت می‌کند؛ اما باید بخش خصوصی را نیز درگیر کرد. به وزیر علوم پیشنهاد می‌دهم افرادی از بخش خصوصی را در هیئت امنای دانشگاه‌ها عضو کنند تا دانشجو ۶ ماه پیش از فارغ‌التحصیلی مورد توجه و رصد بخش خصوصی قرار بگیرد. امیدوارم همه دانشگاه‌ها به نقطه‌ای برسند که مهارت‌آموزی یکی از دستاوردهای مهم آنها باشد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسلامی:‌ تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد
افزایش کرایه‌ها بیش از ۴۵ درصد تخلف است
آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از فردا
مهلت دریافت کارت کنکور فردا به پایان می‌رسد
آگهی‌های مسکن در دو پلتفرم «شیپور» و «دیوار» حذف می‌شود؟
سرلشکر باقری: همه سناریوها را بررسی می‌کنیم
فیلم آتش‌سوزی در یکی از کارخانه‌های قم +فیلم
سرانجام دختر فوت شده در مترو تجریش +فیلم
بازنمایی سروده رهبر انقلاب در تابلوی نقاش مطرح کشور +عکس
پایان جنجال و نگرانی بزرگ نکونام در استقلال
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
اینفوگرافیک/آمار داوطلبان نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
با تخلفات کنکوری و مجازات های آن آشنا شوید +فیلم
پذیرش دانشجوی دکتری به شیوه استادمحور برای اولین بار کلید خورد
جزییات حادثه حریق در انبار دارویی بیمارستان امام حسین (ع) تهران
آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته
نبرد بزرگ دو کشتی‌گیر ایرانی با هم در خارج از کشور
خبر خوش آسیایی برای هواداران پرسپولیس
افشاگری خبرنگار بی‌بی‌سی درباره اسرائیل +فیلم
سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top