تاریخ انتشار: سه شنبه 1398/11/15 - 14:57
کد خبر: 344618

دسترسی ۶۱درصد فارغ‌التحصیلان فنی و حرفه‌ای به شغل

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای اعلام کرد: بر اساس رصد اشتغال فارغ‌التحصیلان سال‌های ۹۲ تا ۹۴ این دانشگاه، ۶۱ درصد رشته‌های مختلف به شغل دسترسی دارند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، ابراهیم صالحی‌عمران امروز در «اجلاس سراسری رؤسای دانشکده‌ها و آموزشکده‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای» که در دانشکده فنی شریعتی برگزار شد، با بیان اینکه این دانشگاه یکی از بزرگترین دانشگاه‌های حضوری کشور است، گفت: بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۹ رتبه ایران در مؤلفه انتشارات علمی از ۱۴۱ کشور، ۴۲ بود ولی در مؤلفه مهارتی دانش‌آموختگان ۱۳۳ است.

وی ادامه داد: بر این اساس ما ساماندهی در آموزش عالی را تحت عنوان «آموزش هدفمند» آغاز کرده‌ایم. در حال حاضر راهکار اصلی برون‌رفت از مشکلات بیکاری، آموزش‌های مهارتی است و آموزش مهارتی در دنیا در حال حاضر یک ضرورت است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای افزود: این دانشگاه دارای ۱۷۶ دانشکده و آموزشکده و ۱۴۰هزار دانشجو است. تعداد آموزشکده‌های ما در استان‌های سیستان و بلوچستان و کردستان نسبت به دیگر استان‌ها کمتر است که باید توسعه یابد. دانشگاه فنی و حرفه‌ای دارای ۵۳ آموزشکده و دانشکده دخترانه و ۱۲۳ آموزشکده پسرانه است.

صالحی‌عمران تصریح کرد: همچنین دارای ۱۵۷ رشته در مقطع کاردانی و کارشناسی هستیم و تاکنون ۸۰۰ هزار نفر از دانشگاه فنی و حرفه‌ای فارغ‌التحصیل شده‌اند. کد رشته محل‌های این دانشگاه ۲۰۱۲ و دارای ۱۰۰۰ عضو هیئت علمی و ۲۰هزار حق‌التدریس است.

وی گفت: در حال حاضر مشکل جذب دانشجوی مهارتی وجود دارد. برحسب برچسب‌های نامناسب فرهنگی که در جامعه زده شده، از نظر فرهنگی و آموزشی، آموزش‌های مهارتی، آموزش درجه ۲ محسوب می‌شود.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای تأکید کرد: در یکی، دو سال گذشته رشته‌های جدیدی با تأثیرپذیری از بازار کار ایجاد شده است. سرفصل‌ها در ۳۶ رشته کاردانی و ۴ رشته کارشناسی تغییر یافته است. در حال حاضر ۲۲۷۰ کارگاه داریم و زمینه تولید در کنار آموزش وجود دارد. طرح «برند ملی» در دانشگاه اجرا می‌شود که از کارگاه‌های دانشگاه برای تولید کالای ایرانی استفاده می‌شود و اجرای این طرح ۶۴ میلیارد تومان در سراسر کشور آورده داشته است. در حال حاضر ۲۷ کانون شکوفایی، خلاقیت و نوآوری در دانشگاه ایجاد شده است.

صالحی‌عمران به بودجه دانشگاه اشاره کرد و گفت: بودجه دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، متناسب با انتظارات نیست. میانگین سرانه ۸۸ دانشگاه دولتی که بررسی شده، حدود ۱۲ میلیون است درحالی‌که سرانه ما سه میلیون تومان است. با بودجه‌ای که به دانشگاه اختصاص داده می‌شود، نمی‌توان کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها را تجهیز کرد درحالی‌که نیاز به سرمایه‌گذاری دارند. سرانه اعتبار تغذیه دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز با دیگر دانشگاه‌ها متفاوت است. اعتبار فرهنگی دانشگاه ما ۱۲۷ هزار تومان است. این در شرایطی است که اعتبار فرهنگی در دانشگاه تهران برای هر دانشجو حدود یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان است.

وی به تشکیل بنیاد حامیان فنی و حرفه‌ای اشاره و اظهار کرد: ۶۳ درصد پروژه‌های دانشگاه با مشارکت خیرین ایجاد می‌شود و بر اساس رصد اشتغال دانش‌آموختگان بین سال‌های ۹۲، ۹۳ و ۹۴، ۶۱ درصد دانشجویان ما در رشته‌های مختلف، در برخی رشته‌ها ۹۰ درصد و برخی رشته‌های دیگر ۱۰۰ درصد به شغل دسترسی دارند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای از ساماندهی رشته‌های این دانشگاه خبر داد و گفت: تمام رشته‌ها هماهنگ با بازار کار می‌شوند بنابراین اگر بخواهیم استفاده اقتصادی بیشتری داشته باشیم، باید سرمایه بیشتری نیز روی دانشگاه داشته باشیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کار سختی که ایران کرد
جریمه ۳۰۰ میلیون تومانی ۳ باشگاه لیگ برتری
قرمزها آبی‌ها را صدرنشین کردند؛ همه برای یکی!
تصاویر هولناک از جاری شدن سیل در نیکشهر
برق کولرهای گازی شما را نگیرد!
تقویت فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور
پیش‌بینی بانک‌های غربی از قیمت نفت پس از حمله ایران به اسرائیل
حجم باورنکردنی ویرانی در شهر غزه را در این تصاویر هوایی ببینید
خداحافظی یک بازیکن از نسل طلایی ایران
وزیر خارجه نتانیاهو به دست و پا افتاد
ایران رکن اصلی و حیاتی امنیت اسرائیل را از بین برد
پیش‌بینی وضعیت بارش کشور تا ۶ هفته آینده
بیمه کارگران ساختمانی به کجا رسید؟
راهیابی هر ۵ فرنگی‌کار کشتی ایران به مرحله نیمه‌نهایی
محکومیت رفتار وحشیانه یک هوادار از سوی فدراسیون فوتبال عربستان
ژیلا صادقی اسلحه به دست شد!
پاتوق زیر زمینی معتادان در دل تهران +عکس
همه عملیات‌های انتقامی ایران ؛ از جنگ شهرها در سال ۱۳۶۳ تا عملیات وعده صادق +عکس
لحظه کشف ۱۰۰۰ کیلو شیشه از یک تریلی +فیلم
درخواست انگلیسی ها از نتانیاهو
مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top