به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ فقط کافی است این روزها به فکر خرید خودرو افتاده باشید، با یک جستجوی ساده در سایت های فروش خودرو به یک عدد و رقم عجیب و غریب برخواهید خورد. قیمت هایی که در مقایسه با ایام مشابه سال گذشته یک تغییر چند ده درصدی روبرو شده و خودرویی مثل پراید که سال گذشته علی دایی از ارزش شش میلیون تومانی آن می گفت این روزها به یک خودرو دست نیافتنی برای خانواده های حتی طبقه متوسط تهرانی تبدیل شده است.
کارشناسان دلایل متفاوتی برای وضعیت «شب عیدی» بازار خودرو مطرح می کنند، عده ای معتقد هستند که قیمت های دستوری عامل این وضعیت است، عده ای دیگر دلال بازی شرکت های خودروساز برای وصول بدهی های خود را عامل اصلی می نامند و عده ای دیگر وضعیت تحریم، نبود قطعات و تبدیل شدن خودرو به یک کالای سرمایه ای و نه مصرفی را از عوامل دیگر می دانند.
اما آیا این مسئله از سوی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور مورد بررسی دقیق قرار گرفته است؟ آیا دانشگاه به معنای نخبگانی آن ایده ای برای حل مسئله خودرو دارد؟
با نگاهی دقیق به پایان نامه ها و رساله های دکتری در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تا ابتدای بهمن ماه سال جاری، 745473 پایان نامه و رساله داخل کشور، رساله و پیشنهاده به ثبت رسیده است، که سهم موضوع خودرو در این تعداد قابل توجه است.
بر اساس پایگاه اطلاعات علمی ایران تا پایان بهمن ماه سال جاری تعداد 314 پایان نامه و رساله دکتری با موضوع خودرو به ثبت رسیده است، این تعداد در سال 1397، عدد 993، در سال 1396، عدد 1045، در سال 1395، عدد 921، در سال 1394، عدد 651 و در سال 1393، عدد 543 بوده است.
از نکات قابل توجه مسئله خودرو بیشتر مورد توجه دانشجویان مقطع دکتری به عنوان بازوی تحقیقاتی کشور نبوده است و عدد زیر 10 درصد را شامل شده است.
داده کاوی دانشگاه هایی که روی موضوع خودرو کار کرده اند نیز قابل توجه است، دانشگاه های تربیت مدرس، علامه طباطبائی، آزاد تهران مرکزی، خواجه نصیر و تهران از مهمترین مراکز آموزش عالی در این حوزه هستند.
تعداد پایان نامه و رساله دکتری با موضوع خودرو
پراکندگی پایان نامه و رساله دکتری در مقطع تحصیلی
دانشگاه های فعال در حوزه خودرو
رشته های فعال در حوزه خودرو