تاریخ انتشار: سه شنبه 1398/12/13 - 09:14
کد خبر: 347633

«خبرنامه دانشجویان ایران» بررسی کرد؛

خبرهای خوب کرونایی شرکت‌های دانش بنیان

خبرهای خوب کرونایی شرکت‌های دانش بنیان

«با کمک زیست بوم فناوری و نوآوری کرونا را شکست می‌دهیم» عنوان فراخوانی است که از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منتشر شده است تا بر اساس آن گامی قدرتمند و هم افزا برای مقابله با بیماری کرونا برداشته شود. تولید انبوه 2 مدل کیت دانش‌بنیانی یکی از این اقدامات است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بیماری کرونا امروزه سرخط تمام اخبار داخلی و البته یکی از مهم ترین چالش های جهانی شده است، بیماری که به سرعت بسیار بالایی منتشر می شود و استرس زیادی را در جوامع اجاد کرده است؛ در همین رابطه اخبار مربوط به پیدا شدن هر گونه راه حل یا تهیه وسیله درمانی و بهداشتی جهت مقابله با این ویروس از اخبار خوب و خوشحال کننده جوامع به حساب می آید، در همین زمینه از شرکت های دانش بنیان داخلی خبرهای بسار خوبی به گوش می رسد؛ اما توضیح کوتاه در مورد ماهیت شرکت های دانش بنیان شاید بتواند شناخت بیشتری از این شرکت ها ایجاد کند.

شرکت دانش بنیان چیست؟
به موجب آیین نامه تشخیص شرکت ها و موسسات دانش بنیان ،شرکت های دانش بنیان ،موسسات خصوصی یا تعاونی هستند که به منظور افزایش علم و ثروت ، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی در راستای گسترش اختراع و نوآوری و در نهایت تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه ( شامل طراحی و تولید کالا و خدمات ) در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده فراوان ( به ویژه در تولید نرم افزارهای مربوط ) تشکیل می شود.

طبق آیین نامه مصوب،شرکت های دانش بنیان، اهدافی نظیر، ترغیب هیئت علمی دانشگاه ها و واحدهای ‌پژوهشی برای فعالیت های بیشتر در رفع نیاز جامعه و امکان افزایش درآمد اعضای هیئت علمی، تجاری سازی یافته های  ‌پژوهشی، افزایش درآمدهای اختصاصی دانشگاه ها و واحدهای ‌پژوهشی موضوع کلی فعالیت دانش بنیان را دنبال می کنند.

دو خبر خوب کرونایی شرکت های دانش بنیان

1.تولید انبوه کیت تشخیص کرونا
«با کمک زیست بوم فناوری و نوآوری کرونا را شکست می‌دهیم» عنوان فراخوانی است که از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منتشر شده است تا بر اساس آن گامی قدرتمند و هم افزا برای مقابله با بیماری کرونا برداشته شود. تولید انبوه 2 مدل کیت دانش‌بنیانی یکی از این اقدامات است.

ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که از آغازین روزهای شیوع ویروس کرونا در کشور با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یک فراخوان ملی برای تولید کیت‌های تشخیصی ایرانی منتشر کرد، امروز اعلام کرده است که دو طرح دانش بنیانی ارسال شده به عنوان طرح‌های برگزیده انتخاب شده و به تولید انبوه می رسند.

مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این باره می گوید: پس از انتشار این فراخوان، 4 طرح دانش بنیانی برای تولید کیت تشخیصی کرونا به دبیرخانه ارسال و 2 طرح انتخاب شد.

این طرح ها به زودی به مرحله تولید انبوه می رند و وارد بازار می شوند. البته این طرح ها ابتدا باید به تایید سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برسد و سپس شرکتها باید طی یک هفته کیت ها را به تولید انبوه برسانند.

قرار بر این است که این کیتهای تشخیصی هر چه زودتر به بازار در مقیاس بالا و قیمت مناسب عرضه شود و در اختیار بیمارستان‌ها قرار گیرد.

لازم به ذکر است، «با کمک زیست بوم فناوری و نوآوری کرونا را شکست می‌دهیم» عنوان فراخوانی است که قصد دارد با هم افزایی فعالان زیست بوم فناوری و نوآوری گامی قدرتمند و هم افزایی در کمک به مردم و جامعه برای مبارزه با ویروس جدید کرونا با کمک توانمندی دانش‌بنیان‌ها و استارتاپ ها بردارد. با استفاده از این ظرفیت علمی و فناورانه و نوآورانه موجود در کشور گام‌های جدی برای مبارزه با این بیماری برداشته شود.

2. تولید 300 هزار ماسک در روز
سورنا ستاری امروز در نشست خبری تولید کیت های ایران ساخت تشخیص بیماری کرونا، ماسک و داروهای درمانی این بیماری که در محل معاونت علمی و فناوری برگزار شد، خاطرنشان کرد: از ابتدای اتفاقات ورود ویروس کرونا به کشور معاونت علمی و فناوری به صورت جدی با همکاری سازمان غذا و دارو، هیات امنای ارزی در وزارت بهداشت، شرکت های دانش بنیان و پژوهشگاه ها اقداماتی را آغاز کرده است.

وی افزود: یکی از بخش هایی که مورد نیاز به هنگام شیوع ویروس کرونا بوده و توانسته به تولید انبوه برسد تولید ماسک ها بوده است؛ تولید این ماسک ها به واسطه شرکت های دانش بنیان در حد قابل توجهی بود.

ستاری ادامه داد: همچنین تولید این ماسک ها با تغییر خطوط تولید بخش های دیگر و ساخت دستگاه های جدید به ظرفیت ۲۰۰ هزار ماسک در روز رسیده است.

وی با بیان اینکه این ماسک ها از نوع N۹۵  و N۹۹ برای کادر پزشکی بوده است گفت: امیدواریم تا این هفته با سرمایه گذاری ستاد اجرایی فرمان امام بتوانیم ظرفیت تولید این ماسک ها را به ۳۰۰ هزار ماسک در روز برسانیم که میزان قابل توجهی است.

به گفته معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، کل تولیدات کارخانه تولید ماسک و دستگاه های آن و فیلتر نانو، ساخت داخل بوده است.

وی با بیان اینکه این ماسک ها، ویروس ها را حتی در سایز پایین تر از بین می برد و مانع ورود آن به دستگاه تنفسی می شود، گفت: این اتفاق بزرگی است که ما توانستیم به واسطه شرکت های دانش بنیان در مدت کوتاهی با ظرفیت بالا به تولید برسانیم.

وی در خصوص نرم افزارها و بخش تولید محتوای مرتبط با ویروس کرونا گفت: بسیاری از شرکت های دانش بنیان در حوزه IT و نرم افزار، تولید محتوا، ورود پیدا کرده اند و همراهی جدی در این زمینه با معاونت علمی دارند.

ستاری  افزود: تاکنون این شرکت ها توانسته اند بازار خوبی را در حوزه تولید محتوا پاسخگو باشند.

وی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو همراهی جدی در زمینه تولیدات شرکت های دانش بنیان دارد، گفت: امیدواریم بتوانیم همگام با حمایت مردم اتفاقات خوبی را در این زمینه رقم بزنیم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top