تاریخ انتشار: چهارشنبه 1399/01/27 - 09:27
کد خبر: 352268

سریال ادامه‌دار اختلاف نظرهای دانشجویان با وزارت علوم؛

۶ انتقاد جدی دانشجویان به آموزش مجازی

۶ انتقاد جدی دانشجویان به آموزش مجازی

دانشجویان آموزش مجازی را آموزشی بی کیفیت، فاقد برنامه و افق مشخص و مهم تر از همه: نابرابر می دانند، از طرفی همانطور که در گزارش های قبل به آن پرداخته شده اکثریت قاطع دانشجویان در نظرسنجی های دانشجویی مندرج در کانال ها و صفحات دانشجویی مخالفت صریح خود را با آموزش مجازی اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛اختلاف دانشجویان و وزارت علوم بر سر کیفیت و ادامه آموزش مجازی همچنان ادامه دارد، دانشجویان آموزش مجازی را آموزشی بی کیفیت، فاقد برنامه و افق مشخص و مهم تر از همه: نابرابر می دانند، از طرفی همانطور که در گزارش های قبل به آن پرداخته شده اکثریت قاطع دانشجویان در نظرسنجی های دانشجویی کانال ها و صفحات دانشجویی مخالفت صریح خود را با آموزش مجازی اعلام کردند.

بیش تر بخوانید//اختلاف نظر شدید دانشجویان با وزارت علوم در مورد آموزش مجازی

بیش تر بخوانید//آموزش مجازی به پای آموزش حضوری نمی‌رسد/ بعضی دانشگاه‌ها آموزش مجازی ندارند

6 انتقاد اصلی دانشجویی از آموزش مجازی:


1- کیفیت پایین آموزشی؛ بازخوردهای دانشجویان از کیفیت آموزش مجازی حاکی از نحوه‌ی برگزاری و شیوه‌ی انتقال مطالب به صورت ضعیف و بازده پایین کلاس‌های درسی است.

2- نحوه امتحان‌های پایان ترم باتوجه به شرایط بحرانی فعلی و کیفیت آموزش مجازی در ابهام قرار گرفته‌اند؛به‌طوری که نمی‌توان در کوتاه مدت امکانی برای برگزاری حضوری آن در نظر گرفت و همچنین برگزاری مجازی آن با مشکلاتی از قبیل قطعی اینترنت و عدم دسترسی به آن و غیره همراه خواهد بود.

3- مشکلات دانشجویان ارشد و دکترا برای دسترسی به منابع کتابخانه‌ای و دفاع از پایان‌نامه که نیازمند حضور فیزیکی آنان در دانشگاه‌ها است و در صورت برقرار ماندن ترم مجازی، مشکلات آنان حل نشده باقی خواهد ماند.

4- اتکای بسیاری از رشته‌ها به دروس عملی که برگزاری نیمی از دروس به صورت مجازی و تعطیلی نیمی دیگر، عملا امکان به پایان رساندن ترم و ورود به ترم بعدی را از بین خواهد برد. چراکه دروس عملی،کارگاهی،آزمایشگاهی و‌‌… را تحت هیچ شرایطی نمی‌توان مجازی برگزار کرد.

5- رویه‌های حذف ترم بدون سنوات بخشنامه‌ی وزارت علوم؛ وزارتخانه اگرچه با تنظیم بخشنامه‌ای دانشگاه‌ها را تنها «مجاز» به حذف ترم بدون سنوات آن دسته که متقاضی حذف هستند دانسته اما هیچ «الزامی» در خصوص اجرای این رویه برای تمام متقاضیان در نظر نگرفته است. در واقع با افتادن گوی در میدان دانشگاه، در عمل مسئولین مربوطه با انواع تبصره‌ها و با تاکید بر «شرایط خاص برای حذف کردن ترم» چنین طرحی را به هزارتویی پرپیچ‌و‌خم بدل ساخته‌اند که امکانی برای دستیابی به آن وجود ندارد؛ به عبارتی دیگر دانشگاه‌ها با بهانه‌هایی از قبیل عدم ظرفیت، عدم ارائه‌ی دروس ترم جاری در ترم فرد و… مساله را برای دانشجویان حل‌نشده باقی خواهند گذاشت.

6- اما مهم ترین نکته که اصلی ترین محور مخالفت‌ها با آموزش مجازی را تشکیل می‌دهد، نابرابرانه بودن آن در شرایط فعلی‌ است‌. بسیاری از هم‌صنفان ما امکان دسترسی به شبکه‌‌ی اینترنت را ندارند و یا هزینه‌های این دسترسی برایشان بسیار گران تمام می‌شود. باتوجه به این نکته که دسترسی به آموزش رایگان با شرایط برابر از جمله وظایف دانشگاه‌ها است و در حال حاضر با آموزش مجازی این بخش از مسوولیت‌ها عملا به محاق رفته‌اند، مخالفت با اصل آموزش مجازی در واقع مخالفت با ضربه‌ای است که چنین شیوه‌ای به پیکره‌ی آموزش رایگان و گروه کثیری از دانشجویان وارد خواهد ساخت. بنابراین تلاش برای زنده نگه داشتن حداقل‌های عدالت آموزشی، در مختصات فعلی، از مجرای خواست لغو کامل آموزش مجازی می‌گذرد.

ناشناس: «خیلی از دانشجوها مثل من بخاطر نبود اینترنت در روستاها مجبوریم اینطوری تو سرما ساعت ۸ صبح در بیابون پتو پیچ بشیم و در کلاس مجازی و آنلاین دانشگاه شرکت کنیم. قابل توجه کسانی که از کیفیت آموزش مجازی حرف میزنند»

جدیدترین نظرسنجی های دانشجویی باز هم حاکی از این است که دانشجویان تعطیلی دانشگاه را بر ادامه آموزش به شکل مجازی ترجیح می دهند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top