گروه های خبری
آرشیو
ف
کد خبر: 352771

حمیدرضا قائم پناه؛

رتبه بندی معلمان را به افزایش حقوق تفسیر نکنید

جناب آقای نوبخت جمع بندی جلسه شما با نماینده تشکلهای فرهنگیان، احیای رتبه بندی معلمان بود، اما چند نکته در این باب: آیا این مسیر در نهایت به افزایش انگیزه و ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش ختم می شود؟یا اینکه در نهایت همانند سال۹۴ درصدی به حقوق معلمان اضافه می‌شود؟

خبرنامه دانشجویان ایران: حمیدرضا قائم پناه*// جناب آقای نوبخت جمع بندی جلسه شما با نماینده تشکلهای فرهنگیان، احیای ‎رتبه بندی معلمان بود، اما چند نکته در این باب: آیا این مسیر در نهایت به افزایش انگیزه و ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش ختم می شود؟یا اینکه در نهایت همانند سال۹۴ درصدی به حقوق معلمان اضافه می‌شود؟

رتبه‌بندی ای که شما از آن صحبت می‌کنید چه تفاوت یا نسبتی با ماده۶۳ قانون برنامه ششم توسعه دارد؟ که دولت در آن موظف به تدوین نظام رتبه‌بندی معلمان و استقرار نظام پرداخت‌ها بر اساس ‎تخصص با شایستگی‌ها و عملکرد رقابتی مبتنی بر نظام ‎رتبه‌بندی معلمان و مهندسی نیروی انسانی بر اساس ‎سند تحول بنیادین (راهکار ۲_۱۰) و نقشه جامع علمی کشور با تصویب مجلس شورای اسلامی در قالب بودجه سنواتی، اقدام کند.

آیا رتبه‌بندی شما، ادامه این مسیر است یا قرار است رتبه‌بندی سال ۹۴ که همان طبقه‌بندی معلمان براساس قانون مدیریت خدمات کشوری بود، ادامه یابد و صرفا مبلغی به صورت مقطعی به حقوق آنها اضافه شده و در نهایت باز هم از افزایش انگیزه معلمان و ارتقای کیفیت در آموزش وپرورش خبری نباشد. لذا ‎رتبه‌بندی معلمان باید بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باشد تا بتوان معلم را در نظام بودجه‌بندی کشور تعریف کرد.

اگر هدفتان اضافه کردن مبلغی به حقوق معلمان می باشد،اسم آن را رتبه بندی نگذارید چراکه با این روند، هدف اصلی،که سنجش صلاحیت‌های عمومی،تخصصی و حرفه‌ای،تعیین ملاک های ارزیابی و ارتقای مرتبه(نظام رتبه بندی)علمی،تربیتی ‎معلمان و تقویت انگیزه و ارتقای شغلی در آنان است، محقق نخواهد شد!

در نظام رتبه بندی حرفه ای، ‎دولت مکلف است منابع اعتباری لازم برای اجرای نظام رتبه بندی حرفه‌ای معلمان را به نحوی پیش بینی نماید که حقوق و مزایای آنان از ۸۰% مجموع حقوق و فوق العاده های کارکنان مشابه مشمول اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کمتر نباشد.

بنابراین بر اساس راهکار(2-10)سند تحول بنیادین، ‎نظام رتبه بندی معلمان باید با توجه به میزان شایستگی‌ها و فعالیت‌های آموزشی(کلاسی_غیرکلاسی)، فرهنگی، تربیتی، پژوهشی، اجرایی و تلاش معلمان برای کسب شایستگی ها و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان در رسیدن به ‎حیات طیبه باشد.

* دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان

مرتبط ها
نظرات
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
تورهای مسافرتی آفری