تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/01/31 - 14:40
کد خبر: 352781

بررسی کلکسیونی از جشنواره‌های تشکیلاتی دانشجویی؛

مهم‌ترین برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی در ایام کرونایی

مهم‌ترین برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی در ایام کرونایی

طبیعتا با تعطیلی دانشگاهها؛ تشکل های دانشجویی جایی برای فعالیت میدانی نداشتند. اما تشکل های دانشجویی باز هم از فعالیت های خود دست نکشیدند و فعالیت های خود را چه در عرصه جهاد و چه در عرصه آموزش و پژوهش ادامه دادند.در این گزارش به بررسی فعالیت این روزهای تشکل‌های دانشجویی پرداخته ایم.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با شیوع ویروس کرونا و تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر تعطیلی مکان های پرتردد، دانشگاهها هم تعطیل شدند تا از شایع شدن این ویروس جلوگیری کنند. با تعطیلی دانشگاه ها؛ دانشگاه های مجازی افتتاح شد! تا دانشجویان ترم جاری را با هر زحمتی هم که شده سپری کنند.

طبیعتا با تعطیلی دانشگاهها؛ تشکل های دانشجویی جایی برای فعالیت میدانی نداشتند. اما تشکل های دانشجویی باز هم از فعالیت های خود دست نکشیدند و فعالیت های خود را چه در عرصه جهاد و چه در عرصه آموزش و پژوهش ادامه دادند. در حال حاضر هم، بسیاری از تشکل های دانشجویی بستر فعالیت خود را در فضای مجازی و رسانه ها قرار داده اند تا زمان را از دست ندهند. در همین رابطه بر آن شدیم تا فعالیت این روزهای تشکل های دانشجویی را بررسی کنیم.

برگزاری جشنواره مقالات دانشجویی «دانشجوی مستقل دانشجوی فردا»

حمزه دستیار دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل و دبیر اجرایی اولین جشنواره «دانشجوی مستقل دانشجوی فردا» در گفت‌وگو با خبرنگار«خبرنامه دانشجویان ایران» گفت: با توجه به لزوم کار گفتمانی و سوق هرچه بیشتر تشکل‌های دانشجویی به سمت تولید محتوای نو و پیش برنده مطابق با نیازهای جامعه و شعارهای انقلاب اسلامی، اولین دوره جشنواره مقالات دانشجویی با عنوان «دانشجوی مستقل دانشجوی فردا» را راه اندازی کردیم. این حرکت تقریبا اقدامی نو و متفاوت با فعالیت های مرسوم در تشکل های دانشجویی است و لزوم فعالیت های علمی تشکیلاتی را یادآور می شود، تا فضای دانشگاهی و نخبگانی جایگزین نگاه سیاست زدگی شود.

این فعال دانشجویی در تشریح ابعاد شرکت در جشنواره اظهار داشت: همه افراد دانشجو و ادوار جنبش دانشجویی یا فارغ التحصیلان می توانند با ارسال آثارشان در این جشنواره شرکت کنند.

او ادامه داد: هر مقاله می تواند 1 تا 5 نویسنده داشته باشد و چارچوب و فرمت ارسال مقاله هم یکی از چارچوب های رایج مقالات باشد. هر شخص یا گروه برای ارسال چندین مقاله محدودیت ندارند و می توانند چندین مقاله بفرستند.

دستیار در رابطه با داوری این جشنواره نیز گفت: مقالات توسط داورانی شامل اعضای هیئت علمی دانشگاه ها، نمایندگان مجلس و ادوار سابق جنبش دانشجویی داوری خواهند شد و در رسانه های خبری مطرح کشور نمایه خواهند شد.

این روزهای تشکل‌های دانشجویی چگونه می‌گذرد؟

حمزه دستیار ادامه داد: برای شرکت در جشنواره و ارسال مقالات هزینه ای دریافت نمی شود و مقالات برگزیده جوایز ارزشمندی دریافت خواهند کرد. برگزیدگان می توانند در جشنواره نهایی در 15 دقیقه مقاله خود را برای دانشجویان و مهمانان ارائه کنند. محدودیتی برای تعداد صفحات مقالات نیست بلکه محتوی و رعلیت فرم مقاله مدنظر خواهد بود.

دستیار افزود: اصل مقالات باید به صورت فایل ورد و پی دی اف به نشانی موجود در پوستر اطلاع رسانی ارسال و نام نام خانوادگی نویسندگان، رشته تحصیلی، نام دانشگاه یا دانشگاه سابق، اطلاعات تماس باید در ایمیل ارسالی درج شود.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در پایان گفت: عدالتخواهی ساختارمند، نوگرایی در حکومت، اقتصاد مقاومتی، اقتصاد توانمند، استقلال سیاسی، گام دوم انقلاب، جهش تولید و نوگرایی در حکومت از محورهای ارسال مقالات است.

جشنواره «دوگانه فرهنگ غربی و اسلامی در مواجه با کرونا» بسیج دانشجویی دانشگاه تهران

واحد بین الملل بسیج دانشجویی دانشگاه تهران طی فراخوانی از دانشجویان برای شرکت در جشنواره مجازی «جدال ۲ فرهنگ» دعوت کرد. این جشنواره ویژه دانشجویان و با موضوع « دوگانه فرهنگ غربی و فرهنگ اسلامی در مواجه با کرونا» برگزار خواهد شد.

این روزهای تشکل‌های دانشجویی چگونه می‌گذرد؟

دانشجویان می توانند آثار خود را در قالب‌ عکس، پوستر، یادداشت، کاریکاتور، پوستر، کلیپ و شعر به سایت اینترنتی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران که در پوستر جشنواره درج شده، ارسال کنند. واحد بین الملل بسیج دانشجویی دانشگاه تهران اعلام کرد به برگزیدگان این جشنواره یک دستگاه گوشی تلفن همراه ایرانی شاهین به همراه جوایز ارزنده دیگری اهدا خواهد شد.

برگزاری «جشنواره ملی شهید آیت» از سوی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان

محمد قاسمی دبیر اجرایی جشنواره شهید آیت اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: واحد سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به منظور شناسایی و گزینش نخبگان سیاسی فعال در دفاتر جامعه اسلامی دانشجویان و همچنین تقدیر از فعالین سیاسی دفاتر این اتحادیه در سراسر کشور اقدام به برگزاری یک برنامه ملی تحت عنوان «جشنواره  ملی شهید آیت» کرده است.

اوافزود: در این جشنواره، علاوه بر تقدیر از فعالین سیاسی دفاتر جامعه اسلامی دانشجویان در سراسر کشور، نخبگان و استعدادهای جدیدی کشف می شوند. همچنین فعالیت های سیاسی دفاتر در سطح کشور شناسایی شده و مورد ارزیابی قرار می گیرد.

قاسمی ادامه داد: این موضوع، نه تنها باعث دیده شدن نقاط ضعف و قوت واحد های سیاسی خواهد شد، بلکه در سیاست گذاری آینده آن ها و آسیب شناسی فعالیت ها راهگشا است. مضاف بر این، این جشنواره باعث تعامل بیشتر دفاتر با یکدیگر خواهد بود که باعث استفاده حداکثری از ظرفیت دفاتر و تبادل تجربه ی تشکیلاتی خواهد شد. هدف از فعالیت های سیاسی در جامعه اسلامی دانشجویان، پدیدار شدن و افزایش قدرت تحلیل در دانشجویان، به عنوان سرمایه های کشور و جلوگیری از فریب خوردن و سردرگمی دانشجو است. اوضاع سیاسی کشور نیز به گونه ای است که دانشجویان باید از مسایل سیاسی کشور آگاه باشند لذا محورهای این جشنواره به گونه ای انتخاب شده اند که هم دانشجویان، به عنوان سرمایه های کشور، بتوانند هم در تصمیم گیری های سیاسی و قدرت تحلیل، رشد داشته باشند و هم بتوانند در اجتماع، اثرگذاری داشته باشند.

این روزهای تشکل‌های دانشجویی چگونه می‌گذرد؟

قاسمی یادآور شد: تبیین گری و بصیرت افزایی، مطالبه گری، بیانیه گام دوم و جوانگرایی،کنشگری سیاسی و اجتماعی و انتخابات مجلس شورای اسلامی از محورهای جشنواره شهید آیت است. این جشنواره در بخش های همایش، سلسله جلسات، مناظره، تریبون آزاد، نشست های تخصصی و  مصاحبه و بیانیه سیاسی برگزار می شود.

دبیر اجرایی جشنواره شهید آیت اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در پایان گفت: بازه زمانی برنامه ها از آبان ۱۳۹۸ تا اردیبهشت ۹۹ درنظر گرفته شده است. داوری آثار در خرداد و تیر ۹۹ صورت خواهد گرفت و اهدای جوایز و اعلام نتایج جشنواره در مرداد ماه ۱۳۹۹، همزمان با کنگره سراسری اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، انجام خواهد شد.

دوره مجازی قرنطینه تشکیلاتی دفتر تحکیم وحدت

رحیمی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در گفتگو با خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران» با اشاره به برگزاری دوره مجازی قرنطینه تشکیلاتی گفت: با توجه به روزهای کرونایی و شاهد عدم حضور دانشجویان در سطح دانشگاه می باشیم، سعی کردیم که دوره ای برگزار کنیم که این تعطیلی ها منجر به عدم فعالیت و تعطیلی دفاتر زیر مجموعه اتحادیه نشود که در نظر داریم؛ دوره ای را تحت عنوان قرنطینه تشکیلاتی برگزار کنیم.

او با توجه به کلیت بخش بندی های دوره گفت: دوره ما به طور کلی به دو بخش؛ میدانی و مجازی تقسیم بندی می شود که طبیعتا با توجه به اوضاع کشور، بخش عمده دوره به صورت مجازی خواهد بود.

این فعال دانشجویی در رابطه با محورهای دوره قرنطینه تشکیلاتی گفت: بحث اولی که ما داریم، بحث حلقه مطالعاتی موضوعی است که مبنای ما برای این مهم کتاب مردم سالاری دینی از منظر آیات الله خامنه‌ای خواهد بود. این قسمت به صورت مقدماتی برگزار خواهد شد و تمامی اعضای دفاتر می توانند در این دوره شرکت کنند.

این روزهای تشکل‌های دانشجویی چگونه می‌گذرد؟

دبیر روابط عمومی دفتر تحکیم وحدت تصریح کرد: بحث دومی که ما مدنظر داریم و در حال اجرای آنها هستیم، بحث سلسله گفتگوهای اینستاگرامی است که با توجه به بستر اینستاگرام سعی شده که گفتگوهایی ترتیب دهیم و بتوانیم برنامه هایی به صورت زنده یا اصطلاحا؛ لایو داشته باشیم. از این رو هم لایو ها را به سه دسته: فرهنگی، سیاسی و اقتصادی تقسیم کرده ایم. حال اگر بخواهم ریزتر به موضاعت مدنظر توجه کنم باید بگویم که؛ در بحث اقتصادی به بودجه پرداخته ایم، در بحث سیاسی هم به مجلس آینه پرداخته ایم و در بحث فرهنگی هم به دانشگاه اسلامی پرداخته ایم.

رضا رحیمی ادامه داد و گفت: مورد سوم هم؛ مسابقه عکاسی است که سعی شده در این بحث جلوه های هنری فعالیت گروه های جهادی؛ کادر درمانی زحمت کش و زحمات و خدمات طلاب را به تصویر بکشیم.

او در رابطه با بحث مسابقه مستندسازی هم گفت: اگر خود انجمن ها  توانایی مستندسازی دارند در محلات مدنظری که اقدام های جهادی صورت می گیرد حاظز شوند و مستندی بسازند که می بایست؛ این مستند ها 10 دقیقه ای باشد و اصول اولیه یک مستند را دارا باشد.

عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحد در رابطه قسمت برهان دوره قرنطینه تشکیلاتی گفت: قبلا برهان ها را چه در میان دوره و چه در چایان دوره به صورت کرسی های آزاد اندیشی برگزار می کردیم ولی با توجه به موقعیت زمانی و محدودیت های پیش رو؛ برهان ها را به صورت مجازی تنظیم کرده ایم که دانشجویان از این طرح جا نمانند و شرکت کنند.

او در ادامه یادآور شد: مبحث بعدی هم پویش با همیم می باشد. با توجه به تعطیلی مدارس در ایام فعلی مقرر گردید که کسانی که علاقه مند به مشاوره به دانش آموزان هستند هم در این مهم به دانش آموزان کمک کنند. این موضوع را هم در نظر داریم که افراد را (دانشجویان) قبل از انجام مشاوره غربالگری کنیم که کارمان ناقص نباشد.

رحیمی در رابطه با مسابقه نشریه گفتمانی دفتر تحکیم وحدت گفت: در این رابطه بحث گفماتی اتحادیه را مدنظر قرار داده ایم که همان مردم سالاری دینی می باشد. البته که موضوع این قسمت از دوره قرنطینه تشکیلاتی به گفتمان درونی اتحادیه در میان دوره هم نزدیک می باشد که آن هم آزادی؛ آگاهی و پویایی جمهوری بوده است.

این فعال دانشجویی خاطر نشان کرد: مبحث بعدی که در رابطه با این دوره مدنظر قرار داده ایم؛ بحث مسابقه کلیپ و پادکست می باشد دز این رابطه تولیدات دفاتر را منعکس خواهیم کرد.

عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت اشاره کرد: بنا داریم که در بحث ضدعفونی محلات هم وارد شویم به گونه اب که دفتر ما مستقلا این کمک را به مردم ارائه دهند.

رضا رحیمی؛ دبیر روابط عمومی دفتر تحکیم وحد در پایان اشاره کرد: بنا داریم که در بحث کمک به خانواده هایی که درگیر بیماری کرونا هستند هم خدماتی داشته باشیم که ابعاد کامل این اقدام در چند روز آینده مشخص خواهد شد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top