تاریخ انتشار: پنجشنبه 1399/02/11 - 01:53
کد خبر: 354132

تلاش ترکیه برای تغییر سیستم ریاستی ترکیه به پارلمانی

ریاست‌جمهوری ترکیه درخواست لغو مصونیت ۳۰ نماینده دیگر پارلمان را خواستار شده و همزمان احزاب سیاسی مخالف اردوغان، در صدد توسعه فعالیت خود برآمده‌اند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، «احمد داوود اوغلو» وزیر خارجه اسبق ترکیه و رئیس حزب «آینده» این کشور، تلاش دارد موضع احزاب ترکیه را در راستای بازگردانی سیستم پارلمانی به جای ریاستی یکپارچه کند و همزمان ریاست‌جمهوری ترکیه از پارلمان خواسته تا مصونیت ۳۰ نماینده را رفع کند.   

به نوشته وبسایت روزنامه الشرق الاوسط، ریاست‌جمهوری ترکیه در نامه‌ای به کمیته امور قانون اساسی پارلمان، این درخواست را مطرح کرده است. در میان ۳۰ نماینده، ۲۱ تن از آن‌ها از حزب کُردی «دموکراتیک خلق» هستند. در این نامه دلیل این درخواست وجود پرونده‌های مختلف در سیستم قضایی ترکیه اعلام شده است. پیش از این نیز پارلمان ترکیه ده تن از اعضای حزب دموکراتیک خلق را به اتهام «حمایت از تروریسم» رفع مصونیت کرده بود. اردوغان این حزب را بازوی سیاسی گروهک پ.ک.ک می‌داند.  

وزارت کشور ترکیه نیز اخیرا ۴۱ شهردار وابسته به حزب دموکراتیک خلق را در استان‌های شرق و جنوب شرق ترکیه را برکنار کرد. اردوغان در ماه می ۲۰۱۶ با ایجاد تغییراتی در قانون اساسی، امکان رفع مصونیت نمایندگان جهت محاکمه مخالفان خود در پارلمان را فراهم آورده بود.   

در سایه این شرایط، «احمد داوود اغلو» رئیس حزب جدیدالتأسیس «آینده» و وزیر خارجه اسبق ترکیه، کمپینی با نام «آینده در پارلمان» برای یکپارچه کردن مخالفان اردوغان به راه انداخته است با این عنوان که «خدمتی برای کشور و از میان برداشتن اختلافات و بازگشت به سیستم پارلمانی قوی به جای سیستم ریاستی که ناتوانی‌اش در اداره کشور روشنی مشخص است؛ باشد.»    

این کمپین قرار است تا پایان سال میلادی جاری ادامه یابد و داوود اغلو در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، می‌گوید که «پارلمانی که ۱۰۰ سال پیش در ترکیه تأسیس شد از صلابت و سلامت کامل برخوردار بود و آینده ترکیه بدون تردید به تفکر مشترک و آزادی بیان و آزادی رأی بستگی دارد. آینده ترکیه به وجود حکومتی قوی که در آن افراد بر اساس مطامع شخصی خود حکمرانی نکنند بستگی دارد.»   

 «احمد داوود اغلو» بهمن سال گذشته اعلام کرد که می‌خواهد در انتخابات ریاست جمهوری آتی ترکیه شرکت کنند. «مصطفی ندیم یمالی»، معاون رئیس حزب آینده نیز گفته است که این حزب انتظار دارد شهروندان ترکیه در سال ۲۰۲۳ رئیس جمهور جدیدی انتخاب کنند.   

در همین حال «علی باباجان» نخست‌وزیر اسبق ترکیه و از یاران پیشین اردوغان و رئیس فعلی حزب «دموکراسی و پیشرفت» نیز گفته است که این حزب در حال تشکیل کمیته‌های اصلی در شهرها و شهرک‌های مختلف است تا به زودی مقر اصلی خود را افتتاح کند. او گفت که شیوع ویروس کرونا دلیل اصلی تأخیر در این کار بوده است.  

افزایش تحرکات سیاسی در جبهه مقابل اردوغان در حالی است که اخیرا دادگاهی در استانبول انتشار هرگونه خبر و گزارشی از فساد «فخر الدین الطون» رئیس اداره ارتباطات ریاست‌جمهوری ترکیه و از نزدیکان اردوغان را به بهانه اینکه تلاش‌های دولت در راستای مقابله با ویروس کرونا را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، ممنوع کرده است. سازمان خبرنگاران بدون مرز اعلام کرده است که تا کنون دسترسی به ۲۷۳ مقاله در فضای اینترنت قطع شده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
در اولین حراج امسال ۷۲۱۸ سکه فروخته شد
رئیس جمهور پنجشنبه به سمنان سفر می‌کند
افزایش سرعت اینترنت ثابت و همراه در کشور
«السودانی» و «بایدن» در کاخ سفید دیدار کردند
جزییات افزایش تعرفه پرستاری
هشدار سازمان مدیریت بحران درباره بارش‌های سیل آسا در استان‌های جنوبی کشور
کاهش ۵ درصدی مالیات بر تولید موجب کسری بودجه نمی‌شود
صدور۱.۶ میلیون مجوز کسب و کار الکترونیکی
کمیسیون امنیت ملی مجلس: پیام ما صلح و در عین حال آمادگی است
فعالیت سفارت هلند در تهران از سر گرفته شد
رئیسی: افزایش تولید مسکن به تحقق جهش تولید کمک می‌کند
زلفی‌گل: تلاش برای تحقق شعار سال وظیفه همه اقشار به ویژه دانشگاهیان است
زمان‌بندی برگزاری نوبت نخست کنکور
وزارت علوم امریه سربازی جذب می‌کند
«تمساح خونی» ۱۰۰ میلیاردی شد
امیرعبداللهیان: پاسخ ایران به صهیونیست‌ها لازم و مشروع بود
راهکار افزایش تولید گوشت قرمز در کشور از نگاه محققان
ریزش بهای طلا و سکه تداوم دارد
جنگ غزه بدهی‌های اسرائیل را ۲ برابر کرد
واکنش آیت الله جاودان به پاسخ نظامی ایران به اسرائیل +فیلم
آیت‌الله مکارم شیرازی: عملیات پیروزمندانه سپاه مایۀ سربلندی مسلمانان جهان شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top