تاریخ انتشار: سه شنبه 1399/02/16 - 10:24
کد خبر: 354748

کدام دانشگاه‌ها در بحران کرونا شهریه نمی‌گیرند؟

حیدری با اشاره به مصوبه امروز هیات رئیسه این دانشگاه گفت: هیات رئیسه دانشگاه آزاد در جهت کمک به دانشجویان، دانشجویانی که این ترم به صورت مجازی امتحان می‌دهند. دروس آن‌ها در ترم بعد نیز ارائه می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرگزاری دانشجو، با ورود بیماری کرونا و همه گیر شدن آن آموزش عالی کشور از جمله نهاد‌هایی بود که فعالیت آن تحت تاثیر این بیماری قرار گرفت و جزو اولین نهاد‌هایی بود که دانشگاه‌های زیر مجموعه آن تعطیل شد و آموزش‌ها به صورت مجازی ادامه پیدا کرد.

مجازی شدن آموزش دانشجویان و عدم حضور آن‌ها در دانشگاه‌ها نیاز به تصمیمات متعددی داشت که البته وزارت علوم در گرفتن این تصمیمات سردرگمی آشکاری داشت.

یکی از انتظارات دانشجویان در نبود حضورشان در دانشگاه‌ها تصمیمات مدیریت شده برای پرداخت هزینه‌هایی است که از جیب دانشجو در مقابل خدمات ارائه از سوی دانشگاه‌ها پرداخت می‌شود؛ هزینه‌هایی از قبیل شهریه ترم تحصیلی، هزینه خوابگاه‌ها است که هیات امنای صندوق رفاه طی جلسه در پایان سال ۹۸ اعلام کرد که به دلیل عدم حضور دانشجویان در خوابگاه هزینه خوابگاه اخذ نمی‌شود.

مسئله اصلی در این میان برای دانشجویان شهریه پرداز، شهریه ترم تحصیلی بود که اعتراضات و نامه نگاری‌های فراوانی از سوی دانشجویان به مسئولان به ویژه وزیر علوم صورت گرفت، اما باز هم وزارت علوم نتوانست تصمیمی در این خصوص اتخاذ کند.

سر انجام پس از کش و قوس‌های فراوان اختیارات تخفیف و یا حذف شهریه از سوی وزارت علوم و بهداشت به دانشگاه‌ها واگذار شد.

تخفیف شهریه به اختیار هیئت امنای دانشگاه‌ها در آمد

از سوی وزارتین به هیات امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت علوم اختیار داده شده که با توجه به وضعیت کرونا در استان‌های خود شرایط تخفیف شهریه برای دانشجویان را بررسی کنند.

دانشجویان و گروه‌های دانشجویی می‌توانند نسبت به درخواست تخفیف شهریه از مسئولین دانشگاه خود پیگیری کنند.پس از این تصمیم و واگذاری اختیارات به دانشگاه‌ها هر دانشگاهی بر اساس تصمیم هیات امنا تسهیلاتی را در این زمینه برای دانشجویان در نظر گرفت.

در نهایت پس از واگذاری اختیارات به دانشگاهها و تصمیم گیری برای پرداخت شهریه دانشجویان، هیات امنای دانشگاههای تهران تصمیمات خود را در این خصوص در قالب اطلاعیه ای هایی منتشر کردند.

دانشگاه علامه و تصمیم  شهریه ای دانشجویان

دانشگاه علامه در خصوص نحوه دریافت شهریه دانشجویان اعلام کرد: ارائه خدمات رفاهی دانشجویی تا زمان اعلام ستاد مبارزه با کرونا امکان پذیر نخواهد بود. مبالغ پرداختی برای خوابگاه برای ترم های آینده ذخیره می شود و برای دانشجویانی که فارغ التحصیل می شوند عودت داده می شود.

در مورد تخفیف یا تقسیط شهریه ها، پیشنهادهایی به هیات امنای محترم دانشگاه داده شده که پس از تصویب به اطلاع دانشجویان گرامی خواهد رسید.

دانشگاه شهید بهشتی شهریه را در حساب دانشجویان حفظ می‌کند

دانشگاه شهید بهشتی شهریه را منوط به حذف ترم اعلام کرد: با توجه به ارائه بخشی از دروس نظری به صورت غیرحضوری، پیشنهاد کاهش شهریه مربوط به این دروس در مورد دانشجویان شهریه پرداز به هیات محترم امنا ارسال خواهد شد. شهریه دروس یا ترمی که به دلیل موجه حذف شده باشد، به حساب بستانکار دانشجو منظور خواهد شد.

دانشجویان دانشگاه تهران بستانکار شهریه می‌شوند

دانشگاه تهران شهریه با حفظ شهریه در حساب دانشجویان اعلام کرد: حذف ترم «با احتساب در سنوات» تحصیلی مطابق با مقررات آموزشی دانشگاه بلامانع است. در این صورت دانشجویی که درخواست حذف ترم با احتساب در سنوات را دارد باید تقاضای خود را تا پایان اردیبهشت ماه ۹۹ از طریق پست الکترونیکی به پردیس / دانشکده مربوط ارائه کند. حذف ترم «بدون احتساب در سنوات» با درخواست دانشجو و ارائه مدارک و مستنداتی که از طریق پست الکترونیکی مذکور ارسال می‌شود، با تأیید کمیسیون موارد خاص دانشگاه امکان‌پذیر است.

حذف ترم برای دانشجویانی که در سنوات اضافی و ارفاقی در حال تحصیل هستند مجاز نیست. اما دانشجویانی که به دلایلی خارج از اراده خود نتوانسته‌اند از این فرصت استفاده کنند، درخواست خود را همراه مدارک و مستندات لازم از طریق پست الکترونیکی ارسال کنند. پس از بررسی و تأیید کمیسیون موارد خاص دانشگاه حذف ترم برای این دانشجویان نیز قابل انجام است.

دانشجویان شهریه‌پرداز در صورت حذف درس و یا نیمسال به دلیل موجه، به میزان مبلغ شهریه پرداختی بابت حذف دروس یا تمام ترم بستانکار خواهند شد.

دانشگاه علم وصنعت شهریه نیم بها می‌گیرد

واحدی، معاون آموزشی دانشگاه علم وصنعت در مورد تصمیمات شهریه ای این دانشگاه گفت: در صورت خصوص تصمیمات دانشگاه علم و صنعت ایران در رابطه با دانشجویان شهریه پرداز نوبت دوم و پردیس دانشگاهی و سنوات آموزشی آن‌ها تصریح کرد: به منظور پیشتیبانی لازم از دانشجویان در شرایط موجود برای کاهش شهریه دانشجویان و افزایش متناسب سنوات آموزشی، تصمیم گرفته شد که برای دانشجویان شهریه پرداز پردیس و نوبت دوم و نیز دانشجویان مشمول پرداخت شهریه اضافه سنوات برای دروسی که در نیمسال جاری امتحان می‌دهند، شهریه متغیر و متناسب با بخشی از شهریه ثابت به صورت نیم بها محاسبه شود.

به گفته وی در صورت حذف دروس دانشجویان شهریه پرداز معادل شهریه متغیر حذف شده دانشجو بستانکار شده و این مبلغ از شهریه مصوب نیمسال آتی کسر می‌شود، همچنین متناسب با سنوات تحصیلی اضافه شده به دانشجویان به سنوات آموزشی رایگان آن‌ها اضافه می‌شود.

دانشگاه شریف و تصمیمات شهریه‌ای دانشجویان تحصیلات تکمیلی

دانشگاه شریف در اطلاعیه ای نحوه دریافت شهریه دانشجویان تحصیلات تکمیلی را  اعلام کرد  که در این اطلاعیه آمده است: دانشجویان کارشناسی ارشد ورودی ۱۳۹۶ که مطابق حکم کمیسیون موارد خاص دانشگاه حداکثر تا پایان خرداد ۱۳۹۹ مهلت دفاع داشته‌اند، می‌توانند با ثبت نام ترم تابستانی حد اکثر تا پایان تیرماه از پایان نامه خود دفاع نمایند و در اینصورت از پرداخت شهریه ترم تابستانی معاف خواهند گردید.

در صورتیکه دانشجویان کارشناسی ارشد ورودی ۹۶ به دلیل ماهیت تجربی و یا لزوم انجام کار میدانی و شرایط بوجود آمده ناشی از شیوع بیماری کرونا، نتوانند تا قبل از پایان تیر ماه از پایان نامه خود دفاع نمایند، حد اکثر تا تاریخ ۱۵ اردیبشهت ۱۳۹۹ مهلت خواهند داشت درخواست خود را مبنی بر تمدید سنوات از طریق سامانه آموزش و تکمیل فرم "درخواست دانشجو از مدیریت تحصیلات تکمیلی" ارسال نمایند. در اینگونه موارد چنانچه دانشجو در نیمسال دوم سالی تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ فقط در پایان نامه ثبت نام داشته باشد، بنا به تشخیص کمیسیون موارد خاص می‌توانند مشمول حذف نیمسال بدون احتساب گردند و چنانچه تا قبل از نیمه آذر ماه ۹۹ از پایان نامه خود دفاع نمایند از پرداخت شهریه ترم تابستانی و نیمسال هفتم معاف خواهند گردید.

حذف تکدرس و یا دروس (که با تایید کمیسیون موارد خاص دانشگاه باشد) در نیمسال ۲-۹۸، مشمول پرداخت شهریه نخواهد شد.

آخرین تصمیم شهریه‌ای دانشگاه آزاد

حیدری، سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی  با اشاره به اینکه کلاس‌های آموزشی دانشگاه آزاد به صورت مجازی و بدون هیچ مشکلی در حال برگزاری است، گفت: کلاس‌های آموزشی مجازی دانشگاه آزاد با تدابیری که اندیشیده شده و با همکاری اساتید و دانشجویان به صورت منظم درحال برگزاری است.

وی افزود: زمانی که کلاس‌های آموزشی برگزار می‌شود نیاز به حذف درس ویا حذف ترم نیست و این امکان در دانشگاه آزاد وجود ندارد.

سخنگوی دانشگاه آزاد اضافه کرد: کلاس‌های تئوری در حال برگزاری است و با عادی شدن شرایط و بازگشائی مجدد دانشگاهها، کلاس‌های عملی برگزار خواهد شد و زمان تابستان نیز به این ترم آموزشی افزوده می‌شود. ترتیبی اندیشیده شده که دانشجویان حتی با موبایل نیز می‌توانند در کلاس‌های مجازی شرکت کنند و هیچ دانشجویی از این لحاظ مشکل ندارد.

حیدری اضافه کرد: علاوه بر این امکان عودت شهریه به دانشجویان وجود ندارد چرا که دانشگاه آزاد یک نهاد خصوصی است و باید حقوق اساتید و کارکنان را از محل همین شهریه‌ها تامین کند.

سخنگوی دانشگاه آزاد ادامه داد: تمام دنیا به این ویروس مبتلا شده و هیچ کشوری آموزش‌های خود را تعطیل نکرده است و باید همه کمک کنیم که کشور دچار مشکل نشود.

موافقت دانشگاه آزاد با استفاده مجدد از کلاس درس‌های ترم جاری بدون پرداخت شهریه

حیدری با اشاره به مصوبه امروز هیات رئیسه این دانشگاه گفت: هیات رئیسه دانشگاه آزاد در جهت کمک به دانشجویان، دانشجویانی که این ترم به صورت مجازی امتحان می‌دهند. دروس آن‌ها در ترم بعد نیز ارائه می‌شود.

وی گفت: دانشجویان همه‌ مقاطع تحصیلی می‌توانند از کلاس‌های جاری که در ترم آینده ارائه می‌شود علاوه بر واحد‌های انتخابی خود بدون شهریه استفاده کنند و به عنوان کلاس جبرانی در این کلاس‌ها شرکت کنند و اگر نیاز هم داشتند امتحان بدهند و نمره جدید جایگزین نمره‌های قبلی می‌شود.

در مجموع دانشگاه‌ها تصمیماتی در خصوص پرداخت شهریه اتخاذ کردند که نهایت تسهیلات ذخیره شدن شهریه‌های پرداختی با شرط و شروط‌های فراوان است و نکته جالب در این تصمیمات عدم بخشش شهریه و یا حذف آن است که هیچ کدام از دانشگاه‌ها اتخاذ نکردند. 

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top