تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/02/21 - 00:49
کد خبر: 355320

گزارش یک دیدار/ بررسی گفت و شنود دانشجویان در ۴ سال گذشته؛

تحلیل سخنرانی نمایندگان دانشجویی در دیدار با رهبری/ شماره دوم جامعه اسلامی دانشجویان

تحلیل سخنرانی نمایندگان دانشجویی در دیدار با رهبری/ شماره دوم جامعه اسلامی دانشجویان

از دیگر معضلاتِ کشور مساله حاشیه نشینانی است که به دلیل اختلافِ طبقاتی و در برهه ای فراموشیِ مسئولینِ امر، امروز در بدترین وضعیت معیشتی، بهداشتی و فرهنگی سپری می‌نمایند و با پاس کاری دولتمردان در انجام وظایفِ محوّله، این پدیده ی اجتماعی کم کم به معضلی امنیتی برای نظام اسلامی تبدیل می‌گردد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ماه رمضان، یادآور خاطرات خوشی برای دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی است. چرا که هر سال برخی از دانشجویان سراسر کشور به دیدار رهبر انقلاب می‌روند تا از سوی نمایندگان خود در تشکل‌های دانشجویی به بیان نظرات کارشناسی و انتقادی نسبت به تغییرات یکسال گذشته در کشور بپردازند و هم اینکه راهکارها و بیانات رهبر انقلاب پس از بیان مشکلات مطرح شده را گوش کنند.

اما شرایط در سال 99 برای برگزاری دیدار دانشجویی در ماه رمضان فرق کرده، چرا که کشور از اوایل اسفند سال گذشته درگیر ویروس کرونا شده و تمامی دیدارهای مردمی لغو شده است. آنچه که مشخص است، در ماه رمضان امسال دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب درپی شیوع کرونا در کشور برگزار نشود.

در روزهای کرونایی که سایه‌اش بر سر دانشجویان و دانشگاه‌ها افتاده است، ما بر آن شدیم تا در سلسله گزارش‌هایی به بررسی موضوعات، دغدغه‌ها و انتقادات نمایندگان تشکل‌های دانشجویی همچون بسیج دانشجویی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، جنبش عدالتخواه دانشجویی، جامعه اسلامی دانشجویان و دفتر تحکیم وحدت که در دیدار با رهبر انقلاب داشتند، بپردازیم. زاویه دید هر کدام از این تشکل‌های دانشجویی به جامعه، دولت، اقتصاد و مشکلات امروز کشور به گونه‌ای است که می توان گفت هر کدام با توجه به دغدغه و نگاه خود، موضوعات خاصی را بیان کرده‌اند.

در گزارش دوم به گزیده‌ای از انتقادات و مواضع نمایندگان جامعه اسلامی دانشجویان از سال 95 تا 98 پرداخته‌ایم که در ادامه مشاهده می‌کنید؛

بیشتر بخوانید// بخش اول// تحلیل سخنرانی نمایندگان دانشجویی در دیدار با رهبری

ماه رمضان سال 1395 «حسین زینلیان» به نمایندگی از اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب به سخنرانی پرداخت که به مهمترین انتقادات این تشکل دانشجویی نسبت رخدادهای کشور اشاره خواهیم کرد.

تحلیل سخنرانی نمایندگان دانشجویی در دیدار با رهبری/ شماره دوم جامعه اسلامی دانشجویان

- یکی از بزرگترین معضلاتِ اقتصادیِ کشور، عدم کارآمدیِ کافیِ نهاد ها و سازمان های نظارتیِ اداری و مالی مثل سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و امثالهم می باشد، به گونه ای که نه مردم به درستی می دانند از کدام ارگان، انتظار نظارتِ دقیق و اقدامِ قاطع را داشته باشند، نه مفسدینِ اقتصادی آنقدر در برابر چشمِ ناظرِ نهادهای نظارتی احساسِ خطر می کنند، که در چندین فقره ی اختلاس و فساد مالی و حقوق های نجومی، خلاء آن به شدت احساس گردید، پیشنهادِ ما افزایشِ اختیارات نهادهای نظارتیِ اداری و مالی در ساختارِ نظام یا تجمیع این سازمان ها و نهادها مثل قضیه ادغام موفق نیروی انتظامی در اوایل دهه 70 می باشد.

- از دیگر معضلاتِ کشور مساله حاشیه نشینانی است که به دلیل اختلافِ طبقاتی و در برهه ای فراموشیِ مسئولینِ امر، امروز در بدترین وضعیت معیشتی، بهداشتی و فرهنگی سپری می نمایند و با پاس کاری دولتمردان در انجام وظایفِ محوّله، این پدیده ی اجتماعی کم کم به معضلی امنیتی برای نظام اسلامی تبدیل می‌گردد.

- استکبارِجهانی با ترورِ ژنتیکی و بیولوژیکی، کمرِ همت به تضعیف و نابودی ملت ها بسته و متاسفانه خبرهایی مبنی بر ورود بعضی محصولات غذایی تراریخته و اصلاح ژنتیک شده ی مضرشنیده می شود و علیرغم تاکید حضرتعالی بر حفاظت از ذخایرِژنتیکی و استفاده از محصولات کشاورزی سالم عده ای سعی در واردات انبوه محصولاتِ تراریخته دارند.

- خدمتِ مقدّسِ سربازی به دلیل در نظر نگرفتن استعدادها و مهارت ها و رشته و مدرک تحصیلی به یکی از مهمترین دغدغه های جوانان در سالیان اخیر تبدیل شده است، البته باور داریم که اگر با اصلاح ساختار سربازی، در جبهه های متعددِ نظامی، اقتصادی، فرهنگی و علمی از قابلیت های جوانان استفاده شود نه تنها این بازه ی21 ماهه به محلِ پرورشِ استعدادها برای ورود به جامعه تبدیل می شود، بلکه تخصصی تر شدن مقوله ی دفاع، موجبِ آزادیِ خرمشهرهای فرهنگی و اقتصادی و علمی خواهد شد.

همچنین «زینلیان» نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان درباره وضعیت تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها گفت:

ما دانشجویان و اعضای تشکل های اسلامی بیش از هر زمانِ دیگر از حمایت های شما در سالیانِ اخیر تشکر می کنیم، سالیانی که در بعضی موارد آنقدر، فشار و سختی به ما وارد نمودند که خواستند کمرمان را بشکنند و از میدان انقلاب بیرون مان نمایند و به عنوان نمونه، از اتحادیه ی ما به دادگاهِ قضایی شکایت کرده و خواستند و هنوز هم می خواهند که ساختمانی که 22 سال است در اختیار ما بوده را از ما گرفته و از دیدِ خود ما را تضعیف نمایند که حتی جایی برای فعالیت نداشته باشیم ... برای ما عجیب است؛ چگونه تشکل هایی که در بردهای هماهنگ و نشریاتِ زنجیره ای شان به نظام اسلامی توهین می کنند و از فتنه گرانِ خائن به رای مردم دلجویی می نمایند و برای جاسوسان دستگیر شده کمپین حمایت راه می اندازند اینچنین مورد حمایتِ بعضی آقایان می باشند.

رهبر انقلاب در پاسخ به این انتقادات فرمودند:

این را من الان به آقای دکتر فرهادی هم گفتم، قبلاً هم به آقای دکتر هاشمی گفتم، حالا به معاون آقای دکتر فرهادی هم که آمده بودند گفتم. وظیفه‌ی مسئولین دانشگاه این است که از مجموعه‌های انقلابی و متدیّن حمایت کنند. یعنی کسانی که با انقلاب موافقند و در راه انقلاب حاضرند فداکاری کنند، با کسی که نسبت به انقلاب بی‌تفاوت است یا احیاناً مخالف انقلاب است یکسان نیستند. شما به‌عنوان وزیر، به‌عنوان مسئول، به‌عنوان نماینده‌ی جمهوری اسلامی میتوانید با اینها به یک چشم نگاه کنید؟ در مورد حقوقِ عمومی بله، حقوق عمومی شامل همه است؛ امّا نمیشود شما نماینده‌ی نظام اسلامی باشید و از آن کسی که دفاع از اسلام انقلابی میکند حمایت نکنید، [ولی] از آن کسی که حمله‌ی به نظام اسلامی میکند یا لااقل نسبت به آن بی‌تفاوت است حمایت بکنید! نه، این قابل قبول نیست. مسئولین از مجموعه‌های انقلابی باید حمایت بکنند و این حضور را باید تسهیل کنند.

ماه رمضان سال 1396 «متین منتظمی» دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به نمایندگی از اعضای این اتحادیه در دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب به سخنرانی پرداخت که به مهمترین انتقادات این تشکل دانشجویی نسبت به رخدادهای کشور اشاره خواهیم کرد.

تحلیل سخنرانی نمایندگان دانشجویی در دیدار با رهبری/ شماره دوم جامعه اسلامی دانشجویان

- برخی از موسسات مالی همچون کاسپین و آرمان در غفلت و خواب مسئولین ، پول و سرمایه مردم را به توبره خودشان ریختند ، آیا رواست به خاطر ندانم کاری عده ای غیر مسئول و غیر متعهد ، اعتماد به نظام اسلامی از بین رود؟ بدتر از این ، سکوت ملال آور مسئولینی است که از مردم عذرخواهی نکرده و پیگیری حق و حقوق مردم را درگیر سیاسی کاری های خود کرده اند که به شدت باعث رنجش خاطر مردم مظلومی گشت که با اعتماد به بانک مرکزی، سرمایه خود را در چنین موسساتی وارد کرده اند.

- طرح نظام سلامت که بنا به اذعان آقایان شکست خورد باعث ایجاد شکاف طبقاتی عظیمی بین کادر غیر پزشک با برخی متخصصان خاص و و آقازاده گشت تا جایی که بودجه های تخصیص یافته برای بخش پیشگیری، به حقوق های نجومی افراد خاص تبدیل شد حال با این طرح شکست خورده چاهی برای بودجه کشور کنده شده که با هزینه های عمرانی ٤ سال ایران نیز پر نمی شود.

- سیستم نظارت بر فضای دانشگاه و شورای عالی انقلاب فرهنگی چنان ضعیف است که مسئولین به خود اجازه می دهند قانون را با علاقه خودشان تفسیر کنند و با آن تفسیرشان تشکل ها و دانشجویان انقلابی تحت فشار قرار دهند علی رغم تاکیدات شما نسبت به ایجاد فضای فرهنگی سالم در دانشگاه ، در کمال تعجب دیدیم که این آقایان مسئول برای دور زدن حرف های حضرتعالی هزار و یک تعبیر و تفسیر از خود ارائه کردند ، نمونه اش همین کنسرت در دانشگاه که در برخی از دانشگاه های ما عملاً محیط را جولانگاه خوانندگان زن و مرد کرده اند وقتی مستندات هم ارائه می دهیم بازهم همان تعبیر و تفسیر های من در آورده شان را روی میز میگذارند.

ماه رمضان سال 1397 «حسین اخگرپور» دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به نمایندگی از اعضای این اتحادیه در دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب به سخنرانی پرداخت که به مهمترین انتقادات این تشکل دانشجویی نسبت به رخدادهای کشور اشاره خواهیم کرد.

تحلیل سخنرانی نمایندگان دانشجویی در دیدار با رهبری/ شماره دوم جامعه اسلامی دانشجویان

- می‌بایست منابع ملی بر اساس عقلانیت، استحقاق و استعداد مناطق تخصیص یابد تا از رانت خواری، چانه زنی و عدم شفافیت تخصیص بودجه ها که باعث بحرانهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی می گردد جلوگیری به عمل آید. بر این اساس در زمینه برنامه ریزی فضای سرزمینی، وجود مرکز سیاست گذاری و تصمیم ساز در مورد آمایش سرزمینی که فراتر از جریانات و زد و بندهای سیاسی دولت و مجلس باشدلازم می نماید.

- دانشگاه دیگر مبدا تحولات نیست چرا که وقتی نگاه مسئولین به وزارت بهداشت و علوم  سیاست زده است نباید بیش از این هم انتظار داشت، وقتی علم را فدای انتصابات سیاسی می کنند، وقتی در برخی از دانشگاه ها اساتید و مسئولانی جذب شده اند که عملا کارشان پمپاژ نا امیدی نسبت به آینده نظام است، وقتی دانشجو را با چوب سیاسی کاری می رانند، وقتی معاونت فرهنگی دانشگاه تبدیل به معاونت سیاسی شده است، آیا می توان آن را مبدا تحول نامید؟!

- صدا و سیما به جای اینکه ملی رفتار نموده و از ظرفیت تمام استانها بهره گیرد به صورت فاحش به تریبون افراد و هنرمندان و تهیه کنندگان ثابتی بدل شده است به گونه ای که در شبکه های جدید این مساله به وضوح دیده می شود.

ماه رمضان سال 1398 «محمدامین مهدی‌پور» نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب به سخنرانی پرداخت که به مهمترین انتقادات این تشکل دانشجویی نسبت به رخدادهای کشور اشاره خواهیم کرد.

تحلیل سخنرانی نمایندگان دانشجویی در دیدار با رهبری/ شماره دوم جامعه اسلامی دانشجویان

- متاسفانه باتوجه به روند های کلی کشور، تاثیر نرخ ارز به حدی زیاد است که موجب بزرگترین هرج و مرج اقتصادی تاریخ کشور شده است؛ این که در یک دهه، میزان سقوط ارزش پول ملی ایران بیشترین میزان در جهان (پس از سوریه) باشد، اصلا متعارف و منطقی نیست. البته در شرایطی که دولت منفعل و بازار عنان گسیخته است و وزارتخانه‌های متولی کار و صنعت و اقتصاد توسط گروه‌های رانتی اشغال شده‌اند، وضعیت نباید بهتر از این باشد.

- در باب مردم سالاری دینی، یک حکومت اسلامی می‌بایست ساختار دقیق تربیت نیروها ومدیران آینده خود را برای مردم و نخبگان مشخص نماید، تا در مقابل، توده‌های مردم نیز نقش خود را در تحقق دولت اسلامی دانسته و به آن عمل کنند. اما اگر در جامعه اسلامی، این ساختار مشخص نباشد، مسلما در آن جامعه باند های قدرت و ثروت بوجود می آیند که خطرشان برای حکومت اسلامی، چندین برابر بیشتر است، در آن زمان کم کم افراد جای ارزش ها را می گیرند. در چنین سیستم نیمه پارلمانی نیمه ریاستی ناقص، گروه‌های سیاسی صرفاً کارکرد انتخاباتی داشته و هیچ یک پاسخگوی وضعیت کشورنیستند، همین خود  باعث می شود که مردم در مواقعی هم که گلایه به حقی داشته باشند، مشکلات را به پای حاکمیت بنویسند و خروجی چنین سیستمی آقازاده پروری خواهد بود.

- در جامعه اسلامی ما قرار بود آموزش و پرورش و آموزش عالی مکمل هم باشند اما پس از گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی، تبعیض و تفاوت‌های میان این دو چه بسیار زیاد است. آن‌ها خوب می‌دانند که امروز باید از طرح خرید خدمات آموزشی حمایت کنند و برای دانش‌آموزان ما، مدرسه‌های به اصطلاح مجهز بسازند و آن وقت مدیران جنتلمن را در راس این مدارس گمارده و سند 2030 را در خفا اجرا کنند.

اصلاح ساختار سیاسی

یکی از اصلی‌ترین انتقادات مطرح شده درباره موجودیت سیاسی کشور همان «اصلاح ساختار و پیشنهاد پارلمانتاریسم» است و همچنین جامعه اسلامی دانشجویان به اقتصاد، ساختارهای سیاسی، آموزش و پرورش و دانشگاه ها پرداخت. شاید یکی از موضوعات مهمی که توسط این تشکل دانشجویی برای اصلاح ساختار سیاسی مطرح شد، ایجاد ساختار پارلمانی برای کشور بود که همین موضوع باعث شد تا رهبر انقلاب در بخشی از سخنان خود با اشاره به این موضوع اعلام کنند: «مشکلات نظام پارلمانی برای کشور بیش از مشکلات نظام ریاستی است» شاید پاسخ رهبری به این موضوع نشان دهنده اهمیت این سوال و این طرح برای اجرا باشد.

تحلیل سخنرانی نمایندگان دانشجویی در دیدار با رهبری/ شماره دوم جامعه اسلامی دانشجویان

*گزارش از یاسین قاسمی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top