تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/03/25 - 18:34
کد خبر: 359569

فعالیت ۱۱ مرکز امداد رایانه‌ای در دانشگاههای کشور

یک مقام مسئول در پژوهشکده امنیت فناوری اطلاعات گفت: بیش از ۱۱ مرکز آپای دانشگاهی (مراکز آگاهی رسانی، پشتیبانی و امداد رایانه ای) در کشور فعال هستند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، مژگان ملایی سنگلجی مدیرگروه ارزیابی امنیت شبکه و سامانه‌های پژوهشکده امنیت فاوا با اشاره به تشریح فعالیت‌های گروه ارزیابی امنیت شبکه، ایجاد و فعال‎‌سازی بیش از ۱۱ مرکز آپای دانشگاهی را ثمره فعالیت این پژوهشکده عنوان کرد.

وی گفت: گروه ارزیابی امنیت شبکه و سامانه‌های پژوهشکده امنیت فاوا در ابتدا با عنوان امنیت جامعه اطلاعاتی به فعالیت می‌پرداخته که یکی از گروه‌های سه‌گانه پژوهشکده امنیت به شمار می رود و با بیش از ۱۲ سال فعالیت مستمر در قلمروهای کاری فراتر از عنوان گروه به فعالیت می‌پردازد.

ملایی با اشاره به فعالیت ۵ سال نخست این گروه، گفت: دوره ۵ ساله اولیه فعالیت گروه ارزیابی امنیت شبکه و سامانه‌ها، حول محورهای اقتصاد و بازار افتا و نیز تدوین الزامات، مقوله رگولاتوری امنیت و طراحی و ساماندهی مراکز آگاهی رسانی، پشتیبانی و امداد (آپا) در سطح مراکز دانشگاهی کشور اختصاص داشته است.

وی ادامه داد: ایجاد و فعال‎‌سازی بیش از ۱۱ مرکز آپای دانشگاهی که امروزه بخش زیادی از فعالیت‌های پشتیبانی مرکز ماهر سازمان فناوری اطلاعات را ارائه می‌دهند، از عمده فعالیت‌های این گروه محسوب می‌شود.

ملایی با بیان اینکه این گروه طی سال‌های اخیر حوزه فعالیت خود را به سمت موارد جدیدی برده است، خاطرنشان کرد: بر این اساس گروه ارزیابی امنیت شبکه و سامانه‌ها طی یک بازه پنج ساله روی طرح‌های کلان راهبردی افتا در زمینه‌های اعتبارسنجی عرضه‌کنندگان محصولات و خدمات افتا، نظام محرمانگی، راه‌اندازی مراکز رسیدگی و واکنش سریع به رخدادهای امنیتی، تدوین برنامه‌های کلان وزارت و سازمان‌های تابعه در حوزه امنیت و همچنین تدوین نقشه راه امنیت در حوزه ICT به فعالیت پرداخته است.

به گفته وی، انباشت نیروهای متخصص بین رشته‌ای در حوزه امنیت، امکان انجام پروژه‌های ملی امنیت با موضوعات غیرفنی را تسهیل کرده است.

مدیرگروه ارزیابی امنیت شبکه و سامانه‌های پژوهشکده امنیت فاوا تصریح کرد: در این راستا گروه ارزیابی امنیت شبکه و سامانه‌‎ها طی چند سال گذشته نسبت به اجرای پروژه‌های کلان ملی در تعامل با نهادهای سیاست‌گذار اقدام کرده که تدوین الزامات صدور پروانه عرضه‌کنندگان خدمات امنیتی مدیریت شده (MSSP) با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و نیز تدوین الزامات کلان امنیتی برای عرضه‌کنندگان و دریافت‌کنندگان خدمات ابری با مرکز ملی فضای مجازی از عمده این موارد هستند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل
هشدار جدید آمریکایی‌ها به اسرائیل
مرگ قهرمان پرورش اندام در حین مسابقه
خبر جدید وزیر کار درباره تعداد تعطیلات آخر هفته
۴ گزینه اصلی اسرائیل برای پاسخ به ایران
دیدار دوستانه تیم ملی ایران با ترکیه
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top