تاریخ انتشار: سه شنبه 1399/03/27 - 08:56
کد خبر: 359775

«خبرنامه دانشجویان ایران» گزارش می‌دهد؛

جدیدترین شیوه‌های تقلب در امتحانات آنلاین/ راهکار وزارت علوم برای مقابله با تقلب مجازی چیست؟

جدیدترین شیوه‌های تقلب در امتحانات آنلاین/ راهکار وزارت علوم برای مقابله با تقلب مجازی چیست؟

امتحان آنلاین و جلوگیری در تقلب در این نوع آزمون ها خود آزمون جدیدی برای دانشگاه ها و آموزش در کشور است و صدالبته یکی از مهم ترین چالش های روز دانشگاه هاست،خصوصا برای نوع ویژه ای از امتحانات که در سطح گسترده در حال برگزاری است و این اولین محک جدی تجربه غیر حضوری دانشگاه ها به حساب می آید.

به گزارش خبرنگار صنفی آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ شرایط ویژه ای کرونایی و برگزاری کلاس های دانشگاه ها به صورت مجازی در ترم جاری با رسیدن به مرحله امتحانات غیر حضوری به مرحله ویژه ای وارد شده است؛ امتحانات آنلاین و با کمترین نظارتی از سوی مسئولین فرصتی شیرین برای دانشجویان ایجاد کرده است تا به راحتی به تقلب در امتحانات بپردازند.

امتحان آنلاین و جلوگیری در تقلب در این نوع آزمون ها خود آزمون جدیدی برای دانشگاه ها و آموزش در کشور است و صدالبته یکی از مهم ترین چالش های روز دانشگاه ها نیز به حساب می آیند،خصوصا برای نوع ویژه ای از امتحانات که در سطح گسترده در حال برگزاری است و این اولین محک جدی و تجربه غیر حضوری دانشگاه ها به حساب می آید.

چند می گیری امتحان بدی؟

این روزها در فضای مجازی پر شده از عکس ها و اطلاعیه های دانشجویی که خواستار همراهی در امتحانات با پرداخت پول هستند و از کسانی که درس مورد نظر را خبره هستند برای تقلب در جلسه امتحان دعوت می کنند؛ موردی که به همیار تقلب معروف شده و این روزها به منبع درآمدی برای خیلی ها تبدیل شده است.

اگرچه کمپین‌های مجازی زیادی توسط دانشجویان درباره گلایه از کیفیت آموزش مجازی، لغو امتحانات حضوری به دلیل نگرانی بابت ابتلا به کرونا و لغو هر گونه امتحان به دلیل کیفیت پایین آموزش مجازی تشکیل شد؛ اما در هیچ یک از این کمپین‌ها، هیچ‌ نگرانی بابت کیفیت امتحان یا احتمال تقلب در امتحان از سوی دانشجویان ابراز نشده است؛ به نظر می رسد این موضوع جزء دغدغه‌های دانشجویان نیست.گویا از دید برخی دانشجویان همیار تقلب در امتحان، راه‌حل خوشایند و میانبری برای امتحانات مجازی است.

ایده‌ای متفاوت برای کاهش تقلب در امتحانات مجازی

سیف برقی با اشاره به آموزش‌های ارائه شده به اساتید برای برگزاری امتحانات پایان ترم، افزود: یکی از شیوه‌های آزمون به صورت تستی با زمان‌های کوتاه است و سوالاتی که پیش از این توسط اساتید طراحی شده است به صورت اختیاری در دسترس دانشجویان قرار می‌گیرد؛ برای مثال ۵۰ سوال توسط استاد طراحی شده و به صورت تصادفی ۲۰ سوال در اختیار دانشجویانی که پشت سیستم نشسته اند قرار می‌گیرد و به این صورت سوالات دو دانشجو هم شکل در نمی‌آید که با این روش امکان تقلب از دانشجویان گرفته می‌شود.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه الزهرا (س) درباره برگزاری امتحانات مقطع ارشد و دکتری دانشجویان، گفت: در روش اول اساتید باید برای دروس تخصصی به خصوص در مقطع تحصیلات تکمیلی مانند کارشناسی ارشد و دکتری با توجه به تعداد کم دانشجویان دوربین‌ها را روشن بگذارند و از آن‌ها آزمون بگیرند و روش دوم این است که قالب سوالات آزمون یکی باشد و داده‌های ادبی متفاوت باشد که این نوع روش امکان تقلب از دانشجویان را می‌گیرد.

دستورالعمل وزارت علوم به دانشگاه‌ها برای افزایش ایمنی و کاهش تقلب در امتحانات آنلاین

معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دستورالعملی را در قالب توصیه نامه، برای افزایش ایمنی و کاهش تقلب در امتحانات آنلاین به دانشگاه ها ابلاغ کرده است.

در این سند راهنمای اجرای آزمون‌ها در دانشگاه‌ها به ۳ روش، آزمون‌های حضوری، آزمون برخط غیر همزمان بدون نظارت و آزمون برخط همزمان دارای نظارت اشاره شده و روش‌هایی برای به حداقل رسیدن خطا در آزمون‌های آنلاین پیشنهاد شده است. از جمله اینکه:

- فرآیند آزمون به گونه‌ای باشد که با شروع آزمون توسط دانشجو در هر لحظه امکان دیدن فقط یک سوال وجود داشته باشد و در صورت پاسخ دادن یا رد کردن سوال، سوال بعدی نمایش داده خواهد شد.

- امکان برگشت به عقب در آزمون برای دانشجو وجود نداشته باشد تا نتواند جواب های قبلی خود را به دیگران اعلام کند یا تغییر دهد.

- زمان آزمون محدود باشد و هنگامی که زمان به پایان برسد همه پاسخ‌ها به صورت خودکار ارسال شود.

- هر دانشجو فقط یکبار مجاز به شرکت در آزمون باشد.

- یک سوال با پاسخ شفاهی در نظر گرفته شود که دانشجو در آن  خودش را معرفی کند تا اطمینان حاصل شود که خودش در آزمون شرکت کرده است.

- ترتیب سوالات آزمون برای هر دانشجو متفاوت از دیگران باشد.

- در سوالات چند گزینه‌ای، چینش گزینه‌ها برای دانشجویان تغییر خواهد کرد.

- با یک نام کاربری امکان چندین ورود موازی به سیستم وجود نداشته باشد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
کهههههه
1399/05/13 - 16:51

تقلب خوبه که
MKR
1399/06/22 - 06:56

یا موسی بن جعفر هنوز حالم جا نیومده از وقتی اینا رو دیدم
بهروز
1399/10/08 - 15:16

بجای اینکه بفکر جلوگیری ازتقلب دانشجو باشید سطح علمی کلاس ودانشگاه رابالا ببرید اکثر اساتید ما درکلاس های مجازی درکل ترم بیش ازده دقیقه وقت نگذاشتن فقط می آیند ومی گویند فلان قصل رابخوانیدسوال هم که می پرسیم یک هفته بعد شاید جواب بدهند آیا کارشان درست وپولی که می گیرند حلال است .این کار بدتر ازتقلب دانشجو ودانش آموزان است اصلاحات راازبالا شروع کنید
1399/10/09 - 16:03

بچه های با معرفت ما رایگان تقلب میرسونن
امین
1399/10/14 - 20:30

عوض این که برای جلوگیری ازتقلب مقاله بنویسی بیا ازمعلما انتقاد کن که نه درس میدن ونه به سوالاتی که میفرستیم جواب میدن جالب اینجاست که پیام آدمو میخونه ولی جواب نمیده بیا مشکلاتو بگو سوالات امتحانات به جای اینکه آسون باشه درسخت ترین حده همین کارارو امثال شماها میکنن بعد میگن که چرا ژاپن پیشرفتس و ایران بدبخته یکم انسانیت داشته باش واز خایه مالی به دور
عبدالله
1399/10/25 - 01:21

کافر همه رابه کیش خویش پندا رد، اون مثلا استاد هایی که خودشون ازسروته کلاس ها می زنند ودرست درس نمی دهند بیشتر به دانشجو شک دارند. چطوری میشه 3تا سوال تشریحی دوقسمتی روتو 5 دقیقه جواب داد عکس گرفت وفرستاد!!؟
Hiden
1399/10/25 - 15:36

آموزش مجازي چيست ؟!

به آموزشي گفته ميشود که در آن
در حد کتابتون درس ميدن
در حد انيشتين سوال ميدن
بعدم مثِ عقده‌ايا نمره ميدن
ضد مدرسه
1399/11/06 - 03:27

حتی اگه زمان امتحان هم کم باشه میتونیم تقلب کنیم
1399/11/23 - 23:21

مثله چی درس میدن ومثل انیشتین امتحان میگیرن جالب اینجاست ازشون سوال بپرسیم همش انلاین هستن ولی پیامتو سین نمیکننن اخه ما مشکلات مونو به کی بگیم درس انچنانی نمیدن ولی امتحانات وخیلی سخت میگرن این عادلانه است؟
Zeynabheydari
1399/12/23 - 16:29

معلمان خوب درس نمی‌دن هیچ سوال هم می‌پرسیم جواب نمی‌دن میگن مگه تو کلاس نبودی ؟درسو گوش می کردی تو امتحانا هم طوری وقت میدن که اصلا نمی‌تونیم اون سوالایی رو غلط نوشتیم رو چک کنیم ببینیم کدوم رو غلط نوشتیم و کدوم رو درست نوشتیم .لطفاً نظارت کنید.ممنون⁦
محدثه
1400/02/27 - 16:40

عالیه
تورهای مسافرتی آفری
جزئیات دیدار اردوغان و هنیه
اسرائیل به شکل سیستماتیک کودکان را ترور می‌کند
تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت پرویز داودی
من به اسلوب او مومن‌ام
سازمان ملل با عضویت کشور فلسطینی موافقت کند
نام پدر از کارت ملی حذف نمی‌شود
گزارش تصویری| جشنواره ملی رسا (نهج البلاغه دانشگاهیان کشور)
فیلم/ اسپانسر صهیونیست‌ها نقره داغ شد
بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟
فیلم/ گریه‌های پزشک اردنی برای مجروحان فلسطینی
حضو جمعی از مسئولین در منزل شهید طهرانی مقدم+عکس
تامین ارز ۲.۸ میلیارد دلاری در نخستین ماه سال ۱۴۰۳
یک شرور با قمه‌ به خودروی پلیس حمله کرد
اصلاحیه قانون تاسیس و اداره مدارس غیردولتی ابلاغ شد
تکمیل ۴ ایستگاه‌ مترو اولویت شهرداری در خط ۶
سرانه سلامت تهران در وضعیت مطلوبی قرار ندارد
بانک مرکزی در حمایت از تولید نمره قبولی گرفت
VAR را از چین می‌آوریم
صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد
واکنش هیئت مدیره تراکتور به حمله هواداران به خودروی سرخپوشان
سامانه های پدافندی ایران در اصفهان در اثر حمله اسرائیل آسیب دید؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top