تاریخ انتشار: پنجشنبه 1399/03/29 - 14:37
کد خبر: 360072

فاطمه کول؛

نقش حضور اجتماعی زنان در پیروزی انقلاب اسلامی

پیروزی این انقلاب، مرهون حضور اجتماعی زنان است، آنجا که زنان پیش از مردان به خیابان‌ها ریختند و فریاد زدند: قسم به سرور زنان فاطمه،از کشته شدن واهمه نداریم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» فاطمه کول*// داشتم نگاه میکردم به تاریخ،اصلا کل تاریخ را که نگاه بکنی نمی توانی ازکلمه زن به راحتی عبور کنی،همیشه در ودر همهِ تاریخ زن هایی بودند که در پی هویتشان با مردان گلاویز می‌شدند.

خودش مستقیماً کنش اجتماعی، موضع گیری و فعالیت سیاسی و فرهنگی ندارد، بلکه در این دیدگاه، زن موظف است در خانه بماند و فرزند و شوهر خود را سامان بدهد تا آنها چرخ جامعه را بچرخانند.

تفکر سنتی عمدتاً‌ مخالف حضور اجتماعی زن است وبا تحصیل، کسب معارف میانه ی خوبی ندارد و پستو را برای زن بهتر میداند؛ وخانه داری را یگانه فعالیت بلامنازع زن می انگارد،علاوه بر این، در ترویج خانه داری نیز افراط میکند و تمام فعالیت اجتماعی زنان را در همسری و مادری خلاصه می کند و ماحصل این تفکراگر زن در این دو نقش موفق نشدند،ترشیده و اجاق کورتلقی می شود.

در این ایدئولوژی زن باید نقش ضعیفه‌ی منفعل خود را بپذیرد تا مورد احترام قرار گیرد. به محض این که طالب اختیار و آزادی شود، انگ خودسری، نافرمانی و طغیانگری را به او می‌چسبانند و با حذف، ممانعت، طرد و سرکوب رو‌به‌رو خواهد بود،جرم دیگر این تفکر این است که کم بهانه دست مدرن ها نداده است.

تفکر مدرن، که زن را از آن طرف بوم به پایین می اندازد، اصالت را به حضور در اجتماع می دهد، حضور اجتماعی زن، یک حضور فرهنگی و معنوی نیست، منظور مدرن ها از حضور اجتماعی، مشخصاً تحصیل و شغل در درجه اول است.

در نظر مدرنیته، خانه داری ننگ است و مادری نه تنها افتخار نیست، بلکه اگر مانع پیشرفت ها و موفقیت های فردگرایانه زن در جامعه شود باید به اقل برسد، مدرن ها خانه داری را میان زن و مرد به طور مساوی تقسیم می‌کنند و با این کار خانه داری را به شست و شو آشپزی و ... تقلیل میدهند، اگر به یک یا نهایتا دو بچه هم راضی شدند، باز هم در بچه_داری تفاوتی میان زن و مرد نمی بینند. زن مدرن یک چشمش به زن سنتی است که سعی میکند هر کاری که او میکرد،‌ انجام ندهد و چشم دیگرش به مرد مدرن است و در تکاپوست از انجام هر فعالیتی که مرد انجام میدهد باز نماند،جرم اول مدرن ها این است که با بیرون کردن زن از جرم اول مدرن ها این است که با بیرون کردن زن از متن خانواده، بنیان خانواده را به شدت سست کرده اند‌‌ نتیجه این وضعیت است که در غرب و به تبع آن در ایران می بینیم.

حال آنکه زن امروز باید از این دوقطبی جعلی عبور کند  و نه حضور در اجتماع را به تنهایی اصل بداند و نه خانه داری بی خبر از عالم و آدم را بپذیرد، خانه داری یا بهتر است بگویم خانواده داری یکی از بزرگترین و مهم ترین وظایف زنان است اگر تاریخ سرزمین خودمان را نگاه کنیم ،چه بسا زنانی که در پیروزی انقلاب نقش بسزایی داشتند و علاوه بر نقش اصلی شان در جامعه،در آینده کشورشان نقش بسزایی داشتند.

همانطور که امام و رهبری مکرر فرموده اند که پیروزی این انقلاب، مرهون حضور اجتماعی زنان است، آنجا که زنان پیش از مردان به خیابان ها ریختند و فریاد زدند: « قسم به سرور زنان فاطمه، ندارم از کشته شدن واهمه» و به تبع آنها مردها هم انگیزه پیدا کردند و آمدند، این امر اثبات میکند که اگر در «ایجاد» جامعه اسلامی «زن» وسط میدان بوده است، پس در «حفظ و پیشرفت» آن هم بایستی دائما در صحنه باشد.

*فاطمه کول «دبیر سابق واحد خواهران انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان»

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top