به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، 3 سال پیش زمانی که پنجمین دوره مدیریت شهری فعالیت خود را آغاز کرد، بسیاری از آنها به عملکرد مدیران قبلی منتقد بودند و می گفتند خیلی کاری در شهر نشده است.
یکی از اقدامات در دوران مدیریت قبل، توسعه حمل و نقل عمومی با اولویت مترو بود. با روی کار آمدن مدیریت شهری، ابتدا فعالیت در خط 7 مترو متوقف شد و مدیران جدید اعلام کردند که افتتاحها زودهنگام بوده و ایمنی لازم وجود ندارد. مدتی از این موضوع گذشت و دوباره خط 7 با تغییرات بسیار کمی راهاندازی شد.
در 3 سال گذشته تقریباً ساخت و سازها در تهران متوقف و احداث پروژه جدید بسیار کم بوده است. بسیاری از پروژههای عمرانی خوابیده و مدیران شهری علت این امر را نبود پول عنوان میکنند.
خاک خوری دستگاه های حفاری که خود هاشمی خریده بود
آلودگی هوا و ترافیک دو چالش اساسی شهر تهران است و در یکی دو سال گذشته وضعیت آلودگی هوا شدیدتر شده است. یکی از راههای کاهش آلودگی هوا توسعه مترو بود اما در سه سال گذشته در این زمینه اقدام خاصی رخ نداده است تا جایی که محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد که در این مدت یک کیلومتر مترو هم نساختیم و دستگاههای حفار مدرنی که برای کندن تونلهای مترو و ساخت سازه تونل که در دوره گذشته خودش خریده، الان 3 سال است که بیکار افتاده و از آن استفاده نمیشود.
هر 3 ماه هم یک ایستگاه افتتاح نمی شود
وی در ادامه تأکید کرده بود که اصولا ساخت تونل مترو بسیار کمهزینه است و مشکل اجرایی ندارد و میتوان اعتبار آن را از طریق بودجه غیرنقد تأمین کرد. اگر این دستگاهها در سه سال گذشته فعالیت میکردند در حال حاضر 3 خط جدید مترو داشتیم. قرار بود ماهانه یک ایستگاه مترو افتتاح شود، متوسط هر سه ماه یکبار هم شاهد افتتاح ایستگاه مترو نیستیم.
به اعتقاد محسن هاشمی که خودش در زمان قالیباف مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه بود، اگر مدیران جسارت، شجاعت و ریسکپذیری داشته باشند پروژه را کلنگ میزنند و شروع میکنند و با سماجت بودجه از شهرداری، دولت و یا سیستم بانکی میگیرند.
چقدر حفاری در این دوره صورت گرفت؟
بعد از اظهار نظر محسن هاشمی به سراغ یکی از مدیران ارشد شهرداری در این زمینه رفتیم. وی به خبرنگار فارس در این باره گفت: از نظر حفاری لاینینگ، توسعه جنوبی خط 6 را داشتیم، البته در این بخش در دوران قالیباف هم اقداماتی صورت گرفته است.
ادامه کار قالیباف/2 هزار و 900 متر حفاری در مترو در 3 سال گذشته داشتیم
به گفته این مدیر مسئول، از 3 هزار و 700 متر حفاری تونل که در این بخش از خط 6 صورت گرفته، 800 متر حفاری و لاینینگ در دوره گذشته و 2 هزار و 900 متر در سه سال گذشته صورت گرفته است.
وی ادامه داد: توسعه جنوبی خط 6 از حرم حضرت عبدالعظیم به طول 6.2 کیلومتر آغاز میشود.
بنا بر توسعه نبود بنا بر تکمیل بود
وی با تأکید بر این موضوع که اقداماتی در خطوط 7 و 6 انجام شده است، گفت: بنا بیشتر بر توسعه نبود و نمیخواستیم ساخت جدید داشته باشیم، بلکه خطوط قبلی را میخواستیم تکمیل کنیم.
این مقام مسئول اضافه کرد: در حال تکمیل خطوط 6 و 7 هستیم.