تاریخ انتشار: چهارشنبه 1399/04/11 - 08:49
کد خبر: 361877

«خبرنامه دانشجویان ایران» گزارش می‌دهد؛

شروط بازگشایی خوابگاه‌های دانشجویی در شرایط کرونایی

شروط بازگشایی خوابگاه‌های دانشجویی در شرایط کرونایی

از یک سو تصمیم به حضور حداقلی دانشجویان گرفته می شود و از سوی دیگر برخی از دانشگاه ها به صورت رسمی، اعلام می‌کنند که خوابگاهی بازگشایی نمی شود.برخی از دانشگاه ها هم اعلام می‌کنند که امتحانات به صورت حضوری برگزار می شود اما خوابگاه نمی‌دهیم.

به گزارش خبرنگار صنفی آموزشی«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سناریوهای مختلفی در خصوص نحوه برگزاری ترم آینده در وزارت علوم مطرح است که تا پایان تیرماه اعلام می‌شود اما احتمال بازگشایی دانشگاه‌ها زودتر از مهر وجود دارد.  همچنین با توجه به اینکه اتاق های خوابگاه دانشجویی طبق برنامه جدید مورد استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی قرار می‌گیرد بنابراین لازم است دانشجویان برای دریافت وسایل خود به خوابگاه ها مراجعه کنند. با توجه به اینکه خوابگاه های دانشجویی به صورت ضربتی تعطیل شدند بسیاری از دانشجویان نتوانستند وسایل خود را از این مراکز خارج کنند.

در خوابگاه ها تعداد زیادی دانشجو از شهر‌های مختلف حضور دارند و در اتاق‌هایی ۴ تا ۷ نفره که وسعت هر کدام در نهایت به ۳۰ متر می‌رسد، زندگی کرده و از آشپزخانه مشترک، سرویس حمام و دستشویی مشترک استفاده می‌کنند. خوابگاه‌ها در حالت عادی روزانه باید چندین بار ضدعفونی و تمیز شوند و این فرایند با شیوع ویروس کرونا، ویروسی که ناشناخته است و راه درمانی برای آن وجود ندارد، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

اگر قرار است خوابگاه‌ها بازگشایی شوند، باید فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود و تمهیدات لازم برای بررسی وضعیت دانشجویان اندیشیده شود. باید امکاناتی را فراهم کنند که دانشجویان تا جایی که امکان دارد در خوابگاه‌ها اقامت نداشته باشند و بتوانند به محل سکونت خود بازگردند.

اظهار نظر‌ها درباره بازگشایی خوابگاه‌ها، نشان از بی برنامگی دانشگاه‌ها برای نحوه حضور دانشجویان در خوابگاه‌ها است. از یک سو تصمیم به حضور حداقلی دانشجویان گرفته می شود و از سوی دیگر برخی از دانشگاه ها به صورت رسمی، اعلام می‌کنند که خوابگاهی بازگشایی نمی شود.برخی از دانشگاه ها هم اعلام می‌کنند که امتحانات به صورت حضوری برگزار می شود اما خوابگاه نمی‌دهیم.
معادله ای که حل آن برای دانشجویانی که در آستانه رسیدن به زمان برگزاری امتحانات هستند به نبردی سخت و طاقت فرسا تبدیل شده است، دانشجویانی که مجبورند برای شرکت در امتحانات حضوری از شهر خود خارج شوند اما دانشگاه آن ها اعلام کرده که خوابگاه به آن ها تعلق نمی‌گیرد.

هیچ راهکار دیگری نیز ارائه نشده است جز اینکه برخی از دانشگاه‌ها اعلام کرده اند که ظرفیت اسکان در هر اتاق یک یا حداکثر دو دانشجو خواهد بود. اظهار نظری که نمی‌توان تناسب آن را کشف کرد؛ چراکه ظرفیت هر اتاق یک خوابگاه بین ۴ تا ۷ نفر است و امتحانات هم گروه گروه برگزار نمی‌شود که بتوان جلوی تجمع را در خوابگاه گرفت. اگر فرض را بر این بگیریم که قرار است به برخی دانشجویان خوابگاهی تعلق نگیرند قطعا این تصمیم متحمل هزینه اضافی بر دانشجویان خواهد شد.

مقرر است فقط ۵۰ درصد دانشجویان در دانشگاه‌ها حضور پیدا کنند، در شرایط فعلی که نظر به بازگشایی دانشگاه‌هاست، با احتیاط بازگشایی دانشگاه‌ها و خوابگاه را تا ظرفیت ۵۰ درصد دنبال می‌کنیم. رعایت فاصله اجتماعی در اتاق‌های خوابگاهی، ارائه بسته حمایتی و حفظ شرایط بهداشتی و ایمنی در این خصوص برای ما بسیار مهم است.

 نحوه رعایت بهداشت خوابگاه ها و تغذیه دانشجویان

مسئولان وزارت علوم نیز در این زمینه معتقدند: کنترل مسائل بهداشتی به شکل عادی در خوابگاه ها امکان پذیر نیست چون خوابگاه ها برای این شرایط طراحی نشده اند، معمولا در شرایط عادی خوابگاه های ما دارای تراکم هستند و تعداد دانشجویان دراتاق ها قابل توجه است، کنترل مسائل بهداشتی به شکل عادی در خوابگاه ها امکان پذیر نیست.

بنابراین حتما اگر دانشگاهی هم قصد استفاده ازخوابگاه را داشته باشد، باید بحث فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کند، در ورود دانشجویان به خوابگاه کنترل های لازم تا حدی که نیاز است صورت گیرد و مواظبت شود اگر علائمی پیدا شد، پیگیری شود تا مشکلی ایجاد نشود.

در خوابگاه مکانی باید در نظر گرفته شود که اگر پس از بازگشایی دانشگاه، فردی مبتلا مشاهده شد، سریع قرنطینه شده و از دیگر دانشجویان جدا شود.

اولویت ما ارائه خدمات تغذیه در دانشگاه ها نیستاولویت ما در زمانی که دانشجویان برای تکمیل ترم و یا امتحان حضور می یابند ارائه خدمات تغذیه در دانشگاه ها نیست اگر نیاز به ارائه غذا باشد حتما در ظروف یکبار مصرف در بسته و ترجیحا بیرون بر ارائه خواهد شد.

غذای دانشجویان نیز در ظروف یکبار مصرف و در فضایی بزرگ با رعایت فاصله اجتماعی سرو می شود و بهداشت کامل رعایت خواهد شد.

اولویت هم با دانشجویان تحصیلات تکمیلی است که دانشگاه‌ها طوری برنامه ریزی کنند که این اولویت هم مد نظر آنها باشد وزارت علوم تاکید دارد درست است که کیفیت آموزش مهم است ولی سلامت دانشجو، استاد و کارمند بالاتر از کیفیت است

برنامه ریزی ها توسط دانشگاه ها باید طوری انجام شود که اطمینان وجود داشته باشد که مشکلی ایجاد نمی شود، درست است برخی از دانشگاه ها در مناطق سفید هستند ولی دانشجویان از مناطق مختلف کشور در دانشگاه ها حضور می یابند، بنابراین نمی توان به این موضوع که دانشگاه در منطقه سفید قرار دارد اعتماد کرد که مشکلی پیش نمی آید.

مشروط بودن بازگشایی خوابگاه ها

در سال تحصیلی جدید ترکیبی از آموزش مجازی و حضوری را خواهیم داشت. اگر بیماری کرونا مانند شرایط امروزی بحرانی باشد، به احتمال زیاد نیمی از جلسات حضوری و نیمی از آنها مجازی برگزار می شود و نیمی از دانشجویان خوابگاهی در نیمه اول ترم و نیمی دیگر از آنها در دو ماه دوم ترم در خوابگاه مستقر می شوند که ظرفیت خوابگاهی دانشگاه را به نصف می رساند.

در خصوص اسکان دانشجویان این امکان وجود دارد که دانشجویان در اتاق های تک و دو نفره اسکان پیدا کنند که ضریب بهداشتی آن بالاتر است، در تمام خوابگاه ها و دانشکده ها تیم های پزشکی، نظارتی و بهداشتی مستقر خواهند بود که دانشجویان، استادان و کارکنان را مورد بررسی و تست سلامت قرار می دهند و اگر برای دانشجویی مشکلی پیش بیاید، به سرعت به آن رسیدگی می شود.

اگر کرونا مانند شرایط فعلی گستره نباشد، دانشگاه علامه طباطبائی آموزش مجازی را ادامه می دهد به صورتی که در هر درس ۱۲ جلسه به صورت حضوری و مابقی جلسات به صورت مجازی برگزار می شود.

همچنین با تغییراتی که در آیین نامه ها ایجاد می شود، حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد خوابگاه نشینان کاهش پیدا می کنند تا از فشردگی خوابگاه ها که عامل اصلی انتقال و شیوع ویروس و بیماری های اپیدمیک است، کاسته شود.

*گزارش از علی پارسا

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top