تاریخ انتشار: جمعه 1399/04/13 - 11:27
کد خبر: 362109

نشست آستانه نشانه نقش تاثیرگذار ایران در معادلات منطقه‌ای است

یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: به‌رغم تلاش‌های آمریکا برای منزوی کردن ایران، کشورمان محور نشست سران کشورهای ضامن آستانه بوده است و این نشان می‌دهد واشنگتن در راهبرد خود شکست خورده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، جعفر قنادباشی کارشناس مسائل غرب آسیا در مورد نشست سران کشورهای ضامن روند آستانه که به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد، اظهار داشت: آنچه که ما در این نشست شاهد بودیم، ادامه روندی است که چند سال است شروع شده و می‌توان آن را یک روند جدای از آمریکا، اروپایی‌ها و ارتجاع منطقه دانست.

وی ادامه داد: این به بدین معنی است که یک مکانیسم و شیوه‌ای ایجاد شده که تاکنون بدین حالت شاهد نبوده‌ایم. اگر به گذشته بازگردیم و حداقل طی ۵۰ سال اخیر را نگاهی بیاندازیم، هر تحولی که در منطقه غرب آسیا رخ داده، در آن اروپایی‌ها و به خصوص فرانسه و انگلیس نقش داشتند و یا آمریکا در آن بازیگر بود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: طی دو دهه اخیر نیز شاهد هستیم که به نحوی ارتجاع منطقه‌ای نیز در حوادث منطقه دخالت‌هایی داشته است. اما آنچه که در حال حاضر حاصل شده است، به معنی روندی بدون حضور کشورهای غربی است و این در حالی است که خود آنها تلاش‌های بسیاری کردند تا بتوانند در این صحنه حضوری جدی داشته و نقش آفرین باشند.

قنادباشی افزود: آنها همچنین به دنبال برگ‌های برنده‌ای هستند که بتوانند در تحولات منطقه‌ای تاثیر گذار باشد. از همین رو اصلی‌ترین مسئله‌ای که شاهد آن هستیم، این بوده که روند آستانه همچنان در جریان بوده و به پیش می‌رود.

وی عنوان کرد: از اجلاس سران قبلی تا جلسه کنونی شما شاهد هستید که چه تلاش‌هایی صورت گرفت تا با دامن زدن به اختلافات، میان ایران و روسیه، ایران و ترکیه و ترکیه و روسیه شکاف ایجاد شود؛ ولیکن هیچ‌کدام از این تلاش‌های پیچیده به نتیجه نرسید.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه اضافه کرد: برگزاری اجلاس هفته جاری نشان می‌دهد که تمامی تلاش‌ها برای متوقف کردن روند آستانه موفق نبوده و از همین حیث از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. البته باید بگویم که در میان سه کشور ضامن روند آستانه، ترکیه شاید به دلیل عضویت در ناتو و یا برخی مسائل داخلی از جمله موضوع کردها، بارها از مواضع خود عدول کرده است.

قنادباشی تاکید کرد: با این حال شاهد هستیم که ایران و روسیه با سعه صدر تلاش کرده‌اند که ترکیه را در این روند نگه دارند و از برهم خوردن روند آستانه جلوگیری کنند. این نکته بسیار حائز اهمیت است که بدانیم به‌رغم فشارها و تلاش‌های آمریکا برای منزوی کردن ایران، کشورمان محور این مذاکرات بوده است و در نشست اخیر نیز نقش خود را به خوبی ایفا کرد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top