تاریخ انتشار: شنبه 1399/04/14 - 08:04
کد خبر: 362155

تحلیل یک روزنامه از نقش‌های ماندگار مرحوم سیروس گرجستانی

مرحوم گرجستانی البته نظر متفاوتی در ارتباط با شناخته ‌شدنش به عنوان یک کمدین داشت. او در گفت‌وگویی همزمان با پخش سریال «متهم گریخت» گفته بود: «من کمدین نیستم. بلکه بازیگر کمدى موقعیت هستم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از وطن امروز، کمتر کسی می‌داند «سیروس گرجستانی» با نام اصلی «علی‌اکبر محمودزاده‌گرجستانی» پا به عرصه وجود گذاشته است؛ هنرمندی از اهالی گیلان که در سال 1323 در شهر رشت متولد شد و در نوجوانی و سال‌های ابتدای جوانی مدتی به عنوان بازیکن حرفه‌ای فوتبال در تیم شاهین همبازی بازیکنانی مثل همایون بهزادی و ناصر ابراهیمی ‌بوده است. اما مسیر زندگی او به واسطه محبتی که به پدر پیرش داشته تغییر می‌کند.

سابقه دوستی و آشنایی‌ مرحوم هادی اسلامی‌ و سیروس گرجستانی، پای سیروس خان را به تئاتر باز کرد و از آنجا نیز زمینه بازی او در 2 فیلم «بیست سال انتظار» و «مأمور دوجانبه» هر ۲ در سال 1345 فراهم شد. البته او در آن دوره هنوز به عنوان یک بازیگر شناخته نمی‌شد. گرجستانی به وزارت فرهنگ و هنر قبل از انقلاب پیوست و کارمند این وزارتخانه شد.

اما انقلاب اسلامی ‌همچنان که برای اغلب هنرمندان سینمای ایران به عنوان نقطه عطفی به شمار می‌رفت و باعث رشد و ترقی آنها شد، برای سیروس گرجستانی نیز اسباب پیشرفت در حوزه هنر و سینما شد. گرجستانی بازی حرفه‌ای در سینمای بعد از انقلاب را با بازی در فیلم «فریاد مجاهد» ساخته مهدی معدنیان در سال 1358 آغاز کرد و در همان سال در فیلم «چوپانان کویر» ساخته حسین محجوب ایفای نقش کرد.

سیروس گرجستانی در سال‌های بعد نقش‌های متعددی را در سینما و تلویزیون بازی کرد که مورد توجه قرار گرفت اما قله نقش‌های گرجستانی عموما نقش‌های تلویزیونی او بود؛ هر چند خود او بنا بر گفته‌هایش بیشتر دوست داشت به عنوان بازیگر سینما شناخته شود اما نقش‌هایی که در تلویزیون بر‌عهده او گذاشته شد، پتانسیل بیشتری برای ماندگاری داشت.

گرجستانی در حافظه جمعی ایرانیان بیشتر به عنوان یک کمدین شناخته می‌شود اما واقعیت این است که او بازیگری توانمند برای نقش‌های جدی و کمدی بود. یکی از بهترین نقش‌‌آفرینی‌های او را باید مربوط به حضورش در نقش «شهریار» دانست. نقشی که گرجستانی با استادی تمام به ایفای آن پرداخت و اتفاقا خودش معتقد بود دلیل ماندگار شدن این نقش با بازی او، آن بود که سر و شکل و هیبت استاد شهریار در سال‌های پیری، شباهت بسیار زیادی به دوران پیری پدرش داشته و به تعبیر خودش «شهریار اگر چه نقش سختی بود اما برای من آسان‌ترین نقش، شهریار بود؛ برای اینکه شهریار تمام ویژگی‌های پدر خدابیامرزم - هیکلش، قیافه‌اش، حرف‌زدنش - را داشت. من در واقع پدرم را بازی کردم».

اما درخشش گرجستانی در نقش‌های کمدی به قدری ویژه و به یادماندنی بود که پس از در گذشت او، آنچه بیش از همه در فضای مجازی از نقش‌های گرجستانی بازتاب پیدا کرد، بریده از نقش‌آفرینی‌های وی در سریال‌های کمدی بود. گرجستانی با «یادداشت‌های کودکی» پریسا بخت‌آور تبدیل به چهره‌ای مهم در سریال‌های کمدی ‌تلویزیون شد. بعد از آن هم با درخشش در سریال «رانت‌خوار کوچک» در نقش آقای اُشترخانی توجه بسیاری را به خود جلب کرد. همین درخشش بود که پای او را به کمدی به یادماندنی «متهم گریخت» رضا عطاران و نقش به یادماندنی «آقا‌هاشم» باز کرد.

مرحوم گرجستانی البته نظر متفاوتی در ارتباط با شناخته ‌شدنش به عنوان یک کمدین داشت. او در گفت‌وگویی همزمان با پخش سریال «متهم گریخت» گفته بود: «من کمدین نیستم. بلکه بازیگر کمدى موقعیت هستم. مثلا همین مجموعه در حال پخش متهم گریخت، شخصیت ‌هاشم در واقع کمیک نیست، بلکه او درگیر موقعیت‌هایى مى‌شود که به نوعى کمدى هستند. یا اشترخانى در رانت‌خوار کوچک، براى به دست آوردن یک چهاردیوارى تلاش مى‌کرد و این تلاش، کمدى موقعیت را خلق مى‌کرد. همین طنز نهفته اثر باعث خنده مى‌شود».

سیروس گرجستانی در آثار تاریخی متعددی نیز حضور داشته که یکی از مهم‌ترین و به یادماندنی‌ترین آنها، نقش «ابا قطام» (پدر قطام بنت شجنه) در سریال امام علی(ع) بود. او بعدها در 3 سریال تاریخی دیگر یعنی «کیف انگلیسی»، «ولایت عشق» و «کلاه پهلوی» نیز خوش درخشید و کارنامه کاری‌اش را با آثاری از ژانرهای متنوع، آراست.گرجستانی در سینما نیز نقش‌های بسیاری را ایفا کرد که «تنوره دیو» کیانوش عیاری، «زرد قناری» رخشان بنی‌اعتماد، «آپارتمان شماره 13» یدالله صمدی، «آدم‌برفی» داوود میرباقری، «طوفان شن» جواد شمقدری، «ساحره» داوود میرباقری و «یکی بود یکی نبود» ایرج طهماسب از جمله مهم‌ترین آنهاست. همچنین نقش‌های آن مرحوم در «صاحبدلان»، «زن بابا»، «خوش‌نشین‌ها» و «سه دنگ، سه دنگ» هم شماری از آثار پرمخاطب او در تلویزیون بودند.

گرجستانی در سریال تلویزیونی «شرم» به کارگردانی احمد کاوری برای شبکه سوم سیما در حال ایفای نقش بود که متاسفانه به واسطه سکته قلبی در 76 سالگی دارفانی را وداع گفت. براساس اعلام خانه سینما، آیین تشییع سیروس گرجستانی ساعت 10:30 دقیقه امروز - ۱۴تیر - در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) برگزار می‌شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top