تاریخ انتشار: شنبه 1399/04/14 - 08:33
کد خبر: 362157

«خبرنامه دانشجویان ایران» گزارش می‌دهد؛

حذف کنکور؛ مزایا، معایب و پیشنهادات جایگزین

حذف کنکور؛ مزایا، معایب و پیشنهادات جایگزین

سال‌هاست که مخالفان برگزاری کنکور سراسری از سیاست گذاری کنکور و نحوه گزینش داوطلبان مستعد، گله‌مند هستند. تا این لحظه زمان حذف کنکور ۹۹به طور قطع یک شایعه است ولی هنوز تردیدهای در مورد حذف کنکور ۱۴۰۰ وجود دارد.

به گزارش خبرنگار صنفی آموزشی«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ از جمله سوالاتی که ممکن است برای همه آشنا باشد می توان به مواردی مانند «پس چرا کنکور حذف نمی شود؟» و یا «کنکور از چه سالی حذف می شود؟» و … اشاره کرد. تمامی این سوالات ناشی از به تعویق افتادن و عدم مشخص بودن زمان مشخصی برای فرآیند می باشد. اما واقعا علت چیست؟

علت اصلی حذف نشدن کنکور تا کنون ، عدم پیدا کردن جایگزین مناسب برای آن است. ایده های بسیاری وجود دار که عملی کردنشان ، دشواری های مخصوص به خود را دارد. مثلا سوابق تحصیلی پذیرش بر اساس ، معیار عادلانه ای برای پذیرش داوطلبان نخواهد بود.

زیرا هر ساله دانش آموزان زیادی موفق به کسب معدل 20 می شوند و ظرفیت خالی برای این تعداد از داوطلبان وجود ندارد. بنابراین دانشگاه ها ، مجاب به برگزاری آزمون ورودی خواهند شد و داوطلبان ، به جای شرکت در یک آزمون ، باید در آزمون ورودی چند دانشگاه مختلف شرکت نمایند تا بلکه بتوانند مورد پذیرش در یکی از آن ها قرار گیرند. از طرفی سوابق تحصیلی عالی ، نمی تواند تضمین کننده شایستگی یک دانش آموز ، برای پذیرش در رشته های عالی دانشگاه های برتر باشد.

سال گذشته با وقوع سیل های مخرب در برخی استان های کشور، برگزاری یا تعویق زمان برگزاری کنکور به یکی از موضوعات داغ آموزش عالی کشور تبدیل شد و امسال نیز با توجه به شیوع کرونا ویروس در کشور و به تبع آن تعطیلی آموزش های حضوری دانشگاه ها و مدارس، همچنین تعویق زمان برگزاری تمامی آزمون های تابع دانشگاه های دو وزارت خانه علوم و بهداشت، مجدد حاشیه های پیرامون کنکور ۹۹ و میزان تاثیرپذیری آن از کرونا ویروس افزایش یافت و نگرانی‌های داوطلبان در خصوص حذف یا زمان برگزاری این آزمون  دوچندان شد.

با توجه به تمام مطالب فوق ، باید بگوییم که هنوز زمان دقیق حذف کنکور سراسری مشخص نیست. اما افرادی که به هر دلیلی قصد و تمایلی جهت شرکت در آزمون سراسری ندارند ، می توانند به ثبت نام بدون کنکور در دانشگاه های مشخصی بپردازند. چرا که حدود 85 درصد رشته ها به صورت بدون آزمون ارائه شدند.

موانع حذف کنکور سراسری بنگاه‌های آموزشی هستند

عبدالله جاسبی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تحول در آموزش عالی و حذف کنکور اظهار کرد: بیش از یک دهه در مورد حذف کنکور بحث کرده‌ایم تا با تحول در آموزش عالی که زمینه‌های مختلفی دارد به این موضوع رسیدگی شود.حذف کنکور دلایل مختلفی از جنبه‌های اجتماعی و روانی وجود دارد، اما این موضوع باید عملیاتی شده و تحقق یابد.

جاسبی گفت: معیار اصلی ما حذف کنکور و تحول در آموزش عالی است، اما این موضوع تنها با سواد داشتن نتیجه می‌دهد. آموزشگاه‌های کنکور خواهان حذف کنکور نیستند چرا که منافع آن‌ها در کنکور گره خورده است.

جاسبی گفت: تعداد داوطلبان برای ورود به دانشگاه از تعداد صندلی‌های موجود پیش بینی شده بیشتر نیست؛ این یک تصدیق کلی است.

او با اشاره به اینکه حذف مقطع کنکور در مقاطع کاردانی و کارشناسی مشکلی ندارد، گفت: دانشجویان باید در حسب نمرات کسب شده طی دوران تحصیلی، دانشگاه و محل تحصیل خود را انتخاب و اولویت بندی کنند.

تعریف الگوی جدید پذیرش در دانشگاه‌ها

مجتبی شریعتی نیاسر، حذف کنکور را منوط به تعریف الگوی جدید پذیرش در دانشگاه‌ها دانست.

وی با بیان اینکه سازمان سنجش در اجرای قانون حذف کنکور به خوبی عمل کرده است، گفت: برای ورود به دانشگاه ۸۵ درصد نمره قبولی، از سوابق تحصیلی دانش‌آموزان و ۱۵ درصد باقیمانده نیز از نمره آزمون سراسری محاسبه می‌شود.

معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: برخی از رشته‌های پرطرفدار شرایط خاصی دارند و باید برای پذیرش دانشجو بدون کنکور در این رشته‌ها، مدل جدیدی تعریف شود و سپس اقدام به حذف کنکور در این رشته‌ها کرد.

شریعتی نیاسر افزود: در حال حاضر رقابت بر سر رشته‌های پرطرفدار است چرا که در سایر رشته‌ها، همه داوطلبان می‌توانند وارد دانشگاه شوند.

گفتگوی مجلس یازدهم و شورای عالی انقلاب فرهنگی

عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشستی در جمع دانشجویان در مورد مسئله کنکور گفت: در کنکور ضمانت‌های لازم برای ایجاد آزمون ایمن وجود دارد و سازمان سنجش نیز در این زمینه تلاش بسیاری کرده است؛ اما آیا این روش صحیح است که سرنوشت دانش‌آموز ظرف ۴ ساعت آزمون تعیین شود؟

وی با اشاره به اینکه آزمون در یک فرآیند با آزمون مقطعی تفاوت دارد و دو سیاست متفاوت است، اضافه کرد: اگر به آزمون فرآیندی اعتقاد داریم، در این صورت باید دانش‌آموز مقطع به مقطع سنجیده شود و طی یک دوره چهار ساله جایگاه دانشگاهی خود را پیدا کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه اراده بزرگ‌تری نیاز است که مسیر کنکور متفاوت دیده شود، خاطر نشان کرد: اولین صحبت من با دکتر قالیباف به عنوان رئیس جدید مجلس در مورد کنکور بوده است که بتوانیم با همکاری مجلس مسیر دقیق‌تر و کارآمدتری را برای توانمندسازی و سنجش و سپس پذیرش دانش‌آموزان در دانشگاه دنبال کنیم.

عاملی بر لزوم تفکیک بین سنجش و پذیرش تأکید کرد و گفت: از این رو دانشگاه‌ها باید استقلال پذیرش داشته باشند و ضرورت دارد قاعده‌ای برای ضمانت‌های پذیرش و عدالت در پذیرش فراهم شود.

حذف کنکور در حال حاضر بحث ما نیست

عاملی در پاسخ به سوال خبرنگاران پیرامون حذف کنکور نیز گفت: حذف کنکور در حال حاضر بحث ما نیست و کنکور، یکی از معتبرترین روش‌هایی است که ما در اختیار داریم که اعتماد بالای ملی هم در این حوزه وجود دارد و دقت‌های لازم نیز در آن لحاظ می‌شود. ولی این فرآیندی که در یک نیم‌روز و ظرف چهارساعت برای دانشجو و آیندۀ او تصمیم‌گیری شود، لزوماً روش مناسبی نیست و ما در بسیاری از روش‌های آموزش عالی می‌بینیم که یک فرآیند چهارساله تعیین می‌شود که طبق آن متقاضی در چه رشته‌هایی وارد شود و  طی آن، مجموع نمرات مثلاً درس مرتبط با رشته‌ای که می‌خواهد به آن وارد  شود، یا میانگین معدل او در چهارسال آخری که تحصیل کرده، مبنا قرار ‌گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: ما روش ارزیابی متفاوتی را باید دنبال کنیم که دبیرخانۀ شورای عالی انقلاب فرهنگی، طرح‌هایی در این زمینه دارد. ولی این مسئلۀ تصمیم‌گیری در زمینۀ کنکور متأسفانه جزو تابوهای آموزش عالی کشور در سال‌های گذشته شده است که امیدواریم بتوانیم این موضوع را نیز در تعامل با مجلس شورای اسلامی به نتیجه برسانیم.

پیشنهادها

امتحان و گزینش توسط دانشگاه ها: این روش برگزاری آزمون برای برخی از داوطلبان است. مثلا متقاضیان تحصیل در رشته های برتر دانشگاه های درجه یک کشور ، شاید حدود 50 هزار نفر باشند. از بین آن ها ، داوطلبانی می توانند در آزمون ورودی دانشگاه ها شرکت کنند که (مثلا) معدل بالای 19/5 داشته باشند. با این کار ، آزمونی عادلانه و با جمعیت آماری کمتری برگزار می شود.
چند مرحله ای شدن کنکور: چرا که اغلب معتقدند ، سنجش 3 الی 4 ساعته طی یک مرحله برای داوطلبان ، پس از 12 سال تحصیل مداوم ، خیلی منصفانه نخواهد بود. چه بسا داوطلبانی که در روز کنکور به علت فشار استرسی که بر آن ها حاکم بوده آزمون رضایت مندانه ای را پشت سر نگذاشته اند.

استناد به سوابق تحصیلی ، معدل کتبی و امتحانات نهایی دانش آموزان : برای استناد به نمرات نهایی دانش آموزان پیشنهاد داده شد تا در سه سال آخر تحصیل دانش آموزان امتحانات استاندارد و نهایی برگزار شود تا داوطلبان کنکور بر اساس نمره هایی که در این سه سال کسب می کنند برای پذیرش دانشگاه ها اقدام کنند .

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
داریوش
1399/07/01 - 13:57

با سلام
اگرکنکور به روش صحیح حذف شود نه تنها معایبی ندارد بلکه برای فرزندان این مملکت خیلی خوب است وآن اینکه هرکس در حدتوانش دررشته دلخواه خود تحصیل می کند چراکه بسیاری ازدانش آموزان از نام کنکور هراس دارند ولی به نظر من بهترین روش جایگزینی کنکور با توجه به اعلام سنجش درسال جاری که تقریبا همه داوطلبان می توانند انتخاب رشته وپذیرش شوندپس جا برای همه است این است ملاک معدل 12سال تحصلی باشد وبرای هرمعدلی ملاک تعیین شوند به فرض ازمعدل18 الی 20دررشته دلخواه خود دردانشگاه دولتی بدون هزینه ثبت نام کنن ازمعدل 16 الی 18دررشته دلخواه در دانشگاه دولتی هزینه دار مثل شبانه ثبت نام کنن.از معدل 14الی 16دررشته دلخواه خود در دانشگاه ازاد ثبت نام کنن. از معدل 12الی 14 دررشته دلخواه در دانشگاه پردیس واز معدل 10 الی 12 در رشته دلخواه خود در دانشگاه بین المللی ثبت نام کنن که هرچه معدل پایین باشد هزینه تحصیل بالاتر میره ودوما دیگرنمی توان در 12سال دستکاری کرد ثالثا خیلی ها می خواهند دررشته تاپ تحصیل کنن وحریص هستند که به ان رشته بروند ولی وقتی مسیر باز باشه خیلی می رن ومی بینن که نمی توانن در ان رشته ادامه بدن ناگزیر بر می گردن به عقب . البته مقدار معدل ها مثال بود ومی تواند قابل تغییر باشد .
تورهای مسافرتی آفری
هلاکت یک نظامی صهیونیست در شمال غزه
کمک ۲۶میلیارد دلاری آمریکا به اسراییل در ۲۰۰مین روز جنگ
اعلام آماده باش کامل در یک شهر ؛ مدارس هم تعطیل شد
تثبیت موقعیت ایران پس از عملیات وعده صادق
دکترین هسته ای ایران تغییر می کند؟
جنگ در غزه، تحصن در کلمبیا
تلویزیون اسرائیل تایید کرد؛ حمله جدید ارتش صهیونیستی در راه است
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
آگهی های عجیب و غریب در بازار تبلیغات
واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
تمرین پرسپولیس با حضور بیرانوند برگزار شد
مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود
چند درصد مردم ایران تلویزیون می‌بینند؟
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
ادای احترام رئیس جمهور به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
دستگیری بیش از ۱۳۳ نفر در تظاهرات دانشگاه نیویورک در حمایت از غزه
افزایش ۴۰۰ درصدی روان‌پریشی اسرائیلی‌ها پس از حمله ایران
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
نخستین هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه برگزار شد
هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان جذب فراگیر کارشناسی ارشد
تشکیل کمیته اقتصادی برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد
تنوع فرصت‌های شغلی در دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top