تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/04/15 - 16:19
کد خبر: 362403

اگر نمی‌خواهید پسورد وای‌فای را به مهمانان خود بدهید؛

شبکه مهمان چیست و چگونه از آن‌ استفاده کنیم؟

شبکه مهمان چیست و چگونه از آن‌ استفاده کنیم؟

"پسورد وای‌فای چیست؟" یکی از رایج‌ترین سئوالاتی است که پرسیده می‌شود. اما همیشه ریسک مربوط به دادن پسورد وای‌فای به یک شخص دیگر وجود دارد. راه‌اندازی شبکه مهمان می‌تواند به شما در امن نگه داشتن شبکه خانگی کمک زیادی کند.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ "پسورد وای‌فای چیست؟" یکی از رایج‌ترین سئوالاتی است که پرسیده می‌شود. اما همیشه ریسک مربوط به دادن پسورد وای‌فای به یک شخص دیگر وجود دارد. راه‌اندازی شبکه مهمان می‌تواند به شما در امن نگه داشتن شبکه خانگی کمک زیادی کند.

شبکه مهمان چیست؟

وقتی در مکان عمومی به شبکه وای‌فای وصل می‌شوید، ممکن است با کلمه "guest" در SSID برخورد کنید. شبکه مهمان یک اکسس پوینت مجزا در روتر است. در واقع شبکه مهمان یک شبکه ایزوله درست می‌کند که با هیچکدام از شبکه‌های داخلی که حاوی اطلاعات حساسی هستند تداخل ایجاد نمی‌کند. با ساخت شبکه و پسورد مجزا، دیگر نیازی به در اختیار گذاشتن پسورد شبکه اصلی به دیگران ندارید.

چرا باید در خانه شبکه مهمان داشته باشیم؟

در حالیکه شبکه‌های مهمان در بین کسب‌وکارها بسیار رایج هستند، کاربران خصوصی هم می‌توانند از داشتن وای‌فای مهمان در خانه سود زیادی ببرند.

1-  داشتن شبکه مهمان از دسترسی دیگران به شبکه داخلی شما جلوگیری می‌کند. راه‌های زیادی برای امن کردن وای‌فای شخصی وجود دارد، که برخی از آنها شامل ساخت شبکه‌های خانگی پنهان برای دستگاه‌های خانگی می‌شود. اگر کسی بتواند به شبکه اصلی شما نفوذ کند، می‌تواند:

1) محتوای غیرقانونی و برخلاف قوانین دانلود کند. بسته به پیکربندی شبکه مهمان، یک آدرس IP جایگزین به کاربران مهمان داده می‌شود.

2) دسترسی به داده‌های روی شبکه شما. ممکن است کسی به داده‌هایی که در شبکه داخلی شما به‌اشتراک گذاشته شده دسترسی پیدا کند. حتی می‌توانند از دستگاه‌هایی که به آنها وصل هستند هم استفاده کنند.

3) ردگیری کاربران دیگر. یک هکر آماده می‌تواند فعالیت‌های سایر کاربران متصل به وای‌فای را ردگیری کند.

4) شبکه شما را به بدافزار آلوده کند. اگر کسی با دستگاه آلوده یا خرابکار به شبکه شما وارد شود می‌تواند آن آلودگی را به سرعت به سایر کامپیوترهای متصل به شبکه پخش کند.

2- برخی از روترها می‌توانند مهمانان را از یکدیگر ایزوله کنند. کاربران بر روی شبکه نمی‌توانند یکدیگر را ببینند و کسی که اهداف خرابکارانه را دنبال می‌کند نمی‌تواند به دیگران آسیب برساند.

3- می‌توانید مجموعه‌های قوانین مجزایی را به شبکه‌های شخصی و مهمان تخصیص دهید. مثلا می‌توانید پهنای باند را محدود کنید تا از تحمیل بار زیاد روی شبکه جلوگیری کنید.

4- شبکه‌های مهمان راحت‌تر هستند چون می‌توانید پسورد کوتاه‌تری که بخاطر سپردن آن آسان است را انتخاب کنید.

چگونه یک شبکه مهمان راه‌اندازی کنیم

در حالیکه روترهای مختلف ابزار و روش‌های متفاوتی را به‌کار می‌برند، اما فعال‌سازی شبکه مهمان نسبتا ساده است. بعضی از روترها هم از همان ابتدا شبکه مهمان را فعال کرده‌اند.

برای اینکه شبکه مهمان را فعال کنید، می‌توانید با تایپ IP روتر در مرورگر سیستم به بخش تنظیمات روتر دسترسی پیدا کنید. سپس لاگین کنید و دنبال بخشی بگردید که وای‌فای مهمان را فعال و آن‌را روشن می‌کند. بسته به نوع روتر می‌تواند نام‌های مختلفی داشته باشد.

حتی می‌توانید پارامترهای شبکه مهمان را در کنترل پنل روتر تنظیم کنید. برای این کار به موارد پیشنهادی زیر توجه کنید:

- از روش احراز هویت WPA2 برای شبکه استفاده کنید تا ترافیک روی شبکه رمزنگاری شود و در برابر دریافت کننده‌های بالقوه محافظت شود. مطمئن شوید روتر شما از این قابلیت پشتیبانی می‌کند.

- با انجام تغییرات مختلف حتما به کاربرانی اجازه دسترسی بدهید که مطمئن هستند. بعضی از روترها در پنل‌های خود چک باکس‌های اضافه‌ای دارند که به کاربران مهمان اجازه می‌دهد تا به شبکه اصلی یا تنظیمات روتر دسترسی داشته باشند. مطمئن شوید که غیرفعال شده باشند.

- برای دسترسی به روتر یک پسورد قوی تعیین کنید تا فقط خودتان بتوانید به آن دسترسی داشته باشید و تنظیمات را تغییر دهید.

- همیشه خودتان شبکه مهمان را تست کنید تا مطمئن شوید که به درستی کار می‌کند.

- بار روی شبکه را طوری تنظیم کنید تا شبکه اصلی شما اضافه بار نداشته باشد، به‌ویژه برای زمان‌هایی که چندین کاربر بصورت هم‌زمان به شبکه وصل می‌شوند.

- به آنهایی که مورد اطمینان شما نیستند اجازه دسترسی به وای‌فای را ندهید.

منبع: nordvpn.com

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دستمزد ۱۴۰۳ ثابت ماند، حق مسکن کارگران افزایش نیافت
اراده کامل ایران برای پاسخ نظامی به اسرائیل به شکلی قوی‌تر
هشدار سخنگوی ارشد نیروهای مسلح ایران به حامیان رژیم صهیونیستی
وکیل مدافعان شیطان در تهران!
۶ جنگنده ارتش چین از خط میانی تنگه تایوان عبور کردند
عراق: خواهان گسترش درگیری‌ها در منطقه نیستیم
بارش‌های اخیر شدت خشکسالی را کاهش نداد
حمایت رهبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا از نتانیاهو
گروسی: مدرکی درباره ساخت سلاح اتمی در ایران نیست
تداوم یاوه گویی‌های نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی علیه ایران
اردن کمک به صهیونیست‌ها را تائید کرد
عطوان: تهدید اسرائیل جنگ روانی است
اظهارات تحقیرآمیز مشاور موساد درباره سرسپردگی دولت باکو به اسرائیل
اسرائیل دست از پا خطا کند با هزاران موشک در هم کوبیده می‌شود
هاآرتص: هر تهدید ایران، ما را به لرزه درمی‌آورد
گفت و شنود/ مگه کوری؟!
صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
دستاوردهای اقدام نظامی ایران علیه رژیم اسرائیل
آیا اسرائیل به وعده صادق پاسخ خواهد داد؟
در اولین حراج امسال ۷۲۱۸ سکه فروخته شد
رئیس جمهور پنجشنبه به سمنان سفر می‌کند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top