تاریخ انتشار: شنبه 1399/04/21 - 08:52
کد خبر: 363112

«خبرنامه دانشجویان ایران» گزارش می‌دهد؛

جزئیات، زمان و نحوه برگزاری ترم تابستان در دانشگاه‌های مختلف کشور

جزئیات، زمان و نحوه برگزاری ترم تابستان در دانشگاه‌های مختلف کشور

با توجه به اوج گیری مجدد کرونا و لزوم برگزاری کلاس های آموزشی ترم تابستانی به صورت مجازی دانشگاه های مختلف شیوه های گوناگونی را برای برگزاری ترم تابستانه معرفی کردند، در نتیجه ترم تابستانی بصورت آموزش آنلاین«مجازی» برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با اینکه هنوز امتحانات پایان ترم در حال برگزاری است، اما بسیاری از دانشجویان هستند که ترم تابستان برایشان مهم است؛ ترمی که امسال با توجه به کرونا شرایط ویژه ای  دارد و خود این مسئله سوالات زیادی را برای دانشجویان ایجاد کرده است.

از سوی دیگر دانشگاه ها نیز با توجه به وضعیت آشفته برگزاری کلاس ها و بلاتکلیف بودن امتحانات پایان ترم کمتر روی ترم تابستان مانور دادند که این مسئله نیز قابل توجه است.

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اخیرا  از آخرین تصمیم درباره برگزاری کلاس دروس عملی دانشگاه‌ها خبر داد و اظهارداشت: به دانشگاه‌ها اجازه داده شده که ترم تابستانی برگزار و از این فرصت، برای ارایه خدمات به دانشجویان استفاده کنند.

وی درباره کلاس‌های عملی توضیح داد: در طول ترم امکان برگزاری کلاس به صورت حضوری فراهم نبود و از این رو مقرر شد دانشگاه‌هایی که امکان برگزاری ترم تابستان را دارند، کلاس‌های دروس عملی دانشجویان را به صورت فشرده در تابستان برگزار کنند.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سوال که برخی دانشگاه‌ها به دلیل شرایط آب و هوایی استان، امکان برگزاری کلاس در تابستان را ندارند، گفت: اگر دانشگاهی در استان امکان برگزاری کلاس در تابستان را نداشت، می‌تواند این کلاس‌ها را در ترم بعد برگزار کند و نمره دانشجو به کارنامه ترم قبل وی اضافه خواهد شد.

خاکی صدیق در این مصاحبه می گوید: همچنین برخی دانشجویان این ترم، ترم آخری هستند که به دلیل شرایط ایجاد شده ناشی از شیوع ویروس کرونا، مشکلاتی در فارغ التحصیلی آنان ایجاد شده است که دانشگاه‌ها می‌توانند از فرصت ترم تابستان برای ارایه خدمات به این دسته از دانشجویان و تکمیل دانش آموختگی بهره ببرند تا برنامه ریزی‌های دانشجو با مشکل مواجه نشود.

با توجه به اوج گیری مجدد کرونا و لزوم برگزاری کلاس های آموزشی ترم تابستانی به صورت مجازی دانشگاه های مختلف شیوه های گوناگونی را برای برگزاری ترم تابستانه معرفی کردند، جزئیات و زمانبدی برگزاری ترم تابستانی در دانشگاه های مختلف به شرح زیر است :

دانشگاه شهید چمران اهواز

معاون آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: ترم تابستانی دانشگاه شهید چمران اهواز امسال به صورت مجازی برگزار می‌شود و محدودیتی از نظر تعداد پذیرش در نظر نگرفته ایم.

علیرضا جلیلی فر، معاون آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص نحوه برگزاری ترم تابستانی گفت: ترم تابستانی دانشگاه شهید چمران اهواز امسال به صورت مجازی برگزار می‌شود.

جلیلی فر خاطرنشان کرد: در این ترم تابستانی از همه دانشگاه‌ها، پذیرش دانشجو داریم و محدودیتی از نظر تعداد پذیرش در نظر نگرفته ایم و به احتمال زیاد از تیرماه ثبت نام‌ها را آغاز کنیم.

دانشگاه خوارزمی

مقررات، ضوابط و برنامه زمانبندی ترم تابستان ۱۳۹۹ دانشگاه خوارزمی منتشر شد بر این اساس دانشجویان می‌توانند از ۲۴ خرداد ماه تا ۳ تیر ماه نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند.

ترم تابستانی ۱۳۹۹ در دانشگاه خوارزمی به صورت مجازی برگزار خواهد شد. تمامی دانشجویان دانشگاه‌ های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پیام نور و موسسه های غیرانتفاعی مجاز به ثبت نام هستند.

اطلاعات تکمیلی در سایت مدیریت آموزش دانشگاه به نشانی ugeducation.khu.ac.ir در دسترس است. بدیهی است مسئولیت عدم رعایت ضوابط و مقررات برعهده دانشجو است.

طبق دستورالعمل شورای آموزشی دانشگاه کلیه کلاس‌ها به صورت مجازی و غیر حضوری برگزار خواهد شد. بر همین اساس مطابق آیین نامه آموزشی کلاس های ترم تابستان در ۴ هفته غیرحضوری و یک هفته امتحان نیز به صورت مجازی برگزار می‌‍شود.

ثبت نام ترم تابستان صرفاً به صورت الکترونیکی و توسط سامانه گلستان دانشگاه خوارزمی قابل انجام است. جهت ثبت نام در تاریخ قید شده ۲۴ خرداد تا ۳ تیرماه با استفاده از مرورگر Internet Explore ۷ به لینک golestan.khu.ac.ir مراجعه و بر روی گزینه ثبت نام ترم تابستان کلیک شود.

دروس دو واحدی ۸ ساعت در هفته، دروس سه واحدی ۱۲ساعت در هفته و دروس چهار واحدی ۱۶ساعت در هفته تشکیل خواهد شد. حداکثر واحد قابل اخذ در ترم تابستان ۶ واحد است. همچنین حذف و اضافه در ترم تابستان امکان پذیر نیست.

دانشگاه تبریز

 دانشگاه تبریز طبق مصوبه هیات رئیسه دانشگاه در نظر دارد ترم تابستان سال 1399 را از مورخ 4/5/99 لغایت 7/6/99 بصورت غیرحضوری و الکترونیکی برگزار نماید. لیست دروس ارائه شده، زمان ثبت نام، برنامه کلاسی و امتحانی متعاقبا اعلام خواهد شد.

دانشگاه علوم پزشکی مجازی

دانشگاه علوم پزشکی مجازی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی کشور برای برخی از دروس در رشته های علوم پزشکی دوره ترم تابستانی به روش مجازی برگزار می نماید.

ثبت نام دوره ترم تابستانی دانشگاه علوم پزشکی مجازی از تاریخ 1399/03/20 لغایت 1399/04/10 انجام خواهد شد.

دانشجویان شاهد و ایثارگر متقاضی می توانند جهت ثبت نام و انتخاب واحد دروس دوره به فراخوان برگزاری دوره ترم تابستانی سال 1399 که در سایت دانشگاه علوم پزشکی مجازی می‌باشدhttp://vums.ac.ir  مراجعه نمایند.

الزامات آموزشی برگزاری برنامه ترم تابستانی مجازی

سقف انتخاب واحد دانشجویان در ترم تابستانی حداکثر شش واحد درسی است، مسئولیت تطابق واحد‌های درسی و رعایت پیش نیاز و پس نیاز برعهده دانشگاه مبدا است، دانشجویان متقاضی ترم تابستانی به عنوان دانشجوی مهمان دانشگاه علوم پزشکی مجازی هستند.

دانشگاه آزاد اسلامی

سخنگوی دانشگاه آزاد جزئیات تقویم آموزشی ترم تابستانی دانشگاه آزاد را تشریح کرد.

مهندس احمد حیدری سخنگوی دانشگاه آزاد گفت: ترم تابستانی دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی برگزار می شود.

وی با بیان اینکه ثبت نام ترم تابستانی دانشگاه آزاد اسلامی از 28 تیرماه آغاز و تا دوم مردادماه ادامه دارد، اظهار داشت: شروع کلاسها از 4 لغایت 30 مردادماه به مدت 4 هفته است.

مهندس حیدری خاطرنشان کرد: امتحانات ترم تابستانی دانشگاه آزاد اسلامی از 31 مردادماه لغایت 6 شهریورماه به مدت یک هفته برگزار می شود.

دانشگاه علامه طباطبایی

شجاع احمدوند معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگویی درباره ترم تابستانی اظهار کرد: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که ترم تابستانی برگزار نکنیم.

او با اشاره به جزئیات شروع ترم تحصیلی جدید، گفت: برنامه اولیه ما برای شروع ترم تحصیلی جدید، ۲۲ شهریور ماه بود.

دانشگاه گیلان

روابط عمومی دانشگاه گیلان اعلام کرد: به اطلاع دانشجویان سراسر کشور می‌رساند؛ دانشگاه گیلان در تابستان ۹۹ مجری برگزاری ترم تابستان به صورت مجازی است.

تقویم آموزشی، دروس قابل ارائه و شهریه دروس متعاقبا اعلام خواهد شد.

دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی، پیام نور، غیر انتقاعی و آزاد اسلامی نیز در تابستان ۹۹ مجاز به اخذ ترم تابستان در دانشگاه گیلان هستند.

دانشگاه صنعتی امیر کبیر

حسین کریمیان معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر از چگونگی برگزاری ترم تابستانی این دانشگاه، گفت: این دانشگاه برای نیم سال تحصیلی جاری در ترم تابستان کلاس آ‌موزشی در سه مقطع تحصیلی برگزار نخواهد کرد.

دانشگاه مازندران

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران از احتمال عدم برگزاری ترم تابستانی به دلیل شرایط پیش آمده خبر داد و گفت: ممکن است مقداری از برنامه‌های ترم جاری را در تابستان برگزار کنیم.

فاطمی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران از احتمال عدم برگزاری ترم تابستانی در این دانشگاه صحبت به میان آورد و گفت: به دلیل شرایط موجود احتمال عدم برگزاری ترم تابستانی در دانشگاه وجود دارد، اما تصمیم قطعی در این باره گرفته نشده است.

دانشگاه صنعتی اصفهان

ترم تابستانی دانشگاه صنعتی به صورت الکترونیک برگزار می‌شود و متقاضیان از ۱۰ تا ۲۲ تیر فرصت دارند برای شرکت در این ترم ثبت نام کنند.

ترم تابستانی دانشگاه صنعتی اصفهان به صورت آموزش الکترونیکی برگزار می‌شود.

دانشجویان متقاضی برای حضور در ترم تابستانی این دانشگاه از ۱۰ تا ۲۲ تیر فرصت دارند از طریق سامانه گلستان ثبت نام کنند و تا ۲۳ تیر نیز مهلت واریز شهریه تعیین شده است.

جزئیات نحوه برگزاری ترم تابستانی سال تحصیلی در دانشگاه پیام نور

دستورالعمل نحوه برگزاری ترم تابستان سال تحصیلی 99-98 برای دانشجویان دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد اعلام شد.طبق این دستورالعمل، انتخاب واحد دانشجویان از تاریخ 16/4/99 لغایت 23/4/99 از طریق سامانه جامع آموزشی گلستان و مطابق برنامه زمان‌بندی شده برای دانشجویان دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد انجام می‌شود.

پذیرش و ثبت نام دانشجویان مهمان از سایر دانشگاه‌ها تا تاریخ 17/4/99 در مراکز/ واحدهای مجری امکانپذیر است.

دروس نظری قابل ارئه در این دوره صرفا به صورت الکترونیکی و در سطح کشور/ منطقه (صرفا بر روی سامانه‌های آموزش الکترونیکی استانی یا دفتر آموزش‌های آزاد و چند رسانه‌ای) ارائه می‌شود. ارائه دروس در بسترهای دیگر مجاز نیست. به تشخیص رئیس منطقه، حسب ضرورت، ارائه دروس الکترونیکی به صورت  استانی مجاز است.

ارائه دروس به شیوه خودخوان مجاز نیست.

تمام دروس دارای نمره میان ترم بوده و تاریخ برگزاری کلاس‌ها از تاریخ 24/4/99 لغایت 24/5/99 خواهد بود.دروس قابل ارائه در دوره تابستانی به شرح زیر است:

6-1- دروس نظری نیمسال 6 و بالاتر مقطع کارشناسی پیوسته
6-2- دروس نظری نیمسال 4 و بالاتر  و جبرانی مقطع کارشناسی ناپیوسته
6-3- درس جزء سی ام قرآن کریم مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد
6-4- کلیه دروس عمومی مقطع کارشناسی (درس زبان عمومی و فارسی عمومی مقطع کارشناسی صرفاً به صورت کشوری در مرکز آموزش الکترونیکی 5308 ارائه می‌شود)
6-5- دروس تربیت بدنی،  ورزش 1،  دروس تربیت بدنی ویژه و ورزش ویژه برای دانشجویان دارای شرایط خاص مطابق مقررات برای مقطع کارشناسی (در صورت وجود امکانات در مراکز و با رعایت مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا)
6-6- دروس کارآموزی، کارورزی و پروژه مقطع کارشناسی (در صورت وجود امکانات در مراکز و با رعایت مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا)
6-7- دروس دانشپذیری ارائه شده در دفترچه فراگیر نوبت بیستم مقطع کارشناسی ارشد
6-8- دروس جبرانی مقطع کارشناسی ارشد، صرفاً شامل دروسی که در جدول دروس جبرانی در انتهای برنامه ارائه دروس (ترمی) در هر رشته اعلام شده است.
6-9- دروس جایگزین پایان‌نامه، ویژه دانشجویان آموزش محور مقطع کارشناسی ارشد
6-10- تمدید پایان نامه (پایان‌نامه ادامه‌دار)
6-11- انتخاب دروس ارائه شده با کد مشترک و دارای تاریخ امتحان، برای رشته‌هایی که این دروس در نیمسال‌های پایین‌تر آنها قرار دارد بلامانع است.

دانشجویانی که واجد شرایط معرفی به استاد می‌باشند (به استثناء دروس عملی) می‌توانند دروس مورد نظر را از طریق پیشخوان سامانه جامع گلستان در کلیه مراکز/ واحدها (در قالب تاریخ‌های اعلام در تقویم آموزشی) درخواست نمایند.

در برگزاری کلاس‌ها حتی الامکان از عضو مدعو و مدرس مدعو استفاده نشود.

دوره تابستانی در مراکز برون مرزی دانشگاه ارائه نمی‌شود.

سقف تعداد واحد قابل انتخاب برای هر دانشجو 8  واحد (با رعایت حداکثر یک عنوان دروس معارف اسلامی برای دانشجویان مقطع کارشناسی) است.

دانشجویان مقطع کارشناسی که با حدکثر 8 واحد درسی (با رعایت مقررات اخذ فقط یک درس معارف) دانش‌آموخته می‌شوند، در صورت عدم ارائه دروس در دانشگاه می‌توانند دروس مورد نظر را در سایر دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به صورت مهمان اخذ و بگذرانند. لازم است مرکز/واحد ذیربط قبل از موافقت، نسبت به بررسی سرفصل دروس و اطمینان از واحد‌های باقی مانده دقت لازم را به عمل آورند.

رعایت پیش نیاز دروس الزامی است.

حذف و اضافه دروس در دوره تابستانی امکانپذیر نیست.

برگزاری امتحانات از تاریخ 26/5/99 لغایت 4/6/99 در سه نوبت با ساعت‌های 8 تا 10، 10:30 تا 12:30، 13:30 تا 14:30 طبق تقویم امتحانات برگزار می‌شود.

ارزشیابی دروس مطابق دستورالعمل نیمسال دوم 99-1398 به صورت غیرحضوری انجام می‌شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top