تاریخ انتشار: چهارشنبه 1399/04/25 - 10:40
کد خبر: 363780

ضرورت اخذ مالیات از خانه‌های خالی درصورت راه‌اندازی سامانه املاک

نماینده مجلس یازدهم گفت: اخذ مالیات از خانه‌های خالی نیازمند تکمیل اطلاعات درباره مسکن و املاک کشور است که این مسئله جزء با راه‌اندازی کامل سامانه املاک و اسکان امکان‌پذیر نیست.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خانه ملت، نصر الله پژمان فر درباره ضرورت ساماندهی بازار مسکن، گفت: موضوع مسکن یکی از دغدغه های بزرگ ما از مجلس دهم محسوب می شد، از این رو در سال 94 ما دولت و وزارت راه و شهرسازی را مکلف به راه اندازی سامانه املاک و اسکان کردیم تا در این سامانه تمامی اطلاعات املاک و مسکن ها ثبت شود، اما متأسفانه این سامانه از آن زمان و در دوران وزارت آقای آخوندی راه اندازی نشد که این رویکرد موجب شد که افراد به بازار مسکن نگاه سرمایه ای داشته و بخشی از سرمایه های سرگردان به بازار مسکن سرازیر شد.

به مناسبت نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این سال ها انبوه سازی در حوزه مسکن شکل نگرفت و عملا نظام عرضه و تقاضا در بازار بر هم خورد، از طرف دیگر بعد از حضور وزیر جدید راه و شهرسازی، به موضوع راه اندازی سامانه املاک و اسکان توجه شده و در این رابطه با آقای اسلامی وزیر راه چندین نشست برگزار شد.

برای اجرای طرح اخذ مالیات، نیازمند راه اندازی سامانه املاک و اسکان برای دسترسی به اطلاعات بازار هستیم

وی گفت: این موضوع واضح و مبرهن است که برای اصلاح بازار مسکن و اجرای طرح های ساماندهی از جمله اخذ مالیات، نیازمند راه اندازی سامانه املاک و اسکان برای دسترسی به اطلاعات بازار هستیم، پس از تأخیر وزارت راه و شهرسازی از سال94 تا سال 98، در نهایت در دی ماه سال 98 به مدلی برای اجرای سامانه املاک و اسکان رسیدیم تا بر اساس آن کمیته فنی سامانه، اطلاعات را جمع آوری کند.

موضوع مصادره خانه با اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی دروغ است

پژمان فر با اشاره به موافقت مجلس با طرح دو فوریتی اخذ مالیات از خانه های خالی، گفت: در شرایط کنونی برخی شایعات در رسانه ها مطرح شده که می  گویند با اجرای این قانون، مساکن خالی مصادره خواهد شد. اما این مسائل کاملا کذب بوده و واقعیت ندارد، تمام تلاش ما این است که ابزار مالیاتی را به عنوان ابزار هدایت رفتار استفاده کنیم. به طور مثال باید از ابزار مالیاتی برای تغییر نگاه سرمایه ای به نگاه مصرفی در بازار مسکن استفاده کرد.

وی گفت: بنابر این افرادی که مسکنی برای زندگی داشته یا مسکنی برای فرزندان خود گذاشته اند یا مسکنی را برای امور خداپسندانه استفاده می کنند، نگران قانون مالیات بر خانه های خالی نباشند، از این رو تلاش این است که جلوی محتکران مسکن و دانه درشت ها گرفته شود.

ما پیگیر ارائه اطلاعات از سوی دستگاه ها برای تکمیل پایگاه داده سامانه املاک و اسکان هستیم

وی ادامه داد: اخذ مالیات از خانه های خالی نیازمند تکمیل اطلاعات درباره مسکن و املاک کشور است که این مسئله جزء با راه اندازی کامل سامانه املاک و اسکان امکان پذیر نیست، البته تمام سازمان ها از جمله وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت صمت، وزارت تعاون، بانک مسکن، شهرداری ها، شرکت ملی پست، سازمان ثبت اسناد و املاک باید اطلاعات تخصصی را ارائه کنند، ما پیگیر ارائه اطلاعات از سوی دستگاه ها برای تکمیل پایگاه داده سامانه املاک و اسکان هستیم، به طوری که بر اساس گزارش ها هنوز اطلاعات مذکور از سوی سازمان ثبت اسناد ارائه نشده است.

پژمان فر گفت: اگر اطلاعات تمام دستگاه ها در کنار هم قرار گیرد، آن موقع می توانیم سامانه دقیقی برای املاک داشته باشیم تا روشن شود که یک فرد در تمام کشور چندین زمین و مسکن قولنامه ای و رسمی دارد تا بتوان از محتکران مسکن مالیات اخذ کرد.

وی افزود: برخی از دوستان نماینده طرح اخذ مالیات از خانه های خالی را به صورت دو فوریتی ارائه کردند که این مسئله به تصویب مجلس رسید، اما باید توجه کرد که تا وقتی که سامانه املاک و اسکان راه اندازی نشده و سازمان امور مالیاتی زیرساخت های لازم را نداشته باشد، نمی توان از قانون مذکور استفاده کرد و طرح دو فوریتی از سوی دولت قابل اجرا نیست. البته به ما قول داده اند که سامانه در بازه زمانی نزدیکی راه اندازی خواهد شد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top