تاریخ انتشار: سه شنبه 1399/04/31 - 16:14
کد خبر: 364534

لزوم تبدیل آموزش‌های مهارتی به گفتمان و رغبت عمومی جامعه

محمدرضا سپهری با عنوان اینکه رویکرد جهانی به سمت مسائل اقتصادی و اشتغال، انسان محور و برپایه تقویت گفت‌وگوهای اجتماعی و توسعه پایداری است که در آینده کار و مهارت تغییر ایجاد می‌کند تصریح کرد: امروزه تغییرات جمعیتی براساس تغییرات دموکراتیک، تغییرات تکنولوژی و اقلیمی، جهانی شدن و تحولات غیرمترقبه است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای، نشست کارگروه تخصصی راهبری و هماهنگی در سیاست گذاری شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی صبح امروز با حضور اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفه‌ای برگزار شد.

محمدرضا سپهری دبیر شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی در این نشست  با تبریک هفته مهارت و کارآفرینی ضمن قدردانی از اراده قوی مجلس شورای اسلامی در جهت توجه به ارتقا و حل مسائل آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی گفت: آینده کار و مهارت در دنیا و کشور به شدت در حال تحول و تغییر است.

سپهری با عنوان اینکه رویکرد جهانی به سمت مسائل اقتصادی و اشتغال، انسان محور و برپایه تقویت گفت‌وگوهای اجتماعی و توسعه پایداری است که در آینده کار و مهارت تغییر ایجاد می‌کند تصریح کرد: امروزه تغییرات جمعیتی براساس تغییرات دموکراتیک، تغییرات تکنولوژی و اقلیمی، جهانی شدن و تحولات غیرمترقبه است.

وی ادامه داد: این تغییرات از نظر بافت هم قابل مشاهده است و نیروی انسانی که وارد محیط کار می‌شود شرایط یاددهی و یادگیری را براساس سلیقه تنظیم می‌کند بنابراین نسل فناوری‌های مشارکتی، رفتار جوانان را در بازار کار جدید خواهد کرد و در همین راستا باید در بستر آموزش‌های مهارتی، این نسل را بشناسیم.

دبیر شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی با بیان اینکه اشکال و شیوه‌های کار نیز در مشاغل جدید که وارد بازار کار می‌شوند تغییر می‌کند گفت: ما به سمت کارکنان یادگیرنده حرکت می‌کنیم و در تغییرات ایجاد شده هوش مصنوعی، ربات‌ها و اینترنت به وجود می آیند که خود در بازار کار و آموزش و مهارت تاثیر گذاشته است.

وی اشاره کرد: در این بین نیاز به مدیریت استعداد داریم که باید کمپین‌هایی برای نگهداشت این استعدادها تشکیل دهیم‌. اشتغال پذیری مفهوم مهمی در دانشگاه‌ها شده است و نتایج و اثربخشی دانشگاه‌ها را نشان خواهد داد لذا در این زمینه ارتباط دانشگاه با صنعت نیز یکی از شاخص‌های ارزیابی دانشگاه‌ها قلمداد می شود.

سپهری ادامه داد: دنیای کار به شدت در حال تغییر و انعطاف است، آموزش و یادگیری نیز در حال تغییر است. ما در شرایط فعلی با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم و مشاغل در حال ازبین رفتن است، به عنوان مثال پیش بینی شده است که ۴۷ درصد کارگران در آمریکا و ۵۶ درصد افراد در کشورهای  گروه آسه‌آن(انجمن ملل آسیای جنوب شرقی) با خطر جایگزین شدن مشاغل خود مواجه هستند.

دبیر شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی با بیان اینکه فناوری تهدید دارد اما مهارت و مشاغل جدید نیز ایجاد می‌کند گفت: سهم جمعیت در سن جهانی و تغییرات اقلیمی، نیروی کار را تحت تاثیر قرار داده و شغل‌های جدیدی را در دستور کار قرار می‌دهد. در دنیا اعلامیه‌ای در سازمان بین المللی کار منتشر شده که همه کشورها باید مهارت و قابلیت را تقویت کنند تا از توسعه و اقتصاد عقب نمانند.

وی افزود: شرایط حاکم بر جوامع با شیوع ویروس کرونا نیز باعث شده از ۳.۳ میلیارد نیروی کار، ۸۳ درصد تحت تاثیر آن قرار بگیرند و سرعت کار افت پیدا کند. این موارد خطری است که در اثر این بحران به وجود آمده است پس باید در این شرایط انسجام سیاستی داشته باشیم.

سپهری گفت: باید این موضوع را به گفت‌وگوهای اجتماعی تبدیل کنیم، و گفت‌وگو بین نهادهای تصمیم گیر در امر مهارت و آموزش‌های فنی و حرفه ای گسترش پیدا کند. اگر رغبت جامعه و مردم به سمت آموزش‌های مهارتی و دانشگاه فنی و حرفه‌ای و کاردانش کم است باید آن را به گفتمان عمومی تبدیل کنیم که آینده بچه‌ها در گرو آموزش‌های مهارتی است.

دبیر شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی در ادامه به رویکردهای پسا کرونا اشاره کرد و گفت: بسیاری از تعییرات در محیط کار ایجاد می‌شود لذا باید در بخش اقتصاد سایبری، اقتصاد دانش بنیان، خدمات مردم محور، و ... حرکت کنیم.

وی با اشاره بر اینکه این شورا به دنبال استقرار نظام آموزشی یکپارچه مهارتی در کشور است تا تمام ذینفعان بتوانند آموزش‌های مهارتی را در کشور توسعه دهند افزود: از تمام اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات در این امر کمک می‌طلبیم چراکه این طرح حکمرانی، نیاز به تقسیم کار دارد باید آموزش مهارتی متناسب با نیازهای آمایشی و منطقه‌ای تدوین شود.

سپهری گفت: سند آموزش‌های مهارتی در استان‌ها تنطیم شده است که نیازهای خود را نیازسنجی کردند و لازم است نیازهای بازار کار را بشناسیم و باید در این رابطه یک اطلس با محوریت مهارت و شایستگی تدوین کنیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top