تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/05/06 - 15:55
کد خبر: 365211

معرفی ۳۵۰ رشته جدید برای پذیرش در دانشگاه فنی حرفه‌ای

رئیس دانشگاه فنی حرفه ای گفت: در سال جاری ۱۶۰ رشته را صفر کردیم و به جای آن ۳۵۰ رشته جدید را به وزارت علوم پیشنهاد دادیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» ابراهیم صالحی‌عمران، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در نشست خبری  ضمن تبریک روز ملی مهارت و کارآفرینی اظهار داشت: 176 دانشکده‌ و آموزشکده در 114 شهر کشور مستقر است که ظرفیت خوبی برای توسعه آموزش عالی است. 53 دانشکده و آموزشکده مربوط به دختران و 123 دانشکده مربوط به پسران است.

وی با بیان اینکه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برای توسعه کشور باید رایگان باشد و می‌تواند مشکلات اقتصادی و اجتماعی جامعه را حل کند، خاطرنشان کرد: تعداد دانشجویان 140 هزار نفر و 38 درصد دختران است. در دو نوبت پذیرش داریم و نزدیک به 82 درصد آموزش، روزانه و رایگان است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره به اینکه این دانشگاه می‌تواند اشتغال را دگرگون کند‌، گفت: کل رشته‌های این دانشگاه 153 رشته است و در مقاطع مختلف تحصیلی پذیرش داریم. 41 سرفصل را بازنگری کردیم و بنا داریم تا تمامی برنامه‌های درسی این دانشگاه بازنویسی شود و تحولی در اعضای هیئت علمی داشته باشد.

صالحی‌عمران ادامه داد: 672 عضو هیئت علمی و 342 غیر هیئت علمی در حال آموزش و 20 هزار نیروی حق‌التدریس که دارای کد مدرسی هستند در دانشگاه فعالیت می کنند.

وی با اشاره به برنامه های این دانشگاه برای سال تحصیلی 99 گفت: برای امسال در دوره کاردانی 124 هزار اعلام ظرفیت کرده‌ایم و حدود 57 هزار نفر در دوره کارشناسی ناپیوسته اعلام ظرفیت شده است.

رئیس دانشگاه فنی حرفه ای خاطرنشان کرد: حدود 2 هزار و 300 کارگاه و آزمایشگاه در سراسر کشور برای دروس عملی در نظر گرفته شده است و به دنبال این هستیم که مهارت‌‌های حرفه‌ای و شایستگی‌های شغلی را در دانشجویان ایجاد کنیم تا پنجه‌های کارآمد تربیت شوند و در چرخه تولید در سال جهش تولید اقدامات مؤثری صورت پذیرد.

وی تصریح کرد:  این دانشگاه وظیفه دارد که برای توسعه اقتصاد و تولید داخلی نیروهای مجرب و کارآمد تربیت کند. بیش از  200 میلیارد تومان برای تجهیز دانشکده‌ها و آموزشکده‌ها در نظر گرفته شده است که امیدواریم تحول خوبی برای آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در کشور رقم بزند.

صالحی‌عمران گفت: تجاری‌سازی آموزش را در دستور کار داریم و اعتقاد داریم اگر آموزش در کار و اشتغال نباشد فایده‌ای نخواهد داشت .حدود 27 مرکز نوآوری در این دانشگاه داریم ولی به دنبال توسعه و ترویج نوآوری هستیم. تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان 66 مرکز است. در حال شناسایی فارغ‌التحصیلان در بازار کار هستیم که چه خلاقیت‌ها و مشاغلی دارند تا الگوهای برتر را به خانواده‌ها منعکس کنیم.

وی با اشاره به اینکه  حدود 87 درصد دروس خود را به‌صورت مجازی در ایام کرونا ارائه کردیم و 12 جلسه حضوری داشتیم، افزود:  نرم‌افزار سمیاد را در دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای آموزش و آزمون مجازی داریم که می‌تواند آزمون‌های تستی برگزار کند، امکان نظرسنجی دارد، گزارش گیری از عملکرد اساتید و... دارد. اعتقاد دارم که بعضی از دروس عملی را می‌توانیم به‌صورت شبیه‌سازی با کارگاه‌های مجازی برگزار کنیم.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: مجوز حدود 350 کد رشته محل جدید را از وزارت علوم اخیراً گرفته‌ایم و تلاش داریم که در عرصه تولید و اشتغال موثر باشیم. دانشگاه فنی و حرفه‌ای، دانشگاهی ماموریت‌گراست و باید ساز و کارهایی در نظر بگیریم که دانشجویان به راحتی وارد بازار کار شوند.

صالحی‌عمران گفت: در حال تفاهم‌ با آموزش و پرورش و دانشگاه شهید رجایی هستیم که استاد کار ماهر و معلم فنی و حرفه‌ای تربیت شود و در هنرستان‌ها و کاردانش‌ها به کار گرفته شوند.

وی عنوان کرد: وزیر علوم پیگیر ساماندهی آموزش عالی هستند و در دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز اجرایی خواهد شد. در سال جاری 160 رشته را صفر کردیم و احساس کردیم بازار کار ندارد و به جای آن 350 رشته جدید را به وزارت علوم پیشنهاد دادیم.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور درباره مقابله با کرونا گفت: اعتقاد داریم که دانشگاه وظیفه مسئولیت اجتماعی دارد و ما در این دانشگاه کارهای بسیاری در مقابله با کرونا با تجهیز کارگاه‌های طراحی و دوخت برای تولید ماسک و ماده ضدعفونی‌کننده و... انجام دادیم.

صالحی‌عمران درباره بودجه این دانشگاه و تخصیص های صورت گرفته، خاطرنشان کرد: بودجه سال 99 براساس شاخص‌های قبلی انجام شده است. هفته پیش با دکتر نوبخت جلسه ای برگزار شد و در این نشست مقرر شد  شاخص های بودجه ای دانشگاه از آموزش عمومی به آموزش عالی تغییر کند.

وی اضافه کرد:  کمیته ای فی ما بین دو نهاد تشکیل شده که امیدواریم در شهریورماه به نتیجه مطلوبی رسیده و بودجه سال 1400 براساس شاخص‌های جدید تغییر کند. برای تجهیز کارگاه‌ها  و آزمایشگاه ها 200 میلیارد تومان در نظر گرفته شده و این مبلغ 10 برابر گذشته بوده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top