تاریخ انتشار: شنبه 1399/05/11 - 22:53
کد خبر: 365782

پیشنهادات دانشجویان برای مدیریت کرونا در استان مرکزی

دو تشکل دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اراک در نامه‌ای به رئیس این دانشگاه، پیشنهادات خود را برای مدیریت بیماری کرونا در استان مرکزی مطرح کردند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سومین نامه بسیج دانشجویی و جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک به رئیس این دانشگاه منتشر شد.

در این نامه دانشجویان پیشنهادات خود را برای مدیریت بیماری کرونا در استان مرکزی مطرح کردند. اولین پیشنهاد دانشجویان اختصاص همه فضای ساختمانی بیمارستان امیرالمؤمنین (ع) به بیماران مبتلا به کرونا است.

دانشجویان در توضیح این پیشنهاد نوشته اند:

• تجربه به خوبی نشان داده است زمانی که یک بیمارستان تماما به کرونا اختصاص یابد، میزان ابتلای ناخواسته پرسنل به این بیماری کاهش قابل توجهی خواهد داشت. چرا که در عمل تفکیک بخش‌های بستری بیماران مبتلا به کووید ۱۹ از غیر آن، رفت و آمد بیماران و پرسنل در سایر نقاط امکان پذیر نمی‌باشد. از سوی دیگر به نظر می‌رسد هزینه تجهیزات حفاظت فردی (PPE) در بیمارستان‌هایی که تماما به کووید ۱۹ اختصاص داده شده اند کمتر از سایر مراکزی باشد که علاوه بر کووید ۱۹ درحال خدمت دهی به سایر بیماران می‌باشند.

• بیمارستان امیرالمؤمنین (ع) در هنگام بحران ظرفیت اضافه نمودن تخت‌های خالی را به صورت زیر دارا می‌باشد:

الف) قابلیت گنجایش بیش از ۱۰۰ تخت در فضا‌هایی مانند راهرو بخش ها، لابی، زیرزمین، که در مواقع بحران با اضافه کردن نیروی درمانی به آن، قابلیت بهره وری خواهد داشت.

ب) ظرفیت گنجایش حدود ۱۰۰ الی ۱۲۰ تخت در فضای پارکینگ مسقف کارکنان بیمارستان؛ که با هزینه اندک و بدون تغییر در ساختار پارکینگ، به خوبی قابلیت بهره وری دارد.

ج) فضا‌های موجود و قابل استفاده در سایت پیامبر اعظم (ص) و ظرفیت‌هایی مانند محیط همکف ساختمان امام صادق (ع) و سالن ورزشی (در صورت اوج گرفتن بحران و تعطیلی مجدد دانشگاه) سبب میگردد تا مسئولین در هنگام بحران بتوانند با کمترین هزینه و نزدیک‌ترین مکان به مراکز درمانی (جهت استفاده از ظرفیت پرسنل درمانی موجود) امکان خدمت به مردم شریف اراک را فراهم کنند.

• انتقال بخش قلب و داخلی از بیمارستان امیرالمؤمنین (ع) مطابق پیشنهاداتی که در نامه اول به آن اشاره شد، در شرایط فعلی امری ضروری و اجتناب ناپذیر به نظر می‌آید. در صورت این انتقال ظرفیت تخت‌های بیماران کرونایی در بیمارستان امیرالمؤمنین (ع) به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد و همچنین باعث می‌شود تمرکز اصلی دانشگاه در یک نقطه معین تجمیع گردد و تصمیم گیری‌های دقیق تری از سوی مدیران صورت پذیرد. از سوی دیگر همانند دوره اول شیوع کرونا در بیمارستان آیت الله خوانساری، گروه محترم عفونی مدیریت تخت را بر عهده گیرد و تمام ظرفیت (اتندی و رزیدنتی) در این مرکز به کار گرفته شود و با توجه به کاهش قابل توجه تعداد مراجعه بیماران داخلی می‌توان از توان گروه داخلی نیز در این امر بهره برد. این مهم در حالی است که کیفیت آموزش در گروه محترم داخلی و قلب تا حد امکان حفظ و در صورت طولانی شدن بحران آسیب کمتری به آموزش دانشجویان وارد میگردد. به موارد فوق، حفظ آرامش روانی اساتید، دانشجویان و بیماران حاضر در آن بخش‌ها را می‌توان اضافه نمود که امری مهم و تردید ناپذیر است.

• یکی از مواردی که پس از انتقال سانتر کرونا از بیمارستان آیت الله خوانساری به بیمارستان امیرالمومنین (ع) رخ داد افزایش حجم بیماران، همزمان در دو بخش اورژانس حاد و بستری بود. این اتفاق در حالی رخ داد که درتعداد کادر درمانی و تجهیزات بخش‌های نامبرده، افزایش متناسب با مراجعات صورت نگرفت. از سوی دیگر بخش اورژانس بستری از پشتیبانی اورژانس حاد خارج گردید و شاهد قرار گرفتن تخت‌ها در راهروی بخش اورژانس بستری بودیم؛ لذا پیشنهاد میگردد جهت سهولت در خدمت رسانی همانند گذشته این مرکز، اورژانس حاد محل مراجعات اولیه (کمتر از ۶ ساعت) و اورژانس بستری نیز محل بستری بیماران با تشخیص اولیه (بستری تا ۱۲ ساعت) و پشتیبان اورژانس حاد شود.

• در مراکز درمانی بیماران کووید ۱۹ (اعم از بیماران مشکوک و غیر مشکوک) حضور همراهان در کنار بیماران سبب افزایش احتمال ابتلا میگردد. توصیه میشود حتی در صورت بدحال بودن بیماران، به صورت جدی از این کار اجتناب گردد. از سوی دیگر پیشنهاد میگردد جهت افزایش خدمت رسانی، رضایت بیماران و خانواده آن ها، با رعایت کامل شیوه نامه ها، با توجه به تجربه موفق سایر استان‌ها در این امر، از ظرفیت گروه‌های جهادی داوطلب بهره گرفت.

در ادامه این نامه دانشجویان پیشنهاداتی درباره کاهش بار ورودی بیماران به بیمارستان و سیستم غربالگری نیز ارائه کردند و سامانه تلفنی ۳۸۳۹ را تجربه موفقی در این زمینه دانستند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پرسپولیس به ۴ بانک و استقلال به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد
تیم ملی کشتی فرنگی مقتدرانه قهرمان آسیا شد
سردار حاجی زاده روز ارتش را تبریک گفت
رئیس جمهور قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در آسیا را تبریک گفت
سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» تصویب شد
۹۵۰۰ فلسطینی در زندان‌های اسرائیل محبوس هستند
حزب‌الله شهرک‌ها و مواضع نظامی اسرائیل را موشک‌ باران کرد
تاکید بر تولید و واردات مناسب در جلسه شورای رقابت با وزیر صمت
صندوق بین‌المللی پول از بهبود نرخ بیکاری در ایران خبر داد
مقایسه ساعت اورینت با سیتیزن
پلیس راهور: از سفرهای غیرضروری در جنوب شرق کشور اجتناب کنید
اردوغان: اسرائیل تنها مقصر تشدید تنش‌ها در خاورمیانه است
بلینکن: تشدید تنش با ایران به نفع آمریکا و اسرائیل نیست
امیرعبداللهیان خطاب به همتای ژاپنی: پاسخ نظامی به رژیم اسرائیل صرفاً عملیاتی محدود و حداقلی بود
توضیحات تکمیلی پلیس درباره مرگ یک زندانی
اسرائیل مسئول تنش‌ها در منطقه است
جزئیات جلسه خودرویی وزیر صمت با شورای رقابت
۵ سناریوی احتمالی اسرائیل پس از دفاع مشروع ایران
پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
مردم ایران این هدیه ناقابل را از کشتی فرنگی بپذیرند
۱۰۰۰۰ زن در حملات اسرائیل به غزه کشته شده‌اند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top