تاریخ انتشار: جمعه 1399/05/17 - 18:47
کد خبر: 366412

«خبرنامه دانشجویان ایران» معرفی می‌کند؛

۶ کتاب برای آشنایی بهتر با واقعه مهم «غدیر خم»

۶ کتاب برای آشنایی بهتر با واقعه مهم «غدیر خم»

الغدیر کتابی به زبان عربی با موضوع اثبات امامت و خلافت بلافصل امام علی(علیه السلام) در واقعه غدیر، نوشته عبدالحسین امینی. کتاب در ۱۱ جلد تنظیم شده و جلد نخست، به بررسی سند حدیث غدیر اختصاص دارد، علامه امینی برای نوشتن این کتاب به کتابخانه‌های کشورهای مختلف از جمله هند، مصر و سوریه سفر کرده است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ عید غدیر خم برابر است با ۱۸ ماه ذالحجه که یادآور ابلاغ پیام امامت و ولایت از سوی پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) به تمام مسلمانان جهان است. در این روز بزرگ، رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) به امر الهی در مسیر بازگشت از مراسم حج، در محلی به نام غدیر خم حضرت علی(علیه السلام) را به عنوان وصی و جانشین بعد از خود به همگان معرفی نموده و فرمودند:«من کنت مولاه فهذا علی مولاه»؛ هر کسی که من مولای او بودم از این پس علی مولای اوست، انتصاب حضرت علی(علیه السلام) به امامت در روز غدیر خم، ادامه رسالت مهم پیامبر گرامی اسلام بود. عید غدیر خم را عیدالله اکبر و عید آل محمد(ص) هم گفته اند که از جایگاه بسی عظیم برخوردار است، «خبرنامه دانشجویان ایران» به همین مناسبت به معرفی چند کتاب مفید برای آشنایی با این واقعه مهم تاریخی پرداخته است که در ادامه آن را مشاهده می‌کنید.

*کتاب «الغدیر»
اَلْغَدیر فِی الْکِتابِ وَ السُّنّة وَ الْاَدَب، معروف به الغدیر کتابی به زبان عربی با موضوع اثبات امامت و خلافت بلافصل امام علی(علیه السلام) در واقعه غدیر، نوشته عبدالحسین امینی. کتاب در ۱۱ جلد تنظیم شده و جلد نخست، به بررسی سند حدیث غدیر اختصاص دارد. امینی حدیث غدیر را یقین‌آورترین و متواترترین حدیث منقول از پیامبر(ص) می‌داند. وی بدین منظور سند حدیث را از صحابه و تابعان تا علمای قرن چهاردهم قمری با تکیه بر منابع اهل سنت ذکر می‌کند. او در جلد اول نام ۱۱۰ تن از صحابه پیامبر و ۸۴ تن از تابعانِ روایت‌کننده واقعه غدیر را گردآورده است. امینی در شش جلد بعدی، شاعران غدیر را معرفی و اشعار آنها را نقل کرده است. او در جلدهای پایانی، ضمن ادامه معرفی شاعران غدیر، به برخی از اختلافات شیعه و اهل سنت مثل جایگاه خلفای سه‌گانه و نقدهای شیعیان بر آنها، فدک، ایمان ابوطالب، تحلیل رفتارهای معاویه بن ابوسفیان و... می‌پردازد.

علامه امینی برای نوشتن این کتاب به کتابخانه‌های کشورهای مختلف از جمله هند، مصر و سوریه سفر کرده است. چنانکه علامه امینی گفته، او بیش از صد هزار کتاب را دیده و بیش از ده هزار کتاب را مطالعه کرده است. نوشتن کتاب الغدیر بیش از ۴۰ سال طول کشیده است. درباره الغدیر کتاب‌ها و پایان‌نامه‌های متعددی نوشته شده است. همچنین موضوعات مطرح‌شده در الغدیر به صورت یک مجموعه موضوعی در ۲۷ جلد منتشر شده است.

عبدالحسین امینی در سال ۱۳۲۰ق در تبریز زاده شد و در مدارس آن شهر مقدمات علوم را آموخت. سپس به نجف رفت و در درس عالمان مختلف حاضر شد و از مَراجع بزرگی مانند سید ابوالحسن اصفهانی (د. ۱۳۶۴ق) و میرزا محمدحسین نایینی (د. ۱۳۵۵ق) و شیخ عبدالکریم حائری یزدی (د. ۱۳۶۱ق) اجازه اجتهاد دریافت کرد. او همچنین از علمای دیگری اجازه روایت دریافت کرد. عالمان مختلف در اجازات خود، مقامات علمی، دینی و اجتماعی عبدالحسین امینی را یادآور شده و ستوده‌اند.

علامه امینی برای یافتن منابع جهت نگارش کتاب «الغدیر...»، سفرهایی به نقاط مختلف داشته است. وی در این سفرها در پی کتابخانه‌ها، اعم از عمومی و شخصی بود. امینی در این کتابخانه‌ها به مطالعه، استنساخ و تهیه مآخذ می‌پرداخته و گاه در پی تبلیغ دین اسلام و مذهب تشیع بوده است. برخی از شهرهایی که وی به آنها سفر کرده بود، عبارتند از: حیدرآباد دکن، علیگره، لکهنو، کانپور، جلالی (در هند) رامپور، فوعه، معرفه، قاهره، حلب، نبل، دمشق و....

*کتاب «غدیر برترین عید امت»
کتاب «غدیر برترین عید امت» کتابی است، مشتمل بر هشتاد حدیث مختصر یا مفصل که در مورد فضایل و آداب عید غدیر گزینش شده است. بخش اول کتاب در خصوص بزرگداشت عید غدیر و ارتباط آن با انبیاء، فرشتگان و موضوعاتی از جمله موضوع عالم ذر، نوروز، بخشش اعمال شیعیان، شیون و خشم ابلیس، غدیر در قیامت و ... است.

آداب عید غدیر دومین بخش کتاب است که در آن به بیان تعظیم غدیر، انواع عبادات، شادی نعمت ولایت، خواری شیطان، نماز مخصوص عید غدیر، نماز در مسجد غدیر، پاداش اعمال در این روز، آراستگی، تبریک و تهنیت، احسان به مومنان، ثواب زیارت امیر المؤمنین و... پرداخته شده است.

* کتاب «از غدیر تا الغدیر»
آغاز کتاب مقدمه‌ای است، درباره آخرین حج پیامبر (ص) که منجر به توقف در منطقه غدیر و سپس فرمایشات رسول خدا (ص) در خطبه غدیر و اعلام علنی وصایت و خلافت امیر المومنین (ع) شد. این مقدمه به سخنی اجمالی درباره کتب غدیر و در نهایت کتاب عظیم الشأن الغدیر علامه امینی می‌انجامد.

مجموعه مقالات حاضر از چند مقاله درباره غدیر از شئون متفاوت، و چند مقاله درباره الغدیر و علامه امینی به عنوان مهمترین کتاب در زمینه غدیر تشکیل شده است. هدف نویسنده از کتاب «از غدیر تا الغدیر» آشنایی جوانان و علاقه‌مندان با موضوع غدیر، و سپس مسلح شدن آنها در مقابل سیل عظیم تهاجم فرهنگی غرب و وهابیت است.

عناوین و موضوعات مقالات بدین ترتیب است: از ژرفای غدیر، با محوریت سوره مائده آخرین سوره نازل شده به پیامبر (ص)، غدیر و خطری که مسلمین را تهدید می‌کرد، در موضوع علت عدم تحویل خلافت به علی (ع)، غدیر خم، در پاسخ به شبهۀ پیش آمده در معنای مولا و اقدام رسول خدا (ص) در تعیین مولای مردم، عید ولایت، طراحی برای آینده مسلمانان، حماسه غدیر، غدیر در تاریخ و حدیث و ادبیات، غدیر در پرتو کتاب و سنت، غدیر، گزارشی مفصل از واقعه غدیر با استنادات آن، الغدیر و وحدت اسلامی، تطور مذهب شیعه و امینی مجدد مذهب، علامه امینی، محقق طباطبایی و حدیث غدیر، امینی، درنگی در کتاب الغدیر، کتاب‌شناخت غدیر، غدیریه‌های فارسی و غدیر در شعر فارسی.

*کتاب «حماسه غدیر»
استاد حکیمی در اثری مستقل به نام حماسه غدیر به شناسای و معرفی اثر ارزشمند علامه امینی (الغدیر) پرداخته است محمدرضا حکیمی در جریان گردآوری یاد نامه ای برای کتاب ارزشمند (الغدیر، علامه امینی) می گوید: برای این بنده، پس از به جریان افتادن کار تهیه و نشر یادنامه، نشر کتاب دیگری در این مقوله مطرح نبود. تا اینکه مسئله ای پیش آمد و به گونه ای احساس تکلیف کردم که به جمع آوری و نشر کتابی بپردازم که مقالات آن، در تجلیل و شناساندن خود کتاب «الغدیر» باشد و شناساندن افکار و اهداف این مصلح دینی، علامه امینی.

انگاره این کار نخست بسیار محدود بود، رساله ای در حدود ۱۰۰ صفحه، اما اندک اندک که طرح آن را در ذهن خود می پروردم، دامنه کار وسعت پذیرفت و صورتی عمیق تر و جدی تر به خود گرفت. و چون خویشتن را در برابر کتاب الغدیر، و وجدان علمی، و حقی که جامعه، درباره معرفی این کتاب، بر مطلعان دارد، مشاهده کردم، از سست گرفتن کار هراسیدم و بر تعمیق ابعاد آن مصمم شدم، تا سرانجام کتابی تهیه و چاپ شد در حدود ۶۰۰ صفحه، به قطع وزیری. اینک به اجمال آن کتاب را معرفی می کنم. کتاب «حماسه غدیر» – در چاپ قطع وزیری – دارای ۵ بخش است بدین شرح:

بخش اول- مقدمه کوتاهی است درباره کتاب و موضوع و مسائل آن.

بخش دوم- بحثی است در حدود ۲۰۰ صفحه (زیر عنوان «مدخل»)، درباره ارزش فرهنگ مذهبی شیعه، برای اجتماعات، در این روزگار.

بخش سوم- چند مقاله و نامه علمی است درباره الغدیر و شناخت رسالت و محتوای کتاب. این نامه ها و نوشته شماری از محققان عرب است، اعم از سنی و شیعه و مسیحی. لیکن در این کتاب تنها ترجمه فارسی آنها را آورده ایم، و تنی چند از استادان و مترجمان بزرگوار ما، آن مقالات را برای کتاب ترجمه کرده اند.

*کتاب «گزارش لحظه به لحظه از واقعه غدیر»
گزارش کامل واقعه غدیر از آغاز حرکت از مدینه به مکه و حضور در غدیر و مراسم سه روزه غدیر. این گزارش در قالب ادبیات داستانی است اما کاملاً مستند است و از عناصر خیال به دور است. حجم کم و اطلاعات کامل این کتاب یکی از علت های استقبال از آن است تا آن جا که تاکنون در طی ۴۰ چاپ، تیراژ کتاب حدود نیم میلیون نسخه رسیده است.

خواننده این کتاب با تمامی جزئیات این واقعه از فرمان خداوند، اجرای رسول خدا (ص) و خطبه ایشان، بیعت همگانی و استثنایی مردم، توطئه های منافقین و بالاخره عظمت غدیر و وظایف شیعیان در قبال این پیام و پیام رسانی آشنا می شود.

این کتاب دارای بخش هایی با عناوین عظمت غدیر، از مدینه تا غدیر، سخنرانی غدیر و مراسم سه روزه در غدیر است که با مقدمه «غدیر داستان اعتقاد» به چاپ رسیده است. این کتاب در قالب ادبیات داستانی اما کاملا مستند تنظیم شده است و از عنصر خیال به دور است.

حجم کم و اطلاعات کامل «گزارش لحظه به لحظه از واقعه غدیر» یکی از علل استقبال کم نظیر از آن است، به گونه ای که تا کنون ۶۵۲ هزار جلد از آن به چاپ رسیده است. خواننده این کتاب با تمامی جزییات واقعه غدیر از فرمان خداوند، اجرای فرمان از سوی رسول خدا(ص) و خطبه ایشان، بیعت همگانی و استثنایی مردم، توطئه های منافقان و بالاخره عظمت غدیر و وظایف شیعیان در قبال این پیام و پیام رسانی آشنا می شود.

*کتاب « فرهنگنامه غدیر»
این کتاب ارزشمند  توسط  حجه الاسلام والمسلمین جناب آقای جواد محدثی تهیه و تنظیم  شده است در این کتاب پس از مقدمه فرهنگ غدیر به صورت الفبایی آمده است . در هر کدام از حروف الفبا موضوعاتی انتخاب شده که به نوعی مربوط به غدیر است . مثل پیام غدیر یا پیمان شکنان در حرف پ ذیل هر موضوع توضیحی مختصر با قلمی شیوا آمده است . این کتاب در نوع خود کاری بدیع و زیبا است و جا دارد در فرهنگ غدیر شاهد هرچه بیشتر از اینگونه نوآوری ها باشیم مقدمه : آ: آبار علی ، آداب و اعمال روز غدیر ، آل الله ، آل بویه آل عبا آیات برادت ، ابلاغ آیات برائت ، آیات غدیر ،آیه ابرار ،آیه اکمال دین ، آیه انذار ، آیه اولی الامر ، آیه تبلیغ ،آیه تطهیر ،آیه سال سائل ،آیه مباهله ،آیه ولایت و …پایگاه شیعی در اینترنت ،پرچمدار پیامبر ، پنجاه پنج سوال از تاریخ شیعه در تاریخ ، تبرک و توسل ، حب علی ، حجت شناسی ، حجه الوداع ، حدیث ردالشمس ، حدیث سبق به اسلام ، حدیث مدینه العلم ، حدیث منزلت ، حدیث وصایت ، حدیث یوم الدار و..

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top