تاریخ انتشار: جمعه 1399/05/24 - 11:46
کد خبر: 367081

نگاهی به تصمیم‌گیری‌های مسئولان آموزش عالی برای کنکور ۹۹؛

مارپیچ خطرناک ۱۸۰ روزه با روح و روان کنکوری‌ها

مارپیچ خطرناک ۱۸۰ روزه با روح و روان کنکوری‌ها

پس از کش‌وقوس‌های فراوان، ترمز آزمون سراسری ۹۹ دوباره کشیده شد اما در کمتر از ۲۴ ساعت سیم ترمز برید و قدم قدم به سمت ایستگاه اصلی خود در حال حرکت است. در رابطه با احتمال حذف کنکور در سال‌های آتی قرار شد تصمیم منطقی صورت گیرد و به آن موضوع نیز پرداخته شود، امیدواریم همانطور که در کشور تصمیمات بزرگی گرفتیم کنکور نیز به بهترین نحو ممکن برگزار شود.

به گزارش سرویس صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اواخر بهمن ماه سال جاری بود که در برخی از مناطق کشور شیوع بیماری کرونا اعلام و به دنبال آن بسیاری از مدارس و دانشگاه ها تعطیل شدند.

ویروسی که با انتشار آن برای هموطنان و داوطلبان آزمون های سراسری سنجش در مناطق متعدد کشور مشکلات بسیاری را به وجود آورد و علاوه بر آسیب‌ های فیزیکی که برای مردم به همراه داشت آسیب‌ های روحی و روانی بسیاری هم ایجاد کرد و سبب تضعیف روحیه همه مردم به خصوص دانش آموزان و دانشجویانی که خود را آماده کنکور می‌ کردند شد.

به دنبال شیوع سریع این بیماری وزیر بهداشت وارد موضوع شد و به جهت جلوگیری از روند سریع انتشار کرونا ویروس ، دستور العمل تعویق زمان برگزاری کنکور دکتری و کارشناسی ارشد را ارائه داد .

سازمان سنجش که مجری برگزار کننده آزمون های سراسری کشور است در پی بررسی های صورت گرفته در شورای سنجش و پذیرش با تغییر زمان برگزاری کنکور کارشناسی ارشد 99 و آزمون دکتری ۹۹ موافقت کرد.

مارپیچ خطرناک ۱۸۰ روزه با روح و روان کنکوری‌ها

سوال بسیاری از داوطلبان در خصوص زمان برگزاری ماراتن کنکور سراسری ۹۹ است که آیا با توجه به شیوع مجدد کرونا به تعویق میفتد یا خیر ؟ و حالا که به تعویق افتاده چه زمانی برگزار می شود؟ آیا احتمال تعویق کنکور سراسری 99 وجود دارد ؟ با توجه به اینکه آزمون سراسری در تیر ماه برگزار می شود و ممکن است تا آن زمان یا کلا همه خوب شده یا آمار سرایت و سرعت انتقال بیماری رو به کاهش باشد، اما با توجه تصمیم دیشب سازمان سنجش و ستاد ملی مبارزه با کرونا کنکور دوباره به تعویق افتاد و دوباره استرسی مضاعف به کنکوری ها و خانواده های انان وارد شده که بایستی علل و اسباب آن بررسی شود و یک آسیب شناسی جدی در این زمینه صورت بگیرد.

سعید نمکی و تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا در مورد کنکور

سعید نمکی در جلسه ای که در مرداد ماه با حضور وزیر علوم و رییس سازمان سنجش برگزار شد اعلام کردند که اجرای پروتکل‌های سختگیرانه در این زمان باقیمانده میسر نیست، مگر این دستورالعمل‌ها برای برگزاری آزمون سراسری تغییر کند. در این جلسه اعلام کردم به عنوان وزیر بهداشت و متولی سلامت این کشور، قطعا سلامت فرزندانمان برای ما در اولویت است و از این پروتکل‌های سختگیرانه کوتاه نخواهم آمد که ریسس محترم کمیسیون های آموزش و بهداشت نیز در این مورد  کاملا همراه و موافق بودند.

مارپیچ خطرناک ۱۸۰ روزه با روح و روان کنکوری‌ها

نمکی در ادامه گفته است: به مسولان برگزاری کنکور اعلام کردم اگر واقعا نمی‌توانید این دستورالعمل‌ها را به درستی اعمال کنید با برگزاری کنکور در این تاریخ مخالفم و تاکید می‌کنم که کنکور را به زمانی موکول کنید که بتوانید از لحاظ فضا و امکانات تمام ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت را فراهم کنید. پیشنهاد وزارت علوم تعویق یک ماهه برگزاری کنکور سراسری بود که قرار شد در ستاد ملی کرونا مطرح شود.

سعید نمکی وزیر بهداشت گفت: بزرگترین دغدغه ما سلامت مردم بود، همه فرزندان ایران را فرزند خودمان می‌دانیم، جلسه مفصلی بود و مسائل زیادی بررسی شد و موارد بررسی شده مورد وفاق همگان قرار گرفت.

وی ادامه داد: حاصل این گفتگو و بحث چند ساعته این شد که کمیته‌ای با حضور روسای کمیسیون‌ها تشکیل شود و در کنار همکاران من در وزارت بهداشت و وزارت علوم و تحقیقات و سازمان سنجش پروتکل‌ها مرور شوند و پروتکل‌ها با سختگیری بیشتری نسبت به آزمون دکتری تدوین شوند، در سه مرحله نقل و انتقال داوطلبن به داخل حوزه امتحانی، ورود و خروج با سختگیری انجام شودف در مناطق مختلف پروتکل‌ها تغییر کند.

قرار شد فاصله‌گذاری ۲ متری رعایت شود، ماسک برای داوطلبان تامین شود و تنها از ۲۰ درصد فضای مکان‌های برگزاری آزمون استفاده شود.

مارپیچ خطرناک ۱۸۰ روزه با روح و روان کنکوری‌ها

وی ادامه داد: همچنین مقرر شد ناظرینی با اشتراک سازمان بسیج و سازمان‌های مردم نهاد بر برگزاری کنکور نظارت داشته باشند و نهایتا تصمیم به برگزاری کنکور در تاریخ مقرر ۳۱ مرداد گرفته شد تا داوطلبان از اضطراب خارج شوند همچنین نظارت‌های قوی بر اجرای پروتکل‌ها خواهیم داشت تا حتی یک نفر هم به کرونا مبتلا نشود، و همچنین مقرر شد بازنگری درخصوص کنکور سراسری صورت گیرد و رشته‌هایی که داوطلبین کمتری دارد تلاش می‌شود تا بار آن‌ها را تا روز کنکور از دوش تعداد شرکت‌کننده‌ها کم کنیم.

در رابطه با احتمال حذف کنکور در سال‌های آتی قرار شد تصمیم منطقی صورت گیرد و به آن موضوع نیز پرداخته شود، امیدواریم همانطور که در کشور تصمیمات بزرگی گرفتیم کنکور نیز به بهترین نحو ممکن برگزار شود.

این ستاد براساس اینکه بهترین آورده را برای مردم داشته باشد تصمیم می‌گیرد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی بحث‌هایی که دارند دغدغه اصلی‌شان این است که خدای نکرده سلامت جامعه و سلامت داوطلبان به خطر نیفتد. به تبع آن ما نیز براساس این اصل که سلامت داوطلبان مهم است باید تصمیم بگیریم.

وی ادامه داد: توجه داشته باشید که سلامت جسم یک مسئله است و سلامت روان و روح مسئله دیگر است. داوطلبان بعضا چند سال خود را در خانه محبوس کرده‌اند و استرس‌های زیادی را تحمل می‌کنند. همه بدانند که وقتی تصمیم می‌گیریم باید سلامت را جامع ببینیم. البته این بسیار مهم است که داوطلب نباید به ویروس کرونا مبتلا شود اما از سوی دیگر هم نباید دچار استرس اضافه شود و بحث‌های تکنیکال را باید در پشت درهای بسته مطرح کنیم.

حقدوست معاون آموزشی وزیر بهداشت با بیان اینکه دانش‌آموزان و داوطلبان باید بدانند که وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی مبارزه با کرونا تمام تلاش خود را می‌کنند که آنها در سالم‌ترین شرایط آزمون خود را برگزار کنند، افزود: درست است که عکس‌هایی از حوزه‌های آزمون نشان می‌دهد برخی داوطلبان ماسک خود را پایین کشیده‌اند‏، اما یک بار دیگر ببینید که چقدر فاصله صندلی‌ها بیشتر شده و چقدر پروتکل‌های بهداشتی رعایت شده و حوزه‌ها خلوت‌تر شده‌اند حتی کاغذ زمین گذاشته نشده است و ضدعفونی کامل انجام شده و برای ورود و خروج داوطلبان تمام مسائل رعایت شده اگرچه رعایت پروتکل‌ها نقایصی هم داشته است.

مارپیچ خطرناک ۱۸۰ روزه با روح و روان کنکوری‌ها

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: ما گوش به فرمان وزارت بهداشت هستیم. برای ورود و خروج داوطلبان نیز در طول دو آزمون اخیر تجارب مهمی کسب کرده‌ایم. همچنین قبل و حین برگزاری جلسه آزمون داوطلبان را ترغیب می‌کنیم که ماسک خود را حتی برای لحظاتی برندارند.

حقدوست خاطرنشان کرد: برگزاری کنکور سراسری سال ۹۹ تا این لحظه تغییری نداشته و فکر می‌کنم این جمله قوی، محکم و یکپارچه به جامعه اعلام شود که کنکور برگزار می‌شود و در این زمینه نباید تردید ایجاد کنیم. اگر شرایط عجیب و عوض شد و مختصات تغییر کرد و قانونگذاران بعد از جمع‌بندی خواستند تغییری در زمان برگزاری کنکور ایجاد کنند ما گوش به فرمان هستیم. تا آن لحظه همت می‌کنیم که به بهترین شکل آزمون را برگزار کنیم.

عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره اینکه وزیر بهداشت از سوی دیگر اعضای هیأت دولت برای انتقاد نکردن از برگزاری کنکور دکتری تحت فشار است، توضیح داد: این موضوع را باید کسانی که گفته‌اند تأیید کنند. آنچه من می‌بینم این است که همدلی میان اعضا ستاد مقابله با کرونا وجود دارد. وزیر بهداشت با هیجان و استرس‌هایی که برخی ایجاد می‌کنند از پروتکل‌های بهداشتی کوتاه نمی‌آید و احساس می‌شود وزیر بهداشت با دولت و خارج از آن ارتباط خوب و صمیمانه‌ای دارد.

موضع گیری قالیباف نسبت به برگزاری کنکور

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخشی از سخنان خود با گلمه مندی از رعایت نشدن وعده هایی که حول مراعات پروتکل های بهداشتی در کنکور دکتری داده شد و در عین حال به آنها عمل نشد، گفت: "لازم است اشاره کنم که پروتکل‌های دقیق بهداشتی در کنکور سراسری دکتری رعایت نشد و متأسفانه به وعده‌های داده شده در برگزاری کنکور دکتری عمل نشد و بی‌توجهی‌های تأسف‌آوری در برگزاری آن کنکور وجود داشت که خود نیازمند بررسی‌های دقیق‌تر و پیگیری است.

مارپیچ خطرناک ۱۸۰ روزه با روح و روان کنکوری‌ها

وی اظهار داشت: این کوتاهی‌ها، نگرانی مردم در خصوص برگزاری کنکور سراسری را بیشتر کرده و بسیاری از نمایندگان شنونده نگرانی‌های والدین درباره سلامت فرزندان خود بودند. به نظر می‌رسد تعویق برگزاری زمان کنکور تا گذشتن از دوران پیک کرونا و خنک‌تر شدن هوا که امکان استفاده از به مدت چند ساعت را میسر کند، ضروری باشد. وهمچنین سلامت دانش‌آموزان عزیز ما خط قرمز مجلس است و کمیسیون‌های بهداشت و آموزش وظیفه دارند تا اطمینان از رعایت بهترین تصمیم در این خصوص و مطالبات مردم را از مسئولان ذیربط پیگیری کنند."

اما در نهایت کنکور دوباره به تعویق افتاد وبردل نگرانی های داوطلبان دوباره استرسی مضاعف اضافه شد. که دلایل تعویق کنکور را از زبان خدایی رئیس سازمان سنجش می شنویم:

 در چند روز گذشته پروتکل‌های بهداشتی تغییر کرد و وزارت بهداشت برای برگزاری کنکور سراسری دو شرط گذاشت. این در حالی بود که سازمان سنجش بسته بندی سوالات کنکور را تمام کرده بود و در مرحله ارسال آن به استان‌ها و شهرهای محل برگزاری کنکور براساس پروتکل های کارشناسی ارشد بود.

خدایی گفت: اولین شرط وزارت بهداشت این بود که فاصله صندلی‌ها باید به دو متر افزایش یابد که امکان فراهم کردن فضای با این شرایط برای ما مقدور نبود. شرط دوم وزارت بهداشت این بود که در استان‌های گرمسیری سالن‌ها باید سطح اشغال ۲۰ درصدی داشته باشند، که این مورد نیز با توجه به ظرفیت مراکز برگزاری کنکور برای ما مقدور نبود.

مارپیچ خطرناک ۱۸۰ روزه با روح و روان کنکوری‌ها

در صورتی که می‌خواستیم موارد مورد نظر وزارت بهداشت را اجرایی کنیم، اتفاقی می افتاد که خط قرمز ما بود و آن این بود که حتی در صورت تامین فضای کافی و ایجاد فاصله دو متری بین داوطلبان باید سوالات کنکور به ۳۹۰ شهر ارسال و در آنجا بر اساس فاصله گذاری جدید پلمب سوالات باز و دفترچه‌ها مجددا مرتب می شدند که در این صورت احتمال لو رفتن سوالات کنکور افزایش می یافت.

در این شرایط سازمان سنجش نمی تواند از معیارهای خود کوتاه بیاید. بنابراین درخواست کردیم یا پروتکل های کنکور سراسری هم مانند آزمون ارشد باشد. یا سازمان سنجش با شرایط جدید وزارت بهداشت نمی تواند کنکور را در موعد مقرر برگزار کند و این موضوع طی نامه ای به استحضار دکتر غلامی وزیر علوم نیز رسید و اعلام کردم که حفاظت آزمون و لو رفتن سوالات را تضمین نمی‌کنم.

گزارش از علی پارسا

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سامانه های پدافندی ایران در اصفهان در اثر حمله اسرائیل آسیب دید؟
انتخاب رشته دوره دکتری سال ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد آغاز شد
تایید صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس
بورس سبز ماند/ افزایش ۷۷ هزار و ۶۴۳ واحدی شاخص کل
کمک نظامی چین به روسیه + جزئیات
مدافع استقلال به تراکتور می‌رسد
جزئیات جدید از افزایش حقوق بازنشستگان
دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر + جزئیات
جریمه سنگین ۴سلبریتی زن در عربستان
روشی دائمی برای خلاصی از ورود حشرات
علائم ایمنی چقدر ضروری است؟
خرید عسل؛ فرق تقلبی و اصلی را به سرعت متوجه شوید!
آیا رای دادگاه تجدید نظر قابل اعتراض است؟ شکستن رای در تجدید نظر امکان دارد؟
آیت‌الله خامنه‌ای: سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی است
اردن: نتانیاهو تنها کسی است که از تنش‌ها در منطقه سود می‌برد
با این وضعیت استقلال قید قهرمانی را بزند
خضریان: نباید فرصت میدان‌داری به افراد لابی‌باز در مجلس دوازدهم داده شود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
پرسپولیس رکورد لیگ را شکست
چرا اسماعیلی‌فر آن حرکت را انجام داد؟
خانم بازیگر کارگردان شد و جایزه بین‌المللی گرفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top