تاریخ انتشار: چهارشنبه 1399/05/29 - 18:15
کد خبر: 367716

صدای «لبیک یا حسین» در مدارس می پیچد

امسال کرونا بر حضور ما در اجتماع پروتکلی را تحمیل کرده است؛ عزاداری سیدالشهدا نیز مشمول این پروتکل ها شده است اما بخش های مختلف از جمله مدارس به کنار هیئات آمده اند تاایام حسینی پرشور بماند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر،  بار دیگر ایام محرم از راه می رسد و عاشقان امام حسین (ع) نشان می دهند که گرچه قرن‌ها از واقعه عاشورا می‌گذرد اما حرکت عظیمی که امام و یارانش در آزادگی آغاز کردند، توسط آزادگان جهان ادامه دارد. عاشورا یک تلنگر است، یک یادآوری و برای همین است که تکرار و تداوم آن اهمیت می یابد. «لبیک یا حسین» که روزهای محرم هر سال در هر کوی و برزنی شنیده می شود، لبیکی به تداوم یک مسیر است. لبیکی به فلسفه قیام عاشورا. لبیکی که هیچ چیز جلودارش در روز عاشورا نبود و در این ایام نیز شیوع کرونا نمی تواند مانع آن شود.

صدای «لبیک یا حسین» در مدارس می پیچد

این روزها که کرونا برای هر رفتار روزمره ما یک پروتکل را تحمیل کرده است، لاجرم این پروتکل ها به چگونگی سوگواری سالار شهیدان نیز رسیده است که حفظ سلامتی عزاداران حسینی از اولویت هاست. حالا قرار است هیات های عزاداری از فضاهای باز و غیرمسقف برای گرد هم آمدن و سوگواری بهره ببرند و در این مسیر یکی از نهادهای همکار آموزش و پرورش است. آموزش و پرورشی که هزاران مدرسه در سراسر کشور و حتی در دورافتاده ترین نقاط محروم دارد و اکثر مدارس کشور حیاطی دارند و فضایی که تا روزهایی دیگر در برخی از آنها طنین همان لبیک ها به گوش می رسد.

مدارسی که به عنوان نقطه هدف به هیات های عزاداری معرفی می شوند

علی باقرزاده معاون رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص تفاهم نامه همکاری میان ادارات کل آموزش و پرورش و ادرات کل سازمان تبلیغات اسلامی برای در اختیار قرار دادن حیاط مدارس به هیئات عزاداری سیدالشهدا گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا وقتی نحوه برگزاری مراسم عزاداری سیدالشهدا را بررسی کرده به مدارس تکلیف کرده که فضای حیاط مدارس را در اختیار هیئت های مذهبی قرار دهد. ما نیز به دنبال این تکلیف به تمام ادارات کل استانها آن را ابلاغ کردیم. توافقاتی میان مدیران کل استان و مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی در هر استان صورت گرفته است که هر دوی آنها چون عضو شورای اداری استان هستند، همکاری مشترک زیادی را تا به حال به صورت میان دستگاهی داشته اند. نحوه اجرای این تفاهم نامه در هر استان به صورت ویژه بررسی شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بنا به ابلاغ آموزش و پرورش، همه استانها و مدارس همکاری لازم را در این زمینه خواهند کرد، گفت: در اینکه این همکاری الزامی است شکی نیست اما باید توجه داشته باشیم ما مدارسی داریم که محوطه های بزرگی در اختیار ندارند. از طرف دیگر هیئت ها هم شناسنامه و مشخصاتی دارند. این که کدام هیئت از محوطه کدام مدرسه استفاده کند در همین ستادی که گفتم مشخص می‌شود. قریب به اتفاق استانها، این توافق را انجام دادند و با کارشناسان و مدیران مناطق، مدارس نقطه هدف را نهایی کردند. ممکن است برخی مدارس به عنوان نقطه هدف انتخاب نشده باشند.

باقرزاده درباره نحوه تعامل هیئات عزاداری و مدارس نیز بیان کرد: قرار نیست اعضای هیئت های عزاداری مستقیم با مدیران صحبت کنند و در سطح مدیریت مدرسه توافقی صورت گیرد بلکه ما در شهرها پراکندگی های متفاوتی داریم. برای هر هیئتی که شناسنامه داشته باشد نزدیک ترین مدرسه که نقطه هدف تعیین شده است معرفی می‌شود.

نکته‌ای که برای ما مهم است این است که مصوبه به درستی اجرا شود. هیچ محدودیتی نیست و سلیقه مدیر هم حاکم نیست. اگر مدرسه‌ای به عنوان محل برگزاری مراسم تعیین شود نه مدیر و نه هیچ کس دیگری نمی تواند مانع آن شود.

باقرزاده گفت: برای ما در آموزش و پرورش اصل مصوبه که می گوید در این شرایط استفاده از حیاط مدارس برای سوگواری ایام محرم مورد استفاده قرار بگیرد جای خوشحالی هم دارد چون تمام وجود ما متعلق به امام حسین (ع) است و روضه سیدالشهدا از افتخارات ما است. نکته‌ای که برای ما مهم است این است که مصوبه به درستی اجرا شود. هیچ محدودیتی نیست و سلیقه مدیر هم حاکم نیست. اگر مدرسه‌ای به عنوان محل برگزاری مراسم تعیین شود نه مدیر و نه هیچ کس دیگری نمی تواند مانع آن شود اما اینکه عزاداری از چه ساعتی تا چه ساعتی باشد و یا رعایت پروتکل ها نیز برای ما مهم است چرا که ما بعد از ایام محرم به شروع سال تحصیلی وصل می شویم و باید مدرسه و کلاس ها را آماده کنیم.

باقرزاده در پایان گفت: مدرسه اصلی در کشور ما همین سوگواره سیدالشهدا است و افتخار ما است که به مدرسه بیاید. کما اینکه مدارس هم یادواره شهدا را برگزار می کنند و ما هیئت های دانش آموزی فراوانی داریم و سوگواره «احلی من العسل» را نیز برگزار می کنیم. در پایان از عزیزان می خواهم که هر جا با محدودیت و عدم همکاری مواجه هستند به ما اعلام کنند تا موانع را برداریم.

کاروان هایی متفاوت برای برپایی سوگواره احلی من العسل

ششم محرم به نام قاسم ابن الحسن، شهید کربلا که الگویی برای نوجوانان است، نام گذاری شده است. و حالا دیگر هشت سالی می شود کاروان های احلی من العسل در این روز توسط دانش آموزان بر پا می شود. امسال شیوع کرونا گرچه این سوگواره را تحت تاثیر خود قرار داده است اما آن را تعطیل نکرده است.

باز هم توسط نوجوانان کشور همهمه عاشقان حسینی در کوچه پس کوچه‌های شهر و روستاهای کشورمان می‌پیچید. اشعاری در وصف واقعه عاشورا زمزمه می‌شود. باز هم قرار است از داخل مدرسه کنار خانه شما صدای عزاداری بیاید. حتی با توجه به اینکه قرار است هیئات عزاداری بزرگسالان هم در حیاط مدارس جمع شوند، این صدا بیشتر هم به گوش می رسد.

محمدرضا مسیب زاده مدیر کل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین شرایط برگزاری سوگواره ها و مراسم محرم در حوزه دانش آموزی گفت: قبل از هر چیز نزدیک شدن به ایام سوگواری سالار شهیدان را به همه مسلمانان دنیا خصوصاً شیعیان عزیز تسلیت می گویم. وزارت آموزش و پرورش بر اساس سند تحول بنیادین و یکی از بندهای آن که توجه به فرهنگ ولایتمداری، ایثار، جهاد و مقاومت را مورد تاکید قرار داده است باید به تبیین ارزش های اسلامی برای نوجوانان بپردازد.

وی افزود: گرامیداشت ایام الله سوگواری سیدالشهدا و توجه به مناسبت های خاص از کارهایی است که در آموزش و پرورش پیگیری می‌شود. امسال هشتمین سوگواره «احلی من العسل» برگزار می‌شود که به تأسی از نوجوانان عاشورایی و گرامیداشت یاد و نام فرزند برومند امام حسین (ع) و از یاران ایشان حضرت قاسم بن الحسن (ع) نامگذاری شده است و نام این سواگواره نیز از آنجا آمده است که وقتی از حضرت سوال کردند شهادت نزد تو چگونه است ایشان فرمودند «احلی من العسل» یعنی از عسل شیرین تر است. ما با این سوگواره به تبیین این موضوع می پردازیم که دانش آموزان ما به تاسی از شخصیت این حضرت، ولایت پذیری و توجه به فرهنگ و ایثار مقاومت را فرا بگیرند.

مسیب زاده ادامه داد: ششم محرم امسال که مصادف با ۵ شهریورماه است دانش آموزان گرد هم می آیند و به عزاداری می پردازند. اما تفاوت این دوره با سالهای قبل، رعایت پروتکل های بهداشتی است و با توجه به اینکه به خاطر شیوع کرونا مجبور به تغییراتی در برنامه شده ایم امسال این سوگواره را در قالب جدیدی برگزار می کنیم.

وی ادامه داد: قرار است کاروان های دانش آموزی به این صورت که خودروهایی مزین شده به پرچم های سیاه و بلندگو و میکروفن و با پخش سرود ساعت ۵:۳۰ بعدازظهر ششم محرم در شهرها به راه می افتند را در برنامه داریم و همچنین از اول شهریور تا ۱۷ مهرماه که مصادف با اربعین حسینی است پویش مجازی «احلی من العسل» برگزار می‌شود و به این صورت است که دانش آموزان می توانند در ۱۰ رشته از جمله کلیپ، پوستر، مداحی، دلنوشته، پادکست و … برگزار می‌شود. دانش آموزان می توانند تولیدات خود را از طریق کانال قرآن، عترت و نماز در شبکه شاد برای ما ارسال کنند.

وی در ادامه با توضیح اینکه برنامه کاروان رهپویان حضرت قاسم (ع) توسط یک جمع ویژه ای پیگیری می‌شود که دبیرخانه آن در شهرستانهای استان تهران برقرار است، گفت: در این فعالیت بخش های مختلفی از جمله هیئت رزمندگان، سازمان اوقات، صدا و سیما، بسیج دانش آموزی، اتحادیه انجمن های اسلامی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری با ما همکاری می کنند. ما قائل به این هستیم که همانطور که اعلام کرده ایم کرونا مدارس را تعطیل کرده اما آموزش تعطیل نیست همچنین کرونا نمی تواند توجه به شعائر مذهبی و مناسبت های ویژه را در آموزش و پرورش تعطیل کند. حتی اگر مجبور باشیم این فعالیت ها را به صورت غیرحضوری و با تمهیدات خاص پیش ببریم عاشورا را باشکوه برگزار می کنیم.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا در تمام شهرها این سوگواره به صورت کاروان های ذکر شده برگزار می‌شود گفت: در تمام شهرها قرار است این کاروان ها در ساعت خاصی که گفتم به راه بیافتد اما در برخی استانهای سفید بسیج دانش آموزی با رعایت پروتکل های شدید بهداشتی در همین کاروان ها و در قالب گروههای ۵ و ۱۰ نفره، دانش آموزانی را به همراه خواهند داشت که به عزاداری می پردازند و در عین حال مواد بهداشتی از جمله ماسک و مواد ضدعفونی کننده را نیز توزیع می کنند. یعنی در عین حال که به سوگواری می پردازند به خدمات دهی به مردم هم خواهند پرداخت.

وی درباره این موضوع که امسال قرار است در یک اقدام هماهنگ میان آموزی و پرورش و سازمان تبلیغات اسلامی، حیات مدارس در اختیار هیئت ها قرار بگیرد، گفت: در حال حاضر یک کار حقوقی در استانها به مسئولیت اداره کل آموزش و پرورش استان و برای ایجاد تفاهم نامه با سازمان تبلیغات اسلامی انجام شده است اما نکته مهمتر این است که به لحاظ مسائل معنوی هر کدام از ما در کشور عظیم اسلامی نسبت به حضرت امام حسین (ع) و یارانش و زنده نگهداشتن نام امام مسئولیت داریم و باید کمک کنیم تا در این شرایط حرکت مان اثرگذار باشد و تبیین فرهنگ عاشورا به همین منظور است که هر کس بتواند در حد امکانات خودش خدمت کند. قدر مسلم در فعالیت های ویژه آموزش و پرورش، این مسئله مهم است و همانطور که بدون شک در روزهای محرم هر کدام از خانه ها یک حسینیه و مسجد خواهد بود ما نیز دوست داریم به عنوان خادمین امام حسین شناخته شویم و قطعاً جوانان عاشورایی ما نیز به این حرکت می پیوندند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top