تاریخ انتشار: جمعه 1399/05/31 - 15:37
کد خبر: 367851

نامه جنبش عدالتخواه دانشجویی به مجلس درخصوص حمایت از زوج‌های نابارور؛

از حضور مافیای آموزش در ساخت مراکز درمان ناباروری ممانعت کنید

حضور مافیای آموزش که سبب کمبود متخصص ناباروری شده، از جمله مواردیست که نیازمند ورود جدی نمایندگان مجلس برای ممانعت از تخلف است. با توجه به بررسی‌های میدانی، چیزی حدود ۱۳۵ فلوشیپ نازایی به نسبت ۳.۵ میلیون زوج نابارور در کشور مشغول فعالیت هستند! مع الاسف این واقعیت دردناک انحصار، زمینه‌ساز توجیه کم‌کاری در ساخت مراکز تخصصی درمان ناباروری توسط وزارت بهداشت شده است!

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، جنبش عدالتخواه دانشجویی طی نامه‌ای به مجلس یازدهم خواستار حمایت از زوج‌های نابارور شد.

متن نامه به این شرح است:

نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام و احترام

همانطور که مستحضرید تبعات فردی و اجتماعی ناباروری از جمله بدیهیات جامعه ایرانی است. با اطمینان خاطر می‌توان گفت که پیامدها و اثرات ناباروری برای اقشار متوسط و پایین جامعه بسیار ملموس و برجسته است. متاسفانه در ایران جراحی‌های مربوط به کمک باروری در ردیف جراحی‌های زیبایی به شمار می‌رود و حمایت بیمه‌ای پایه برای درمان آن صورت نمی‌گیرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد میانگین هزینه تولد یک نوزاد از طریق تلقیح آزمایشگاهی به عنوان رایج‌ترین عمل کمک‌باروری، در بخش دولتی و خصوصی به ترتیب قریب به ۲۵ و ۵۴ میلیون تومان است که این هزینه با ۵۰ تا ۸۰ درصد درآمد سالانه دهک‌های متوسط درآمدی خانوارهای ایرانی برابری می‌کند!

این درحالی است که اکثر کشورهای توسعه یافته بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد پوشش خدمات درمانی برای زوجین نابارور را به صورت رایگان تامین می‌کنند. همچنین هزینه دوره‌های درمانی در این کشورها معمولاً از طریق نظام بیمه سلامت اجتماعی تامین می‌شود.

به گفته کارشناسان مهم‌ترین موانع حل مشکل ناباروری در کشور، هزینه‌های بالای درمان، کمبود متخصص درمان (به دلیل مافیای آموزش) و کمبود و توزیع ناعادلانه مراکز تخصصی ناباروی در کشور است.

آمارها نشان می‌دهد هم‌اکنون بیش از ۳.۵ میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد که با توجه به میانگین شیوع ناباروری ۲۰ درصدی میان زوج‌های ایرانی، سالانه بین ۸۰ تا ۹۰ هزار زوج نابارور به جمعیت نابارور کشور افزوده می‌شود.

طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از سال ۹۳ وزارت بهداشت سالانه ۲۰۰ میلیارد تومان برای حمایت از درمان زوج های نابارور درنظر گرفته است. اما گزارش‌های اعلامی این وزارتخانه نشان می‌دهد حدودا ۲۰ تا ۳۰ درصد این بودجه صرف درمان زوج‌های نابارور شده است. همچنین مسئولین وزارت بهداشت ادعا می‌کنند که این پول را صرف ساخت مراکز ناباروری کرده‌اند، در حالی که پژوهش در این باره نشان می‌دهد نه تنها این ادعا کذب است، بلکه در صورت صحت نیز تخلف است، زیرا این بودجه از نوع اعتبار هزینه‌ای بوده و صرف آن در ساخت و ساز ممنوع است.

ضمناً از سال ۹۳ وزارت بهداشت اعتبار درمان ناباروری را ذیل ردیف اعتباری «کمک به اجرای سیاست های جمعیتی کشور» دریافت کرده است. اما از سال ۹۸ به طرز مشکوکی این اعتبار را ذیل اعتبارات طرح تحول سلامت دریافت می کند که فرضیه هزینه کرد این بودجه در طرح تحول سلامت را تائید می‌کند.

لذا با توجه با آنچه گفته شد و با عنایت به بند ۳ سیاست‌های کلی جمعیت(اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران بویژه در دوره بارداری و شیردهی و پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان و تقویت نهادها و مؤسسات حمایتی ذی‌ربط) انتظار می‌رود که نمایندگان محترم با ارائه یک ماده واحده، ردیف بودجه ۲۰۰ میلیاردی را به جای وزارت بهداشت به بیمه‌های پایه انتقال دهند تا آنها ملزم به پرداخت ۹۰ درصد هزینه‌های درمان ناباروری شوند.

اگر بیمه‌های پایه مسئول پوشش خدمات درمانی ناباروری شوند، هم امکان پیگیری مردم از آنها برای پوشش خدمات بیشتر است و هم احتمال هزینه کرد صحیح بودجه افزایش می‌یابد.

با توجه به اینکه وزارت بهداشت از سال ۹۳ با وجود دریافت سالیانه بودجه برای درمان بیماران نابارور، عملا قدمی برنداشته و مشخص نیست که این بودجه دقیقاً در کجا و با چه هدفی هزینه شده است، لذا نمایندگان محترم باید در اسرع وقت خواستار ارائه گزارش تحقیق و تفحص دیوان محاسبات کشور از وزارت بهداشت شوند.

همچنین حضور مافیای آموزش که سبب کمبود متخصص ناباروری شده، از جمله مواردیست که نیازمند ورود جدی نمایندگان مجلس برای ممانعت از تخلف است. با توجه به بررسی‌های میدانی، چیزی حدود ۱۳۵ فلوشیپ نازایی به نسبت ۳.۵ میلیون زوج نابارور در کشور مشغول فعالیت هستند! مع الاسف این واقعیت دردناک انحصار، زمینه‌ساز توجیه کم‌کاری در ساخت مراکز تخصصی درمان ناباروری توسط وزارت بهداشت شده است!

رونوشت به ریاست سازمان دیوان محاسبات کشور

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کار سختی که ایران کرد
جریمه ۳۰۰ میلیون تومانی ۳ باشگاه لیگ برتری
قرمزها آبی‌ها را صدرنشین کردند؛ همه برای یکی!
تصاویر هولناک از جاری شدن سیل در نیکشهر
برق کولرهای گازی شما را نگیرد!
تقویت فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور
پیش‌بینی بانک‌های غربی از قیمت نفت پس از حمله ایران به اسرائیل
حجم باورنکردنی ویرانی در شهر غزه را در این تصاویر هوایی ببینید
خداحافظی یک بازیکن از نسل طلایی ایران
وزیر خارجه نتانیاهو به دست و پا افتاد
ایران رکن اصلی و حیاتی امنیت اسرائیل را از بین برد
پیش‌بینی وضعیت بارش کشور تا ۶ هفته آینده
بیمه کارگران ساختمانی به کجا رسید؟
راهیابی هر ۵ فرنگی‌کار کشتی ایران به مرحله نیمه‌نهایی
محکومیت رفتار وحشیانه یک هوادار از سوی فدراسیون فوتبال عربستان
ژیلا صادقی اسلحه به دست شد!
پاتوق زیر زمینی معتادان در دل تهران +عکس
همه عملیات‌های انتقامی ایران ؛ از جنگ شهرها در سال ۱۳۶۳ تا عملیات وعده صادق +عکس
لحظه کشف ۱۰۰۰ کیلو شیشه از یک تریلی +فیلم
درخواست انگلیسی ها از نتانیاهو
مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top