تاریخ انتشار: جمعه 1399/05/31 - 16:14
کد خبر: 367853

فرزاد علی‌پور

امارات، پیشگام عادی‌سازی روابط

امارات، پیشگام عادی‌سازی روابط

اسرائیل به خوبی از رابطه ایران با کشورهای کشورهایی که گویا منافعشان ایجاب نمی‌کند که به مسئله فلسطین حوزه خلیج فارس سوء استفاده می‌کند تا مقدمات حضور خود را در خلیج فارس مهیا کند. این بستر به راحتی با وجود کشورهایی چون امارات فراهم می‌شود؛ کشورهایی که توسعه خود را در باج دادن به آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌دانند و اقتدارشان را وابسته به آن‌ها تصور می‌کنند.

خبرنامه دانشجویان ایران: فرزاد علی‌پور*// مدت زمان زیادی نمی‌گذرد از آن روزهایی که اگر کشوری عربی با اسرائیل سازش می‌کرد تحت فشار کشورهای عربی دیگر قرار می‌گرفت و با آن برخورد می‌شد. اما حالا وضعیت به گونه‌ای دیگر رقم خورده است. امارات متحده عربی روابط خود با رژیم صهیونیستی را عملاً آشکار کرد و به آن رسمیت بخشید. اقدامی که با توجه به روابط دو کشور در ماه‌های گذشته چندان دور از ذهن نبود و از این رو در فرصتی مناسب پدیدار شد. ترامپ که به فکر انتخابات سه ماه بعد است از نقش خود در این توافق سخن می‌گوید و آن را توافقی تاریخی برای صلح می‌نامد تا کارنامه‌اش در سیاست خارجی آمریکا خالی نباشد.

از آن طرف چه فرصتی بهتر برای اسرائیل که بتواند وارد بازار امارات شود و دلارهای نفتی را جذب بازار داخلی خود کند و بتواند در خلیج فارس پایگاه مستحکمی پیدا کند که حافظ منافع خود باشد. در این میان امارات با بهانه نگرانی برای صلح و سرنوشت فلسطین پیشگام عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل می‌شود اما در باطن این فشار حامیان رژیم صهیونیستی است که باعث علنی شدن مراودات دو کشور می‌شود. رژیم صهیونیستی در پی آن است که از طریق سازش با دولت‌های عرب زبان منطقه باعث تغییر موضع جهان عرب به اسرائیل شود و در قدم بعدی ائتلافی را متشکل از اعراب و اسرائیل علیه محور مقاومت تشکیل دهد و همچنین در مسئله فلسطین چنان وانمود کند که مشکل اصلی بر سر عدم دستیابی به صلح، محور مقاومت معرفی شود.

اسرائیل به خوبی از رابطه ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس سوء استفاده می‌کند تا مقدمات حضور خود را در خلیج فارس مهیا کند. این بستر به راحتی با وجود کشورهایی چون امارات فراهم می‌شود. کشورهایی که گویا منافعشان ایجاب نمی‌کند که به مسئله فلسطین توجه داشته باشند. کشورهایی که توسعه خود را در باج دادن به آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌دانند و اقتدارشان را وابسته به آن‌ها تصور می‌کنند؛ البته مسئله امنیت و جنگ با یمن نیز برایشان مطرح است چون مسلماً برای کشورهایی نظیر آمریکا بسیار سودآور است که در آتش جنگ‌افروزی بدمند و امارات را از تهدید ایران آگاه کنند!

به هرحال امارات با این اقدام خود بار دیگر نشان داد که در تشخیص دوست و دشمن واقعی ناشی است و همچنین دنیاپرستی حکام عرب مانع از آن می‌شود که صلاح خود را تشخیص دهند. امارات پیشتاز مسیری شد که نتیجه‌اش پایمال شدن خون هزاران فلسطینی مظلوم است و سرآغاز جریانی شد که منجر به عادی‌سازی تدریجی روابط کشورهای دیگر با رژیم صهیونیستی می‌شود. ننگی که تا ابد از دامان امارات پاک نخواهد شد. اکنون جمهوری اسلامی ایران باید قاطعانه مقابل این حرکت بایستد و تا فرصت باقی است سعی کند امارات را از عملی کردن این تصمیم باز دارد و از ناامنی منطقه خلیج فارس جلوگیری کند.

*دانشجوی کارشناسی علوم سیاسی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top