تاریخ انتشار: پنجشنبه 1399/05/30 - 23:50
کد خبر: 367900

حجت‌الاسلام رستمی در شب اول محرم هیئت الزهرا دانشگاه صنعتی شریف:

فاجعه‌ کربلا در جامعه‌ای رخ می‌دهد که در ظاهر اسلام را حفظ کرده است

در دعای عدیله می‌فرماید: «بعضی‌ها وقت مرگ کفر می‌ورزند، خدایا نکند دلم دچار کژی شود، در حالی که هدایت شده‌بودم. امام فرمود: در آخرالزمان «ربنا ثبت قلبی علی دینک» را زیاد بگویید. این مطالبه که خدایا مرا در این مسیر محکم کن و من نمی‌خواهم از این مسیر کج شوم، نمونه‌ی عینی آن صدر اسلام و نمونه‌ی عالی آن تغییر جریان کربلاست. جامعه‌ی امام حسین (ع) به آن تغییرات دچار شد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ هیئت دانشجویی الزهرا دانشگاه صنعتی شریف به مانند سال‌های گذشته با شروع ماه محرم به مدت ده شب از روز پنجشنبه سی مردادماه بعد از نماز مغرب و عشاء آغاز خواهد کرد.

مسئولان این هیئت برای رعایت حال عزاداران حسینی تونل ضدعفونی ایجاد کرده‌اند و از طرفی تمام تمهیدات مربوطه از جمله اجبار ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و وجود مواد ضدعفونی کننده در مراسم در نظر گرفته شده است.

این مراسم به مدت 10 شب در مسجد و حیاط با سخنرانی حجت الاسلام رستمی و حجت الاسلام هدایت و مداحی محمد رستمی برگزار می‌شود.

سخنرانی حجت‌الاسلام مصطفی رستمی در شب اول محرم به شرح زیر است:

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم

حب الحسین، وسیلة السعادة

این توفیق که از شب اول مهمان این عزاخانه باشیم توفیق بزرگی است. اگر خدا بخواهد به بنده‌ای خیر دهد و او را رشد دهد، در دلش محبت امام حسین (ع) را می‌نشاند. و اینکه شب اول این محبت ما را به اینجا کشانده، بسیار جای شکر دارد. فرمودند: اگر این محبت و ادعای تو به ما راستین باشد، من به تو مژده‌هایی می‌دهم؛ انسان پاکزاد می‌تواند ما را دوست داشته‌باشد. و همه‌ی خیرها در مسیر حب حسین است.

پرسیدند چرا امام حسین (ع) را سفینة النجاة» می‌نامند؟ امام صادق (ع) فرمودند: «همه‌ی ما کشتی نجات هستیم، ولی کشتی نجات حسین (ع) هم جادارتر است، هم سرعت بیشتری دارد. یعنی هر کسی با اندک خوبی که در وجود خودش پیدا کند، می‌تواند با این کشتی همراه شود.»

حسین به واسطه‌ی ظهور و بروز تمام خوبی‌ها در بدترین شرایط،  توانسته هر کسی را که ذره‍ای از خوبی‌ها را در خود حس می‌کند، با خود همراه کند. برای امام حسین (ع) نه فقط شیعه و مسلمانان، و بلکه غیرمسلمانان هم احساس عزا و سوگ در وجودشان هست. امام رضا فرمودند: «اعراب جاهلی حرمت محرم را داشتند، ولی امت پیامبر نه.»

جنس امام حسین (ع)، جنس متفاوتی است. فرموده‌اند در صبر و شکر به گونه‌ای باشید که در مصیبت‌ها صابر و در نعمت‌ها شاکر باشید. و این نشانه‌ی انسان مؤمن است. در یک‌جا استثنا شده، که در مصیبت امام حسین (ع) که رسیدی، صبور نباشید بلکه شاکر باشید. در سجده زیارت عاشورا هم سپاس هست؛ خدا را به خاطر این بلازدگی و مصیبت‌زدگی دلم شاکر هستم.

چه ارتباطی رخ می‌دهد که معادلات را تغییر می‌دهد؟ در مصیبت حسین (ع) گریه کن و بگریان و در زمره گریه‌کنندگان قرار بگیرد، «وجبت له الجنه»؛ روایات متعددی در ثواب رسیدن به ارتباط با امام حسین (ع) به ما می‌رسد، وارد شده‌است.

«إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ، {رعد، ١١} »؛ خدا تغییر نمی‌دهد آنچه را در جامعه‌ای است، مگر آنکه آنان آنچه در درونشان هست، عوض کنند.
از زمره آیات اجتماعی قرآن، به این آیه خیلی توجه شده‌است.

فاجعه در جامعه خداباور

جامعه‌ی امام حسین (ع) جامعه‌ای است که به تعبیر اساتید فاجعه و حادثه‌ی عظیم کربلا را مشرکان به وجود نیاوردند، تمام قواعد دینی و اخلاقی و انسانی در فاجعه‌ی کربلا توسط امت پیامبر و مؤمنین به پیامبر زیر پا گذاشته می‌شود، کسانی که خود را مسلمان می‌دانند. و این مسأله خود را عجیب نشان می‌دهد و کاملا ویژه است. از این دست فجایع ممکن است مشابهاتی باشد.

نیم‌قرن از رحلت پیامبر گذشته و بسیاری از کسانی که در کنار پیامبر بودند، در جنگ‌ها بودند، نزول وحی بر قلب او را مشاهده کردند، و الان زنده هستند، و حداقل تمام کسانی که در کربلا بودند، اصحاب پیامبر را دیدند، ولی به قولی تابعین بودند، از اسلام خارج نشدند، نماز هم می‌خوانند. قبل از غروب عاشورا که عمر سعد دستور حمله می‌دهد، می‌گوید: «ای سپاهیان به نام خدا و یاد خدا حمله که به شما مژده‌ی بهشت می‌دهم». این کلمات را یک انسان با باور به خدا می‌گوید.

پس فاجعه‌ی کربلا در جامعه‌ای رخ می‌دهد که در ظاهر اسلام را حفظ کرده‌است. حتی به ظاهر نواصب و خوارج هم نیستند. در این جامعه نسبت به یک مسلمان نه، نسبت به فرزند رسول خدا این فجایع اتفاق می‌افتد.

مگر آنکه آنان خود تغییر دهند!

آیه می‌فرماید خداوند از جامعه‌ای موقعیتی را که در آن قرار دارند سلب نمی‌کند، مگر اینکه خودشان کار می‌کنند. انقلاب‌ها را به عنوان سنت‌های الهی به این آیه نسبت می‌دهند. یعنی اگر ملت خوبی را خواستند، خداوند آن را به آنها هدیه می‌کند. سیاق آیه بیشتر جنبه‌ی سلب نعمت دارد تا تغییر مثبت. به چند دلیل: -خلاصه‌ای از فرمایشات علامه طبابایی را در این مورد مرور می‌کنیم-

«وَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوءًا فَلَا مَرَدَّ لَهُ {رعد، 11} »؛ اگر خدا بنا داشته باشد به جامعه‌ی بلا برساند، کسی جلوی آن را نمی‌تواند بگیرد.
اولاً، یعنی مردم در شرایط خوبی بودند.
دوماً، فضل و لطف خدا باعث می‌شود که در جاهایی علی‌رغم اینکه کاری نکردند، به آنها خیر می‌رساند. پس منطقی این است که بگوییم خدا می‌گوید: ای انسان، اگر در خوبی بودی و سلب شد، بدان که خودت کاری کردی که شرایط خوب از تو گرفته شد. و از آن طرف، ای انسان، اگر خدا تو را از شرایط بدی که در آن بودی خارج کرد و تو را به خوبی رساند، خودت کاری انجام دادی که به این خیر رسیدی.

مردم اگر در خیر بودید نگرانی شما این باشد که نکند در وجودمان تغییراتی رخ دهد که این شرایط عوض شود، اگر در نعمت‌ها قرار داشتی غره نشو، چرا که ممکن است اتفاقی در جامعه بیفتد که خدا این خوبی‌ها را از تو سلب کند.

در دعای عدیله می‌فرماید: «بعضی‌ها وقت مرگ کفر می‌ورزند، خدایا نکند دلم دچار کژی شود، در حالی که هدایت شده‌بودم. امام فرمود: در آخرالزمان «ربنا ثبت قلبی علی دینک» را زیاد بگویید. این مطالبه که خدایا مرا در این مسیر محکم کن و من نمی‌خواهم از این مسیر کج شوم، نمونه‌ی عینی آن صدر اسلام و نمونه‌ی عالی آن تغییر جریان کربلاست. جامعه‌ی امام حسین (ع) به آن تغییرات دچار شد.

*

گفتنی است، به همت دانشجویان فعال در هیئت‌الزهراء دانشگاه صنعتی شریف، مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان طبق سنوات گذشته در مسجد این دانشگاه برقرار است که اطلاعیه آن را در ادامه مشاهده می‌کنید:

اگر خدا بخواهد به بنده‌ای خیر دهد و او را رشد دهد، در دلش محبت امام حسین(ع) را می‌نشاند

تصاویری از مراسم اولین شب از محرم‌الحرام 1442 در هیئت‌الزهراء

اگر خدا بخواهد به بنده‌ای خیر دهد و او را رشد دهد، در دلش محبت امام حسین(ع) را می‌نشاند

اگر خدا بخواهد به بنده‌ای خیر دهد و او را رشد دهد، در دلش محبت امام حسین(ع) را می‌نشاند

اگر خدا بخواهد به بنده‌ای خیر دهد و او را رشد دهد، در دلش محبت امام حسین(ع) را می‌نشاند

پخش زنده مراسم از طریق صفحات پخش زنده هیأت الزهرا(س) نیز برقرار است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top