تاریخ انتشار: چهارشنبه 1399/06/05 - 17:22
کد خبر: 368455

۶ هزار عضو قابل پیوند در مقابل مرگ ۷ تا ۱۰ نفر در روز

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایران گفت: سالانه ۶ هزار عضو قابل پیوند را خاکسپاری می‌کنیم در حالیکه روزانه ۷ تا ۱۰ نفر را به دلیل نرسیدن عضو از دست می‌دهیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»به نقل از مهر، کتایون نجفی‌زاده با حضور در برنامه تلویزیونی طبیب با تأکید بر اینکه ۲۵ هزار نفر در لیست انتظار پیوند داریم، عنوان کرد: در مرگ مغزی اعضا مانند چمدان‌هایی است که نمی‌توان با خود برد، اما در این دنیا به همه آنها نیاز است.

۶ هزار عضو قابل پیوند در مقابل مرگ ۷ تا ۱۰ نفر در روز

وی یادآور شد: خوشبختانه روز به روز تعداد اعلام رضایت خانواده‌های مرگ مغزی برای اهدا بالاتر رفته و مردم با این مقوله بیشتر آشنا می‌شوند و باور می‌کنند افرادی هستند که قلب‌شان بعد از مرگ تا چند روز هم تپش دارد، خیلی مشکل است یک وقتی کسی سرطان دارد و مرگش برای خانواده قابل پذیرش است اما باور مرگ یک نفر که تا دیروز سلامت بوده به طور ناگهانی و با حادثه دچار مرگ مغزی می‌شود به طع برای خانواده سخت است.

وی ادامه داد: ۹۹ درصد مرگ‌ها ایستی قلبی و یک درصد مرگ‌ها مرگ مغزی است که برای مردم آشنا نیست چون مرگ مغزی در بیمارستان اتفاق می‌افتد، کسی که مرگ مغزی شده نفس دارد به این دلیل که سلول‌های مغز مردند و فرمان نفس نمی‌دهند و فرد مجبور است زیر دستگاه باشد و مردم این مرگ را نمی‌بینند، اما به واسطه این اکسیژن مصنوعی قلب تا چند روز قبل از اینکه سموم مغز بافت‌ها را از بین ببرند تپش خود را حفظ می‌کند، در این چند روز خانواده می‌تواند تصمیم بگیرد. در واقع زمان طلایی اهدا کمتر از دو هفته است، حتی بعد از مرگ مغزی لحظه به لحظه کیفیت اعضا پائین‌تر می‌آید.

فوق تخصص بیماری‌های ریوی با تأکید بر اینکه ممکن است در روز اول هشت عضو قابل اهدا باشد اما در روز دوم چهار تا عضو قابل اهدا باشد، اظهار کرد: هشت تا عضو داریم شامل، قلب، دو تا ریه، دو تا کلیه، کبد، لوزالمعده و روده که قابل اهدا هستند ولی ۵۳ نسج قابل اهدا داریم یعنی قرنیه، دریچه قلب، پوست که قابل اهدا هستند و می‌توانند افراد را از معلولیت نجات دهند و کیفیت زندگی دیگران را بالاتر ببرند.

نجفی‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا خانواده‌های گیرنده و اهداکننده مایل به دیدار هم هستند گفت: بله آرزوی خانواده‌های اهداکننده این است که حداقل یکی از خانواده‌های گیرنده را ببیند، البته در دنیا ممنوع است و نباید ارتباط مستقیم داشته باشند، معمولاً با نامه‌های بی‌نام و نشان این ارتباط صورت می‌گیرد و یا اینکه کاری می‌کنند که یکدیگر را ببینند بدون اینکه ارتباط بعدی داشته باشند، احساس خوبی است، اما ممکن است مشکلات بعدی برایشان پیش بیاید.

وی در خصوص اینکه آیا اعضا فقط در مرگ مغزی قابل اهداست نیز اظهار کرد: ایست قلبی هم اگر باشد تا ۴۸ ساعت نسوج را می‌توان اهدا کرد، در کشورهای دیگر که تعداد مرگ مغزی‌شان کم است چاره‌ای ندارند آمدند روشی ابداع کردند تا بلافاصله که یک نفر ایست قلبی می‌شود لوله گذاشته و مواد نگهدارنده را داخل بدن وارد می‌کنند تا از خانواده رضایت بگیرند و اعضا را بردارند اما کیفیت اعضا خیلی پایین می‌آید، اما کشوری مثل ایران که سه هزار مرگ مغزی قابل استفاده دارد و تنها از یک هزار تای آن استفاده می‌کند اصلاً نباید به سراغ این روش برود و بهتر است کاری کند که اعضای آن دو هزار نفر را استفاده کند.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایران با اشاره به اینکه ما در حال حاضر بیش از ۲۵ هزار نفر در لیست انتظار پیوند داریم، عنوان کرد: حالا اگر نگویم همه اعضا لااقل شش هزار عضو قابل اهدای انسانی را ما در سال خاکسپاری می‌کنیم جالب است که از این طرف تعداد ۷ تا ۱۰ نفر در روز به دلیل نرسیدن عضو فوت می‌کنند، اگر این شش هزار عضو نصف هم شود دیگر کسی در لیست انتظار پیوند فوت نمی‌کند، یعنی فقط کافی است که ما این دو تا را به هم وصل کنیم و به این باور برسیم که اگر عزیزمان اعضایش را با خودش به زیر خاک ببرد نفعی نه برای او دارد و نه برای ما، ولی اگر یک عضو را اهدا کند این صدقه جاریه‌ای است که به واسطه آن هر لحظه ثواب برایش ثبت می‌شود.

نجفی‌زاده در ادامه تصریح کرد: حتی اگر فرد کارت اهدای عضو هم داشته باشد خانواده بعد از مرگ تصمیم‌گیر اصلی است و نظر نهایی را خانواده می‌دهد چون در مرگ مغزی فرد به واسطه دستگاه نفس می‌کشد اگر دستگاه را بکشیم حالت روانی بدی در خانواده و به تبع آن جامعه ایجاد می‌کند لذا این اجازه در تمام دنیا جز کشورهایی محدود لازم است، در جوامعی که در اهدای عضو رتبه اول را دارند و رضایت نفر اول کافی است باز هم از همه افراد رضایت می‌گیرند، اما کارت اهدای عضو این مزیت را دارد که وقتی فرد خودش با کارت اهدای عضو رضایتش را از قبل اعلام کرده خانواده هم معمولاً مقاومتی نکرده و خواسته عزیزان‌شان را قبول می‌کنند. بنابراین توصیه می‌کنیم هر فرد همین لحظه نظرش را در خصوص خودش شفاهی به خانواده بگوید و آن را حتی با کارت ثبت کند، تا اینکه اسمش هم در سامانه رسمی اهدای عضو باشد، تا همه متوجه شوند که ما خودمان رضایت داشتیم.

وی در پایان یادآور شد: اگر مایل به اهدای اعضا هستید امروز را به فردا نسپارید، کد ملی‌تان را به شماره ۳۴۳۲ پیامک کنید از شما تاریخ تولدتان را پرسیده و در عرض ۳۰ ثانیه کارت اهدا را صادر کرده و اسم‌تان در سامانه اهدای عضو ثبت می‌شود، حتی می‌توانید یک ویدئو که با خانواده صحبت کرده‌اید از خودتان آپلود کرده تا خانواده در آینده این ویدئو را ببینند و از نظر شما مطلع شوند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top