تاریخ انتشار: سه شنبه 1399/06/11 - 18:04
کد خبر: 368957

ارتقای رتبه دانشگاه علم و صنعت در نظام رتبه‌بندی لایدن سال ۲۰۲۰

رتبه دانشگاه علم و صنعت ایران در دو معیار مرجعیت علمی (تاثیر علم) و تنوع جنسیتی در نظام رتبه‌بندی لایدن در سال ۲۰۲۰ ارتقاء یافته است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم؛ رتبه دانشگاه علم و صنعت ایران بر اساس رتبه جهانی در معیار مرجعیت علمی با 23 پله رشد، از رتبه 410 در سال 2019 به رتبه 387 در سال 2020 ارتقاء یافت. همچنین در معیار تنوع جنسیتی با 8 پله افزایش، از رتبه 559 در سال 2019 به رتبه 551 رشد پیدا کرد.

نظام رتبه بندی لایدن، یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی و وابسته به مرکز مطالعات علم و فناوری دانشگاه لایدن در هلند است. لایدن یکی از نظام‌های معتبر رتبه‌بندی است که فعالیت ارزیابی عملکرد علمی دانشگاه‌های جهان را از سال 2007 بر اساس شاخص‌های معتبر علم سنجی مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار می‌دهد.

افزایش چشمگیر رتبه دانشگاه‌های ایران در سال 2020

بررسی‌های نظام رتبه‌بندی لایدن در سال 2020 به عنوان یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی نشان می‌دهد رتبه دانشگاه‌های ایرانی در این رتبه‌بندی به نحو چشمگیری ارتقاء یافته است. همانطور که در نمودار زیر اشاره شده است دانشگاه‌های ایران با تعداد 36 مورد رتبه نخست را در بین دانشگاه‌های کشور‌های جهان اسلام در رتبه‌بندی لایدن در سال 2020 کسب کردند. پس از ایران، ترکیه، مصر و مالزی به ترتیب با 30، 7 و 6 دانشگاه رتبه‌های دوم، سوم و چهارم را دارند.

روش شناسی رتبه‌بندی لایدن

پایگاه رتبه بندی لایدن یکی از نظام‌های معتبر بین المللی است که از سال 2007 مراکز آموزش عالی را در سرتا سر جهان مورد ارزیابی و رتبه‌بندی قرار داده است. شاخص‌های این نظام به دو دسته کلی شاخص‌های تأثیر و همکاری‌های علمی تقسیم می‌شوند. این رتبه بندی در 20 شاخص در قالب 4 معیار کلی مرجعیت علمی، دیپلماسی علمی، دسترسی آزاد به انتشارات و تنوع جنسیتی انجام می‌گیرد.

معیار مرجعیت علمی (تاثیر علمی) از شاخص‌هایی، چون مقالات 1 درصد برتر، مقالات 5 درصد برتر، مقالات 10 درصد برتر و مقالات 50 درصد برتر بهره گرفته است.در معیار دیپلماسی علمی از شاخص‌هایی، چون همکاری علمی، همکاری بین المللی، همکاری صنعتی، همکاری علمی با فاصله جغرافیایی کمتر از 100 کیلومتر و همکاری علمی با فاصله جغرافیایی بیشتر از 5000 کیلومتر استفاده کرده است.

معیار دسترسی آزاد به انتشارات نیز از شاخص‌های انتشارات دسترسی آزاد، تعداد انتشارات دسترسی آزاد طلایی، انتشارات دسترسی آزاد هیبرید، انتشارات دسترسی آزاد برنز، انتشارات دسترسی آزاد سبز تشکیل می‌شود.

معیار تنوع جنسیتی نیز شامل شاخص‌های همکاری با نویسندگانی که جنسیت آن‌ها مشخص نیست، نویسندگان مرد (به نسبت کل نویسندگان)، نویسندگان زن (به نسبت کل نویسندگان)، نویسندگان مرد (به نسبت تمام نویسندگان مرد و زن)، نویسندگان زن (به نسبت تمام نویسندگان مرد و زن) است.

همچنین یکی از ویژگی‌های رتبه‌بندی لایدن این است که به دانشگاه‌های حاضر در رتبه‌بندی خود، رتبه کل که برگرفته از تأثیر کلیه شاخص‌ها و وزن‌های مرتبط با آن‌ها است، اختصاص نمی‌دهد بلکه برای کلیه دانشگاه‌ها در این شاخص‌ها نمرات و رتبه‌ها را جداگانه محاسبه و منتشر می‌کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر + جزئیات
جریمه سنگین ۴سلبریتی زن در عربستان
روشی دائمی برای خلاصی از ورود حشرات
علائم ایمنی چقدر ضروری است؟
خرید عسل؛ فرق تقلبی و اصلی را به سرعت متوجه شوید!
آیا رای دادگاه تجدید نظر قابل اعتراض است؟ شکستن رای در تجدید نظر امکان دارد؟
آیت‌الله خامنه‌ای: سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی است
اردن: نتانیاهو تنها کسی است که از تنش‌ها در منطقه سود می‌برد
با این وضعیت استقلال قید قهرمانی را بزند
خضریان: نباید فرصت میدان‌داری به افراد لابی‌باز در مجلس دوازدهم داده شود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
پرسپولیس رکورد لیگ را شکست
چرا اسماعیلی‌فر آن حرکت را انجام داد؟
خانم بازیگر کارگردان شد و جایزه بین‌المللی گرفت
۳دستور ضربتی رئیسی برای کمک به مردم سیستان و بلوچستان
آمریکا و تجاوز به حق وتو !
برای جلوگیری از بستری‌های بی دلیل بیماران چه باید کرد؟
روایتی تکان‌دهنده از اوضاع وخیم اسرای اهل غزه
نظریه‌پرداز برجسته آمریکایی: اسرائیل از حمله ایران شوکه شد
کدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالو درمانی هستند؟
واکنش سفارت ایران در لندن به اتهامات بی دلیل به سپاه
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top