تاریخ انتشار: چهارشنبه 1399/06/12 - 17:01
کد خبر: 369050

سفر «ماکرون» به بغداد و آغاز دخالت مستقیم پاریس در منطقه

تحلیل‌گر سیاسی عراق می‌گوید که رئیس‌جمهور فرانسه با هدف به دست گرفتن پرونده منطقه در سایه مشغول بودن آمریکا به انتخابات به عراق سفر کرد و این امر بیانگر آغاز دخالت مستقیم پاریس در منطقه است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس؛ «صباح العکیلی» تحلیل‌گر سیاسی عراق، درباره سفر امروز «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه به بغداد می‌گوید که این سفر منطبق بر چشم‌انداز پاریس برای به دست گرفتن پرونده منطقه و تثبت نفوذش در آن و دفاع از منافع خود در منطقه با بهره‌برداری از مشغول بودن ایالات متحده آمریکا به انتخابات ریاست‌جمهوری است.

وی تاکید کرد: ماکرون در این سفر حامل طرح ابتکاری بین‌المللی برای تثبیت صلح در منطقه است و عراق امروز یک طرف تاثیرگذار در سیاست منطقه‌ای است.

این تحلیل‌گر سیاسی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد که سفر رئیس‌جمهور فرانسه به بغداد بیانگر آغاز دخالت مستقیم این کشور در قضایای منطقه‌ای است و اضافه بر آن نشان می‌دهد که پاریس به دنبال به دست گرفتن پرونده منطقه برای تثبیت نفوذش و دفاع از منافعش در منطقه است.

العکیلی افزود: این اقدام سیاسی فرانسه در زمان و شرایط کنونی با هدف سوء‌استفاده از مشغول بودن ایالات متحده آمریکا به انتخابات ریاست‌جمهوری صورت گرفته و استفاده از فرصت ایجاد شده مناسب برای این امر است.

وی توضیح داد: رئیس‌جمهور فرانسه همچنین در برنامه این سفر خود، حامل یک طرح ابتکاری سازمان ملل برای صلح در منطقه است که باید عراق نیز از آن اطلاع یابد و رویکرد سیاسی خود در قبال آن را اعلام کند زیرا این کشور، امروز مهم‌ترین طرف تاثیرگذار در هرگونه رویداد منطقه‌ای به شمار می‌رود.

رئیس جمهور فرانسه، صبح امروز (چهارشنبه - 2 سپتامبر) طی سفری رسمی وارد بغداد شد تا با مقامات عراقی دیدار و گفت‌وگو کند. وی ابتدا به دیدار «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق رفت و سپس در نشست مشترک با روسای قوای سه‌گانه عراق و برخی مقامات این کشور حاضر شد و با آنها درباره مسائل مهم مشترک رایزنی کرد.

وی در نشست خبری مشترک با همتای عراقی‌اش گفت: فرانسه از عراق و مردم آن حمایت می‌کند. این کشور با چالش‌های اقتصادی و امنیتی و جنگ با داعش که هنوز پایان نیافته است، مواجه است.

وی در ادامه با اشاره به دخالت‌های خارجی در امور عراق گفت: این دخالت‌های خارجی موجب تضعیف دولت و کشور عراق می‌شود.

ماکرون با اشاره به اینکه به همراه جامعه بین‌الملل از عراق حمایت می‌کند، افزود: این به نفع جامعه بین‌الملل است که از عراق حمایت کند. این کشور دارای خواست و اراده آشکار برای اصلاح امور است. رهبران عراق باید رهبری مرحله انتقالی را در راستای حمایت از حاکمیت کشورشان و تقویت امنیت منطقه برعهده گیرند. ما به عراق طرحی را برای حمایت از حاکمیتش ارائه کردیم و منتظر موافقت رهبران آن پیش از حمایت از این کشور هستیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
شلیک ۱۵۰ موشک از جنوب لبنان به اراضی اشغالی
شلیک ۱۵۰ موشک از جنوب لبنان به اراضی اشغالی
معاون رئیس جمهور: دولت بر استفاده از نیروهای مؤمن و انقلابی تاکید دارد
امیرعبداللهیان: «وعده صادق» تعریفی نو از موازنه قدرت غرب آسیا ارائه کرد
پرسپولیس به ۴ بانک و استقلال به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد
تیم ملی کشتی فرنگی مقتدرانه قهرمان آسیا شد
سردار حاجی زاده روز ارتش را تبریک گفت
رئیس جمهور قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در آسیا را تبریک گفت
سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» تصویب شد
۹۵۰۰ فلسطینی در زندان‌های اسرائیل محبوس هستند
حزب‌الله شهرک‌ها و مواضع نظامی اسرائیل را موشک‌ باران کرد
تاکید بر تولید و واردات مناسب در جلسه شورای رقابت با وزیر صمت
صندوق بین‌المللی پول از بهبود نرخ بیکاری در ایران خبر داد
مقایسه ساعت اورینت با سیتیزن
پلیس راهور: از سفرهای غیرضروری در جنوب شرق کشور اجتناب کنید
اردوغان: اسرائیل تنها مقصر تشدید تنش‌ها در خاورمیانه است
بلینکن: تشدید تنش با ایران به نفع آمریکا و اسرائیل نیست
امیرعبداللهیان خطاب به همتای ژاپنی: پاسخ نظامی به رژیم اسرائیل صرفاً عملیاتی محدود و حداقلی بود
توضیحات تکمیلی پلیس درباره مرگ یک زندانی
اسرائیل مسئول تنش‌ها در منطقه است
جزئیات جلسه خودرویی وزیر صمت با شورای رقابت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top