تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/06/23 - 17:05
کد خبر: 370143

خروج انحصار قیمت گذاری «محصولات کشاورزی» از دست دولت

طرح دو فوریتی اصلاح قیمت گذاری و خرید محصولات استراتژیک بخش کشاورزی با پیگیری نماینده کرمانشاه به تصویب مجلس رسید. بر اساس این طرح، انحصار قیمت گذاری محصولات کشاورزی که پیش از این در دست شورای اقتصاد بود، شکسته شد. این طرح یکی از مطالبات جدی کشاورزان در چند سال اخیر بوده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس؛ صبح امروز (یکشنبه ۲۳ شهریور) با پیشنهاد و پیگیری «محمد رشیدی» نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، طرح دو فوریتی «اصلاح قیمت گذاری خرید تضمینی محصولات استراتژیک کشاورزی» به رای گذاشته شد و با اکثریت آرا کلیت این طرح به تصویب رسید.

به موجب این قانون، انحصار قیمت گذاری محصولات استراژیک بخش کشاورزی که شامل (گندم، جو، چغندر قند و دانه‌های روغنی است) و پیش از این در اختیار «شورای اقتصاد» بود، شکسته شد.

کلیات این طرح توسط نمایندگان تصویب و جزییات آن به روز سه شنبه (۲۵ شهریور) موکول شد.

محمد رشیدیددر خصوص جزییات این طرح، اظهار داشت: تعیین قیمت تضمینی محصولات کشاورزی همواره از دغدغه‌های کشاورزان بوده و قیمت گذاری همواره بصورت یکسویه از طرف دولت و بدون در نظر گرفتن نظرات نمایندگان مردم و کشاورزان تعیین و با تاخیر اعلام می‌شده است.

وی افزود: رفع این دغدغه در قالب طرح «ماده واحده اصلاحیه تبصره یک و دو قانون خرید تضمینی» توسط بنده تهیه و امروز یک شنبه ۹۹/۶/۲۳ در صحن مجلس مطرح گردید و با رای بالا، دو فوریت آن تصویب شد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: قانون مصوب سال ۶۸، اختیار قیمت گذاری را منحصراً در اختیار شورای اقتصادگذاشته بود، با توجه به اینکه شورای اقتصاد جزیی از دولت است، لذا خواه ناخواه نحوه‌ی قیمت گذاری محصولات استراتژیک کشاورزی به سود دولت بود؛ بر این اساس ما با تغییر تبصره این قانون انحصار قیمت گذاری را از دست شورای اقتصاد و دولت خارج کردیم.

وی ادامه داد: بر اساس این طرح دو فوریتی که کلیات آن با اکثریت قاطع نمایندگان تصویب شد، پیشنهاد شده که شورای قیمت گذاری شامل دو عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، یک کشاورز خبره و یک نماینده از نظام صنفی کشاورزان هم باشد تا قیمت گذاری به نفع تولیدکنندگان محصولات کشاورزی بشود.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: کلیات طرح به تصویب رسیده و جزییات آن هم در جلسه روز سه شنبه ۲۵ شهریور مطرح خواهد شد تا نمایندگان در خصوص جزییات آن بحث کنند؛ به صورت کلی انحصار قانونی دولت در بحث قیمت گذاری شکسته شد و این اقدام بزرگی برای کمک به کشاورزان عزیز است، چرا که با قیمت گذاری واقعی جلوی تورم هم گرفته خواهد شد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top