به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» جعلیبودن یا نبودن؛ مساله این است. بله! واقعا مساله این است که در این روزهای پرجنجال و شلوغ اینستاگرامی که این پلتفرم را به یکی از مهمترینها در عرصه ارتباطات بدل کرده، فالوورهای کدام پیج واقعیاند و کدامها فِیک یا همان جعلیاند. اگر بنا باشد که از روشهای تبلیغاتی و بازاریابی مانند اینفلوئنسرمارکتینگ استفاده شود، باید بدانید که کدامها دارای طرفداران واقعی هستند و بازدید زیادی دارند و کدامها فقط اعداد و ارقامی قلابی هستند. روشهایی وجود دارد که اکانتهای فیک را شناسایی کنید و دریابید که با چه پیجی سروکار دارید. دقت کردید که در این جمله اخیر، تعداد واژههای غربی چقدر زیاد بودند؟ اکانت، فیک، پیج! برای اینکه فارسی را هم پاس بداریم، در ادامه این متن که از روشهای تشخیص صفحات قلابی حرف خواهیم زد، دیگر به جای اکانت میگوییم حساب کاربری، فیک را قلابی صدا میکنیم و به پیج هم میگوییم صفحه، قبول؟
استفاده از برنامههای کاربردی برای شناسایی دنبالکنندگان قلابی
فناوری امکان تقلب را فراهم میکند اما از سوی دیگر خودش هم تنها حریف متقلبانی است که میخواهند از راههای میانبر مسیرهای طولانی را به مقصد برسانند. اگر تصمیم دارید که با یک اینفلوئنسر وارد همکاری شوید و مثلا تبلیغات و بازاریابی برای برندتان را به عهده او بگذارید، باید دقت کنید که پا به سرزمینی امن و حقیقی بگذارید. بسیاری از افراد در این روزها برای بدلشدن به چهرههای معروف اینستاگرامی اقدام به خرید دنبالکننده، بازدیدکننده و حتی نظرگذار (کسی که پایین محتوای موجود در اینستاگرام کامنت میگذارد) میکنند. در راستای کشف متقلبان، اپلیکیشنهایی وجود دارد که میتوانند با ارزیابی دقیق، دنبالکنندگان قلابی افراد را شناسایی نمایند. برخی از آنها پا را فراتر هم میگذارند و توانایی حذفکردن دنبالکنندگان جعلی را از صفحات مختلف دارند.
بیشتر بدانید: اینفلوئنسر کیست؟
در نظرگرفتن میزان تعامل دنبالکنندگان یک صفحه
بهجز کمکگرفتن از راهکارهایی که فناوری ارائه میکند، روشهایی هم وجود دارد که از عقل و خرد خودتان استفاده مینمایند و میتوانند دست قلابیها را بهخوبی رو کنند. یکی از این راهکارها، رصدکردن میزان تعامل دنبالکنندگان یک صفحه با آن است. یعنی به صِرف اینکه فردی دارای دنبالکنندگان متعدد است، نمیتوانید به او اعتماد کنید و در نظر بگیرید که محتوای موجود در صفحهاش بهشدت دیده میشود. برای سنجش میزان این موضوع نگاهی به تعاملات دنبالکنندگان با صاحب صفحه و پُستهایش داشته باشید. اگر میزان پسندها (همان لایکها) و نظرات هر پست زیاد باشد، یعنی نوعی همخوانی میان تعداد دنبالکنندگان و تعاملات آنها با محتوای صفحه وجود دارد. در غیر این صورت باید شاخکهای قلابیشناسی خود را تیز کنید تا متوجه شوید که داستان دارای ابعادی غیرعادی است. خودتان در نظر بگیرید، میشود یک صفحه در اینستاگرام هزاران نفر دنبالکننده داشته باشد اما زمانی که یک پُست منتشر میکند، فقط ۵۰۰ نفر آن را بپسندند و اصطلاحا لایک کنند؟ پس مقوله تعامل دنبالکنندگان با محتوای هر صفحه را به شدت جدی بگیرید تا دروغها آشکار بشود.
بیش تر بدانید: دی اکتیو اینستاگرام
توجه و دقتکردن به دنبالکنندگان هر صفحه
یکی دیگر از کارهای سادهای که میتوانید برای کشف میزان تعامل و حقیقیبودن دنبالکنندگان یک صفحه انجام بدهید و پیج فیک را تشخیص دهید، مرور فهرست دنبالکنندگان است. دنبالکنندگانی که عکس ندارند و اسامی عجیبوغریبی برای خود انتخاب کردهاند، مشخصا فالوورهای حقیقی نیستند و در دسته قلابیها جای میگیرند. البته اگر تعداد دنبالکنندگانی با این مشخصات زیاد باشد، باید به این نتیجهگیری دست پیدا کرد. در غیر این صورت، وجود چند فالوور به این سبک نمیتواند به شما در نتیجهگیری درباره قلابیبودن دنبالکنندگان کمکی کند. وجود دنبالکنندگانی معدود به این سبک در میان فالوورهای یک صفحه معروف و پرمخاطب چیز عجیبی نیست. اما همهچیز تا زمانی طبیعی و عادی میماند که تعدادشان قابلاغماض باشد. صفحاتی که واقعا پرمخاطب هستند با بررسی چند روزه برایتان قابلاعتماد میشوند. حجم نظراتی که از سوی دنبالکنندگان به سمت این دست از صفحات روانه میشود، بسیار زیاد است. از روی استوریهای صاحب صفحه و واکنشهایی که به دنبالکنندگان خود ابراز میدارد هم بهخوبی میتوان متوجه روند تعاملی دنبالکنندگان و آن صفحه شد. پس اگر قصد همکاری با یک صفحه را دارید و مثلا میخواهید برای تبلیغات به آن مراجعه کنید، کافی است که چند روز، حساب کاربری موردنظرتان را دنبال و بررسی نمایید تا متوجه شوید که اوضاع از چه قرار است.
در آخر
اینستاگرام و بستر امن و عالی آن برای برقراری انواع ارتباطات بهویژه در حوزه فروش و کسب وکار موجب شده تا بسیاری از افراد بهدنبال برپایی صفحاتی پربازدید باشند که آنها را به چهرههایی موسوم به اینفلوئنسر یا اینستاگرامر و... بدل میکند. بدیهی است که در چنین شرایطی و بازاری که در پِی آن بهوجود آمده، متقلبان و کلاهبرداران هم حرفهایی برای گفتن دارند. اما خوشبختانه، بهخرجدادن هوشیاری از سمت شما میتواند دست همه را رو کند تا امکان انتخاب اینفلوئنسری مناسب برایتان مقدور باشد. اینفلوئنسرها و چهرههای معروف اینستاگرام در صورتی که واقعا مخاطبان زیادی داشته باشند، امکانی فوقالعاده برای جلبنظر تعداد زیادی از کاربران به سمت شما در مدت زمانی اندک را فراهم میکنند. پس به آنها دقت کافی داشته باشید و رویشان حساب کنید.