تاریخ انتشار: سه شنبه 1399/06/25 - 23:57
کد خبر: 370420

شهریه دانشجویی براساس محل تحصیل محاسبه می شود

رئیس دانشگاه آزاد گفت: طبق برنامه ریزی و مدیریت منسجم شهریه دانشجویی در دانشگاه آزاد در هر ۳ مقطع تحصیلی بر اساس انتخاب محل تحصیل محاسبه می شود البته رشته تحصیلی در هر مقطع تاثیر مستقیم بر میزان شهریه دارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد در نشست خبری راه اندازی سامانه مدیریت یکپارچه امور آموزشی دانشگاه آزاد(آموزشیار) که صبح امروز در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد ، گفت: آنچه این روزها تحت عنوان اهانت به پیامبر اسلام است نشان از آن دارد که در جوامع فرهنگی قدرت مواجه با فرهنگی ایرانی و اسلامی را ندارند.

وی افزود: فرا رسیدن آغاز سال تحصیلی را تبریک عرض می کنم. امیدوارم دانشگاه آزاد در گام دوم انقلاب اسلامی با رویکرد جدید بتواند منویات مقام معظم رهبری را انجام دهد . چرا که در گام اول دانشگاه آزاد توانست هزاران جوان را تحت پوشش قرارداده و فارغ التحصیل شدند.

وی ادامه داد: غربی ها می گویند تمدن علمی در ایران در حال تغییر و تحول است که نشان از پیشرفت دارد . امروز دانشگاه آزاد در همه رشته ها  ۴۰ درصد آموزش عالی را به خود اختصاص داده است همچنین ۴۰ درصد اساتید را در اختیار دارد.

وی با بیان اینکه رفتار داوطلبان کنکور در ۵ سال اخیر نشان از عدم مقبولیت رفتار آموزش عالی در مقابل خواست مردم دارد، خاطرنشان کرد: تعداد داوطلبان زیاد در حوزه پزشکی و عدم داوطلب در حوزه‌های علوم انسانی و علوم پایه و مهندسی و حتی کشاورزی حکایت از این دارد که مردم رفتار آموزش عالی را آنچنان که انجام گرفته نمی‌پسندند. ما نمی توانیم بگوییم آموزش ما کامل است باید رویکرد تغییر کند.

وی تاکید کرد: ما با تدوین برنامه ۵ ساله بر ۳ محور تمرکز داریم، نخست اینکه دانشگاه به عنوان پرورشگر قوه عاقله در حوزه‌های فرهنگی تربیتی تأثیر داشته باشد. دوم اینکه دانشگاهی سرآمد و پاسخگو باشد. جهت گیری سوم ما این است که به دانشگاهی کارآمد و پایدار تبدیل شویم.

طهرانچی ادامه داد:  تامین هزینه از شهریه را قبول نداریم. باید با ارتقا کیفیت دوره های تحصیلی به اصل پیشرفت علمی توجه کرد.اکنون از این دانشگاه به عنوان  بزرگترین زنجیره دنیا یاد می شود که می خواهیم این زنجیره را به بزرگترین شبکه دانشگاهی تبدیل کنیم.

وی گفت: با توجه به اوضاع اقتصادی جامعه مردم معیشت و زندگی شان دچار خلا شده است و مقوله تحصیل درسبد خانوار در اولویت سوم و چهارم قرار دارد. ما براساس سیاست های راهبردی برای دوره های جدید شهریه ثابت را کاهش دادیم زیرا شهریه را نظام عرضه و تقاضا مشخص می کند.از طرفی شهریه متغیر براساس نوع درس است و اجازه بیش از ۱۵ درصد افزایش را ندادیم. 
رئیس دانشگاه آزاد اضافه کرد: یکی از اشکالات در مقوله شهریه اعلام سراسری میزان افزایش آن بود اما اکنون شهریه هر واحد دانشگاهی براساس موقعیت دانشگاه متغیر است یعنی  مناطق محروم درنظر گرفته شده است.

طهرانچی یادآور شد:طرح ۱۲ به علاوه ۴ را داریم که به صورت  ۴ جلسه حضوری و ۱۲ جلسه مجازی با رعایت پروتکل های آموزشی برگزار خواهدشد. در واقع هر هفته ارزیابی دانشجویان انجام می شود همچنین باید بگویم آموزش بر بستر مجازی با هدف آموزش عمیق شعار امسال و جهت گیری دانشگاه است.

وی با بیان اینکه ما نظارت و ارزیابی را با ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر انجام دادیم  و  آزمون ها را  مدیریت کردیم و امسال کیفیت و کارآمدی از اولویت های دانشگاه است در واقع سامانه آموزش یار نقش محوری در آموزش دانشجویان دارد.

طهرانچی ادامه داد: بخشنامه ای را در اردیبهشت ماه ابلاغ کردیم تا دانشجویان در مکان زندگی خود، در واحد دانشگاهی دروس عملی را بگذراند. دروس عملی به صورت گروه های کوچک ۵ تا ۷ نفره در محل زندگی دانشجو به صورت فشرده در ۱۲ جلسه در ۳ روز برگزار می شود. 

وی گفت:دانشگاه آزاد ترم گذشته امتحان جامع را برای ۵ هزار دانشجو برگزار کردند بدون اینکه یک دانشجو از شهر خود بیرون بیاید. 

رئیس دانشگاه آزاد اظهار داشت: در دانشگاه آزاد رشته تحصیلی بین رشته ای نداریم اما رویکرد بین رشته ای داریم مثل حکمرانی خانواده وغیره در دانشگاه های مختلف در قالب دانشکده بین رشته ای تشکیل و در گروه های متنوع در شهرهای مختلف انجام می شود.

وی در تشریح برنامه ۵ ساله دانشگاه آزاد، افزود: برنامه ۵ ساله ای در حال تدوین است که اصول راهبردی و ارتقای علمی با هدف تربیت دانشجویان خلاق مستعد و توانمند و تولید انتشار و ترویج علم و فناوری از سند دانشگاه اسلامی به کار گرفته شده است و برنامه دانشگاه را در این زمینه تشکیل می دهد.

رئیس دانشگاه آزاد گفت‌: ۶ میلیون دانش آموخته و یک میلیون دانشجو اطلاعاتشان را در اختیار آموزشیار قرار داده اند. بنابراین دانشجویان فارغ التحصیل هم می‌توانند از این سامانه استفاده کنند. با سامانه آموزشیار امکان رسوخ و جعل مدرک دانشگاهی وجود ندارد و به راحتی استعلام‌ها و پاسخ ها داده خواهد شد. دانشگاه آزاد با راه اندازی این سامانه به سمت اعتبار بخشی شفافیت و یکپارچگی پیش رفته است.

وی ادامه داد:کنکور فضیلت شده در حالی که در دنیا پذیرش ها بر اساس سوابق تحصیلی صورت می گیرد اما متاسفانه کنکور مداران در کشور، اصالت را به کنکور داده اند.مجلس باید اقدامی انجام می داد که کنکور حذف شود اما هیچ راه حلی برای ۱۰ هزار صندلی خالی ایجاد نکرده است. پیش از این اعلام کردیم داوطلبان می توانند در دانشگاه آزاد ثبت نام کنند و اگر در کنکور سراسری دانشجو در دوره های روزانه قبول شد، بدون پرداخت خسارت می توانند به آن دانشگاه برود. البته متعهد به برگزاری ۱۶هفته آموزش هستیم

طهرانچی ادامه داد: در آبان ماه نزدیک به ۴۰۰ هزار دانشجو به دانشگاه آزاد اضافه می شوند به این معنی که این تعداد به ۷۰۰ هزار دانشجوی فعلی می پیوندند و ۱۲۵ هزار نفر از دانشجویان در سامانه دانشگاه براساس سوابق تحصیلی در مقطع کاردانی و کارشناسی ثبت نام کردند که از مهرماه به تحصیل می پردازند.

طهرانچی اضافه کرد: دانشگاه آزاد در حال حاضر ۴۰ هزار حق التدریس دارد که برای ساماندهی آنها نیاز به اطلاعات داشتیم اما با راه اندازی سامانه آموزش یار به راحتی اطلاعات آنها را در اختیار داریم. در واقع دستورالعملی به نام هیات علمی اقتضایی داریم تا یک ارتباط ۲ طرفه ایجاد شود البته حق التدریس ها به عنوان شغل دوم با ما همکاری می کنند. 

وی افزود: ۲۶ هزار استاد در سامانه آموزش یار فعال هستند که از این تعداد ۱۹ هزار استاد از دانشگاه آزاد و ۷ هزار استاد از سایر دانشگاه ها و همچنین ۱۵۲ هزار دانشجو در این سامانه حضور دارند. 

رئیس دانشگاه آزاد خاطر نشان کرد‌: با راه اندازی سامانه آموزشیار اگر استادان نمره را وارد نکنند، بلافاصله متوجه می شویم و اقدام لازم برای وارد کردن این نمره ها را انجام می دهیم.

وی یادآور شد: روسای واحدهای استانی باید فارغ التحصیلی دانشجویان را پیگیری کنند و تا ۳۱ شهریور فارغ التحصیلی آنها انجام شود. آخرین مهلت فارغ التحصیلی با توجه به شرایط کرونا یک ماه تمدید شده و دانشجویان تا آخر مهر مهلت دارند.

طهرانچی به آمار ثبت نام کنندگان در دوره های بدون آزمون استعداد درخشان این  دانشگاه اشاره کرد و اظهار داشت: در کارشناسی ارشد ۱۱ هزار و ۴۴ نفر ثبت نام و برای دوره های دکتری بدون آزمون ۲ هزار ۹۲۵ نفر ثبت نام کردند. 

رئیس دانشگاه آزاد تصریح کرد: دانشجویان می توانند در نیمسال تحصیلی مهرماه تنها با پرداخت شهریه ثابت  تحصیل خود را شروع کرده و شهریه متغیر خود را در چندین مرحله پرداخت کنند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top