تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/06/30 - 12:04
کد خبر: 370839

پیام مهم ایران به آمریکا: دست از راهزنی بردار

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره اظهارات اخیر پامپئو گفت:‌ پیام تهران به واشنگتن روشن است به جامعه جهانی و به تعهد خود برگرد و دست از یاغی گری، سرکشی و راهزنی بردار.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» سعید خطیب‌زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران امروز (یکشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات مطرح شده پاسخ داد.

خطیب‌زاده در ابتدای این نشست آغاز هفته دفاع مقدس را گرامی داشت و عنوان کرد: بزرگداشت ۴۰ سال غیرت و مردانگی مردان ایران زمین که اجازه ندادند حتی وجبی از این مرز پرگهر و این میراث ایران و ایرانی از دست برود. تا ابد ایران، منت دار این جوانان هستیم، جوانانی که امروز میانسالان و پیران این جامعه هستند و در عمل نشان دادند ایرانی یعنی چه. اگر امروز با این عزت، صلابت و قدرت در فضای بین‌الملل و در منطقه هستیم و این چنین سربلند هستیم، همه و همه مرهون قطرات عرق و خونی است که بر این خاک ریخته شده است و میراث دار آنها هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: همه خانواده‌ها و عزیزان ما یاد و خاطره‌ای از آن روزها دارند، آنهایی که هم سن و سال من هستند روزهای خون و قیام را به خاطر می‌‌آورند که هر روز جماعتی به جبهه می‌رفتند و پیکرهای مطهری بازمی‌گشتند و آن روزهای سخت هیچگاه فراموش نمی‌شود. امیدواریم نسل جدید این تاریخ را بداند و بداند ایرانی که امروز داریم این استقلال، سربلندی و عزت با چه بهای سنگینی به دست آمده است.

خطیب‌زاده گفت: یاد و خاطره رزمندگان غیور ایران و شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی و شهدای حرم را گرامی بدارم و از خدا مدد بخواهیم که پیرو راستین راهی باشیم که آنها با صلابت طی کردند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه به تحولات اخیر در سیاست خارجی پرداخت و ادامه داد: ظریف گفت‌وگوهایی تلفنی با وزرای خارجه سنت وینست و ارمنستان و همچنین سرپرست وزارت خارجه افغانستان داشت. روزهای آتی مجمع عمومی مجازی برگزار و ظریف دوشنبه شب به وقت محلی و رئیس جمهور سخنرانی سه‌شنبه سخنرانی خواهد داشت.

وی همچنین گفت:‌جهان خیالی پامپئو امن‌تر نخواهد شد. از روزی که تصمیم گرفت در فضای پر مکرر و دروغ وارد شود دنیای ذهنی خود را ناامن کرد. دنیا با اقدامات آمریکا جز جنگ و خشونت و ناامنی به خود ندیده است. میراث شوم سال‌ها حضور آمریکا در مناطق مختلف دنیا به ویژه منطقه غرب آسیا از افغانستان  تا فلسطین مظلوم جز این میراث شکست خورده و خانمان برانداز برای مردم منطقه نبوده است.

خطیب‌زاده افزود: آنچه پامپئو دنبال آن است یک گردن کشی دیگر است. برای آمریکا تصور می‌کنم تلخ ترین روزها و ساعات رقم می‌خورد. انتخاب آمریکا این بوده در طرف اشتباه تاریخ بایستد و وظایف خود را فراموش کرده است. پیام تهران به واشنگتن روشن است به جامعه جهانی برگرد به تعهداتت برگردد و دست از یاغی گری و سرکشی بردار جامعه جهانی تو را خواهد پذیرفت.

سخنگوی وزارت خارجه خطاب به آمریکا گفت که دست از راهزنی هوایی و دریایی و زمینی بردارد، چرا که دوران راهزنی‌ها تمام شده است.

وی در پاسخ به سوالی عنوان کرد: برجام توافقنامه‌ای است که یک بار مذاکره شده و یک بار جمع بندی شده و امضا شده و مهر و موم شده است، هر اقدامی که بخواهد این مهر و موم را باز کند یعنی پایان برجام ما از همه کشورها انتظار داریم به بدیهیات روابط بین‌الملل و تعهدات حقوقی خود پایبند باشند.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی بیان کرد: اگر کسی بخواهد پای خود را از گلیم خود بیرون بگذارد واکنش ما سخت خواهد بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره پیشنهاد روس‌ها برای انجام میانجیگری و مذاکره با آمریکا عنوان کرد: ما به نیات دوستان و شرکای خود شک نداریم و گفته شده و منتقل شده است. آنچه ما به آن با یقین می‌رسیم اقدامات سرکشانه آمریکا بر ضد ملت و دولت ایران است این تردیدهایی است که به طور جدی به دوستان ما منتقل شده است.

وی درباره نقش سازمان ملل در جلوگیری از اعمال تحریم‌ها علیه ایران بیان کرد: دو موضوع را از هم جدا کنید یکی موضوع برجام و دیگری اقدامات یکجانبه و غیرقانونی آمریکاست. در موضوع برجام تعهدات طرف های مقابل به ویژه اروپایی‌ها به خصوص از روزی که ترامپ تصمیم گرفت از برجام خارج شود به طور فزاینده‌ای انجام نشده است و در این موضوع شفاف و صریح بودیم و چندین بار مکانیسم حل و فصل اختلاف را فعال کردیم و براساس آن اقدامات متناسب خود را در چارچوب بندهای برجام انجام دادیم البته طرف‌های اروپایی تلاش‌هایی کردند که ناکام بوده است و آخرین آن اینستکس بود که آن هم نتوانست انجام شود.

خطیب زاده بیان کرد: در موضوع اقدامات یکجانبه آمریکا که برخی برای انتخابات آمریکا و برخی فشار به مردم ایران است تا به حال همه یکسان عمل کرده‌اند و اعضای غیردائم شورای امنیت، چین و روسیه و ... یکسان عمل کردند و یک جا نه بزرگی که در صورت ترامپ و پامپئو گفته شود که آمریکا دست از رویکرد خود بردارد.

وی گفت که مواضع جمهوری اسلامی و نگاه ایران به تحولات جاری و پاسخ ایران به آنچه در جریان است جزو محورهای سخنرانی ظریف و روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سخنرانی ظریف در شورای روابط خارجی آمریکا بیان کرد: این امر مرسومی بوده که ظریف به نیویورک سفر می‌کرده در این نشست‌ها شرکت و سخنرانی می‌کرده است و ترس تیم فعلی آمریکا این بوده که صدای رسای ایران به گوش بقیه نرسد و تحریم ظریف هم در همین راستا بود. این گفت‌وگوها و مراودات با مردم و اندیشکده‌های آمریکا همواره بوده است معضل و مشکل فعلی ما دولت و رژیم در کاخ سفید است.
 

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آیا اسرائیل به وعده صادق پاسخ خواهد داد؟
در اولین حراج امسال ۷۲۱۸ سکه فروخته شد
رئیس جمهور پنجشنبه به سمنان سفر می‌کند
افزایش سرعت اینترنت ثابت و همراه در کشور
«السودانی» و «بایدن» در کاخ سفید دیدار کردند
جزییات افزایش تعرفه پرستاری
هشدار سازمان مدیریت بحران درباره بارش‌های سیل آسا در استان‌های جنوبی کشور
کاهش ۵ درصدی مالیات بر تولید موجب کسری بودجه نمی‌شود
صدور۱.۶ میلیون مجوز کسب و کار الکترونیکی
کمیسیون امنیت ملی مجلس: پیام ما صلح و در عین حال آمادگی است
فعالیت سفارت هلند در تهران از سر گرفته شد
رئیسی: افزایش تولید مسکن به تحقق جهش تولید کمک می‌کند
زلفی‌گل: تلاش برای تحقق شعار سال وظیفه همه اقشار به ویژه دانشگاهیان است
زمان‌بندی برگزاری نوبت نخست کنکور
وزارت علوم امریه سربازی جذب می‌کند
«تمساح خونی» ۱۰۰ میلیاردی شد
امیرعبداللهیان: پاسخ ایران به صهیونیست‌ها لازم و مشروع بود
راهکار افزایش تولید گوشت قرمز در کشور از نگاه محققان
ریزش بهای طلا و سکه تداوم دارد
جنگ غزه بدهی‌های اسرائیل را ۲ برابر کرد
واکنش آیت الله جاودان به پاسخ نظامی ایران به اسرائیل +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top