تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/06/31 - 12:51
کد خبر: 370927

کاهش ۵/۵ درصد تعداد دانشجویان علوم پایه

نماینده سازمان برنامه و بودجه گفت: تعداد دانشجویان گروه علوم پایه و تحصیلات تکمیلی گروه علوم پایه طی سالهای 94 الی 98 سالانه به طور متوسط با کاهش حدود 5/۵ درصد روبه‌رو بوده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف هشتادمین جلسه کمیسیون علوم پایه و فناوری‌های همگرای شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در محل دبیرخانه شورا با موضوعات جایگاه علوم پایه در برنامه هفتم توسعه با عنایت به برنامه ششم، ارائه گزارش سیر پیشرفت کارگروه‌های تخصصی، تعریف علوم پایه و تعیین حدود و ثغور آن، جایگاه علوم پایه در برنامه هفتم توسعه با عنایت به برنامه ششم و آزمون پذیرش دانشجویان مقطع دکتری علوم پایه برگزار شد.

در این جلسه صبوحی، نماینده سازمان برنامه و بودجه در کمیسیون به جایگاه مهم علوم پایه در اسناد مهم کشور تاکید کرد و گفت : از میان سیاستهای کلی علم و فناوری ابلاغی در سال ۹۳ و نیز از میان هفت سیاست کلی ابلاغی برنامه ششم توسعه کشور که حول محور علم، فناوری و نوآوری بنا شده، یک سیاست به توسعه علوم پایه و تحقیقات بنیادی اختصاص دارد و در سند راهبردی علم و فناوری در برنامه ششم هم اقداماتی پیشبینی شده است که گروه علوم پایه می‌تواند با بهرهگیری از آن، اهداف خود را محقق کند.

وی در ادامه اظهار داشت: در قانون بودجه و در ردیف 113-360 ذیل وزارت علوم هم به این موضوع پرداخته شده که تنها گروه علمی تخصصی که در برنامه ششم توسعه برای آن هدف‌گذاری کمی آن هم در جهت افزایش تعداد دانشجویان صورت گرفته، گروه علوم پایه است که در سال ۹۶، حدود ۷۶ درصد و در سال ۹۸ حدود ۵۸ درصد از این هدف تحقق پیدا کرده است. در سطوح تحصیلات تکمیلی این گروه هم میزان تحقق تعداد دانشجویان از حدود ۷۲ درصد در سال ۹۶ به حدود ۴۹ درصد در سال ۹۸ کاهش پیدا کرده است.

در ادامه به روند تعداد دانشجویان این حوزه طی سالهای ۹۵-۱۳۹۰ اشاره نموده و گفت: در حالی که تعداد کل دانشجویان کشور رشد ۱/۱ درصدی داشته، تعداد دانشجویان گروه علوم پایه با کاهشی معادل ۵/۳ درصد به طور سالانه مواجه بوده است.

نماینده سازمان برنامه و بودجه در خصوص کاهش تعداد دانشجویان علوم پایه اظهار داشت: در دوره بعد یعنی طی سالهای ۹۸-۱۳۹۴، در حالیکه تعداد کل دانشجویان کشور در این دوره حدود ۵/۸ درصد به طور متوسط کاهش داشته، تعداد دانشجویان گروه علوم پایه و تحصیلات تکمیلی گروه علوم پایه نیز سالانه به طور متوسط با کاهش حدود ۵/۵ درصد روبرو بوده است. این امر حاکی از آن است که یکی از اهداف این کمیسیون میبایست به سیاستگذاری در جهت افزایش گرایش جوانان مستعد و توانمند کشور به این حوزه اختصاص یابد.

وی در ادامه افزود: بر اساس یافته ها، میزان اشتغال دانش آموختگان حوزه علوم پایه که از نسبت تعداد شاغلین به تعداد دانش آموختگان حاصل می‌شود، حدود ۵۴ درصد است که این میزان از میانگین کل کشور در تمام گروه‌ها بالاتر و تنها از میزان اشتغال دانشجویان گروه علوم پزشکی که حدود ۷۲ درصد است، پایین‌تر است. این اطلاعات بیانگر آنست که وضعیت اشتغال دانش آموختگان این حوزه در سال ۹۴-۱۳۹۳، بر خلاف آنچه تصور می شود در وضعیت نامطلوبی قرار ندارد.

البته این نکته قابل تامل است که در مقاطع بالاتر این گروه، میزان اشتغال دانش‌آموختگان نیز افزایش می‌یابد. میزان اشتغال دانش‌آموختگان علوم پایه در سال ۹۴-۱۳۹۳، در مقطع کاردانی ۴۹ درصد، کارشناسی ۵۱ درصد، کارشناسی ارشد حدود ۶۰ درصد و در مقطع دکتری تخصصی به ۲/۷۲ رسیده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ایران مالک یک پهپاد سنگین و قدرتمند است
خط و نشان ترامپ برای حسین وفایی
۹۵۶ هزار نفر در نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ ثبت‌نام کردند
درس اخلاق آیت‌الله جاودان درباره امان‌نامه +فیلم
یک سد دیگر سرریز شد
جزئیات برگزاری نوزدهمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله
ابواسماعیل به هلاکت رسید؛ انهدام مخفیگاه گروهک زیرزمینی داعش + جزئیات
زائران حج عمره حتما این وسایل را همراهشان ببرند
هشدار درباره خطرات تنش نظامی در منطقه
آخرین خبرها از حمله هوایی به پایگاه الحشدالشعبی
اسم پدر هم از کارت ملی حذف می‌شود
کشتی‌گیر افسانه‌ای المپیک را از دست داد
پاسخ به شایعه/ تکذیب آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران
نظر خواننده مشهور آمریکایی درباره پاسخ ایران به اسرائیل + فیلم
ورود کمیته انضباطی به خوشحالی کادرفنی استقلال
مداحی ضد اسرائیلی شنیدنی مهدی رسولی +فیلم
تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر ۱۵ ساله
موشک‌ها و پهپادهای ایران از جایی عبور کردند که می‌گفتند پرنده از آن رد نمی‌شود
حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات اشغالی
زمان تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس
خداحافظی رقیب آمریکایی کامران قاسمپور از دنیای کشتی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top