تاریخ انتشار: سه شنبه 1399/07/01 - 09:28
کد خبر: 371004

کمپین اعتراض به تراز کنکور دکتری ۹۹

در پیگیری این مطالبه، سازمان سنجش دلیل فنی تعیین ترازها را در ظرفیت پایین‌تر دوره شبانه نسبت به روزانه اعلام و تاکید کرد که اشتباه یا تخلفی نشده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، در میان کنکورهایی که هر سال برگزار می‌شود، نتیجه کتبی کنکور دکترا تاثیر کمتری دارد.

در کنکور امسال، سهم آزمون کتبی در پذیرش نهایی داوطلبان کنکور دکتری ۵۰ درصد، مصاحبه علمی ۳۰ درصد و سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری ۲۰ درصد است.

این رویه طبق قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ ها و مراکز آموزش عالی مصوب ۱۸ اسفند ۹۴ مجلس شورای اسلامی و آیین نامه اجرایی مربوطه و مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی اجرا می شود.

*قانون درباره سنجش و پذیرش دنشجوی دکتری چه می گوید؟

بر اساس قانون جاری، سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع دکتری ناپیوسته بر حسب هر یک از شیوه‌ های «آموزشی ـ پژوهشی» و «پژوهش محور» طبق  آزمون متمرکز، سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری و مصاحبه علمی و سنجش عملی انجام می شود.

جزئیات نحوه پذیرش به شرح زیر است:

در دکتری آموزشی ـ پژوهشی، سنجش و پذیرش برای ورود به دوره دکتری ناپیوسته آموزشی ـ پژوهشی بر اساس معیارهای آزمون متمرکز (50 درصد)، سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (20 درصد) و مصاحبه علمی و سنجش عملی (30 درصد) انجام می شود.

در دکتری پژوهش محور، سنجش و پذیرش برای دوره دکتری ناپیوسته پژوهش محور بر اساس آزمون متمرکز (۳۰ درصد)، سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (۲۰ درصد)، مصاحبه علمی و بخش عملی (۳۰ درصد) و تهیه طرحواره (۲۰ درصد) انجام می شود.

در این رویه هم اجرای مرحله اول (آزمون متمرکز) توسط سازمان سنجش آموزش کشور و امتیاز مربوط به سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری، مصاحبه علمی توسط دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی پذیرنده دانشجو انجام می شود.

*کمپین اعتراضی کاربران سامانه فارس من برای کاهش تراز آزمون دکتری 99

اما در جریان سنجش و پذیرش دانشجویان دکترای ۹۹، داوطلبان کنکور دکترای امسال درباره تراز آزمون دکتری ۹۹ اعتراض دارند.

امسال برخلاف هر سال دانشگاه‌ها تراز دعوت به مصاحبه دکتری را به شکل نامعقولی افزایش دادند به نحوی که حتی رتبه ۱۱ کنکور دکتری امسال در یک رشته به دانشگاه‌های شهر تهران دعوت به مصاحبه نشده‌اند، ما از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواهشمندیم از دانشگاه‌ها بخواهند تراز دعوت به مصاحبه دکتری را به روال پارسال بازگردانند تا عدالت آموزشی برای همه داوطلبان اجرا شود و زحمات داوطلبان شایسته به هدر نرود.

*داوطلبان کنکور دکتری درباره تراز آزمون دکتری چه می گویند؟

داوطلبان کنکور دکتری در این باره معتقدند که ظرفیت پذیرش مصاحبه دانشگاه­ ها نسبت به سال قبل تغییر بسیار فاحشی داشته است.

یکی از معترضان در کنکور دکتری 99 در این باره به خبرنگار فارس، گفت: امسال هم طبق روال سال­ های قبل این آزمون با کیفیت همیشگی برگزار شد. تمام داوطلبان هم طبق قواعد و قوانین سال­ های قبل نیمی از نمره نهایی خود را مربوط به آزمون و نیمی را نیز مربوط به مصاحبه حضوری در نظر گرفتند و با توجه به نحوه پذیرش سال­ های قبل وارد این عرصه شدند. بحران همه ­گیری کرونا اصطکاک ­هایی در مسیر اجرای آزمون ایجاد کرد اما همه چیز طبق قانون و قاعده همیشگی اجرا شد. هم اکنون هم نحوه برقراری مصاحبه تغییر کرده است اما اعتماد داوطلبان بر قانون و قاعده کماکان وجود دارد که شیوه اجرا تغییر کرده است و محتوا انشالله به روال گذشته و قانونی است.

کنکور دکترا نخستین کنکور امسال بود که در شرایط ویژه کرونایی برگزار شد. درباره کنکور دکتری 99 این ویدئو را ببینید:

این داوطلب کنکور دکتری توضیح داد: در این میان یک مساله خارج از قاعده مشاهده می ­شود و آن هم اعلام ظرفیت پذیرش مصاحبه دانشگاه­ ها است که نسبت به سال 97 تغییر بسیار فاحشی داشته است. این مساله خارج از قاعده سال گذشته هم وجود داشت. مساله به این ترتیب است که قاعده کسب امتیاز مصاحبه حضوری با پذیرش پایین دانشگاه­ ها خدشه دار شده است. این رویه به منزله عملی غیرقانونی است که عده قابل توجهی را از حق طبیعی که پیش­تر قواعد جاری کشور می­داد را صلب خواهد کرد. ما به این موضوع اعتراض داریم و می خواهیم این مساله که باعث زیر سوال رفتن عدالت آموزشی در کشور عزیزمان می­ شود و اعتماد عمومی را مشکل ­دار می کند برطرف شود. علاوه بر آن اگر قرار به افزایش اثرگذاری نمره آزمون بود باید این موضوع اعلام می شد و قاعده رسما تغییر می ­کرد که این اتفاق نیفتاده است، پس تغییرات پذیرش دانشگاه ­ها و اعلام سنجش متناقض با قانون اجرایی سال های قبل است. شاهد ادعای معترضین هم اظهارات رسمی اساتید دانشگاه­ های برتر کشور و حتی محاسبه معمولی تعداد افراد پذیرش شده برای مصاحبه است که با قاعده ذکر شده اولیه در تناقض است. 

این داوطلبان کنکور دکترا از خبرنگاران فارس خواسته اند این موضوع را بررسی و پیگیری کنند و خبرنگاران فارس هم این سوژه را در دستور کار قرار دادند.

*ابهام در تراز و دعوت به مصاحبه شدگان کنکور دکتری امسال

پیگیری صحبت های داوطلبان کنکور دکتری 99 نشان داد که در این باره علاوه بر داوطلبان ابهاماتی برای اساتید و بخش آموزشی برخی از دانشگاه ها هم ایجاد شده است.

برخی اساتید و معاونت های آموزشی دانشگاه ها هم در این باره سوالاتی دارند.

پیگیری هایی از سوی برخی اساتید و معاونت های آموزشی دانشگاه ها درباره ترازهای کنکور دکتری 99 و دعوت به مصاحبه شدگان انجام شده است.

*پیگیری مطالبه متقاضیان کنکور دکترا از سازمان سنجش آموزش کشور

اما در نهایت پاسخ همه این سوالات برای شفاف شدن ابهامات را باید در سازمان سنجش آموزش کشور جویا شد که خبرنگار فارس این موضوع را از سازمان سنجش آموزش کشور پیگیری کرد.

فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، درباره این ابهامات توضیح داد: در آزمون دکتری 17 هزار ظرفیت پذیرش وجود داشت که این ظرفیت به جز ظرفیت دانشگاه آزاد است.

وی گفت: روال معمول این طور که است که تا 3 برابر ظرفیت معرفی به مصاحبه می شوند و امسال هم همین کار انجام شد و 42 هزار نفر معرفی به مصاحبه کنکور دکتری 99 شدند.

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: دانشگاه ها چند مدل دوره دارند و هم در دوره روزانه و هم در دوره شبانه دانشجو پذیرش می کنند که معمولا ظرفیت دوره روزانه دانشگاه ها بیشتر از ظرفیت دوره شبانه آنها است.

*سازمان سنجش: اشتباهی در ترازها و معرفی شدگان به مصاحبه نبوده است

زرین آمیزی توضیح داد: برای مثال اگر دانشگاه تهران در دوره روزانه برای رشته ای 6 نفر ظرفیت دارد، سازمان سنجش آموزش کشور 18 نفر را برای آن کد رشته معرفی به مصاحبه می کند. در همان رشته ممکن است که در دوره شبانه ظرفیت پذیرش 2 نفر باشد که سازمان سنجش آموزش کشور هم 6 نفر را برای مصاحبه به دانشگاه معرفی می کند.

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: معمولا داوطلبان زمانی که دوره روزانه یک رشته در دانشگاهی را انتخاب می کنند دوره شبانه آن را هم انتخاب می کنند؛ وقتی نمره ها مرتب می شود، حد نصاب بین 18 نفر تعیین می شود و ممکن است نمرات نسبت به نمراتی که بین 6 نفر مرتب شده حتی پایین تر باشد، زیرا در یک بخش بین 18 نفر اول بررسی انجام می شود و در بخش دیگر بین 6 نفر اول.

وی تاکید کرد: در نتیجه به همین دلیل در برخی موارد حد نصاب دوره شبانه بالاتر از دوره روزانه بوده است. بنابراین اشتباه و تخلفی در کار نبوده است. ریشه فنی این مورد در ظرفیت پایین رشته شبانه در مقایسه با ظرفیت بالاتر دوره روزانه است.

زرین آمیزی گفت: با توجه به این توضیحات، دیگر احتمال کاهش حدنصاب ها و ترازها وجود ندارد؟ گفت: حدنصاب ها که در اختیار دانشگاه ها است و دانشگاه ها هم با این دلایل مجبور شده اند. در نتیجه اشتباهی نبوده که اصلاح شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
VAR را از چین می‌آوریم
صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد
واکنش هیئت مدیره تراکتور به حمله هواداران به خودروی سرخپوشان
سامانه های پدافندی ایران در اصفهان در اثر حمله اسرائیل آسیب دید؟
انتخاب رشته دوره دکتری سال ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد آغاز شد
تایید صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس
بورس سبز ماند/ افزایش ۷۷ هزار و ۶۴۳ واحدی شاخص کل
کمک نظامی چین به روسیه + جزئیات
مدافع استقلال به تراکتور می‌رسد
جزئیات جدید از افزایش حقوق بازنشستگان
دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر + جزئیات
جریمه سنگین ۴سلبریتی زن در عربستان
روشی دائمی برای خلاصی از ورود حشرات
علائم ایمنی چقدر ضروری است؟
خرید عسل؛ فرق تقلبی و اصلی را به سرعت متوجه شوید!
آیا رای دادگاه تجدید نظر قابل اعتراض است؟ شکستن رای در تجدید نظر امکان دارد؟
آیت‌الله خامنه‌ای: سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی است
اردن: نتانیاهو تنها کسی است که از تنش‌ها در منطقه سود می‌برد
با این وضعیت استقلال قید قهرمانی را بزند
خضریان: نباید فرصت میدان‌داری به افراد لابی‌باز در مجلس دوازدهم داده شود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top