تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/07/06 - 08:41
کد خبر: 371424

پیشنهاد «خبرنامه دانشجویان ایران» به داوطلبان مجاز به انتخاب رشته کنکور ۹۹ ؛

این ۶ رشته را انتخاب کنید قطعا در آینده بیکار هستید! +جدول

این ۶ رشته را انتخاب کنید قطعا در آینده بیکار هستید! +جدول

به‌عبارت دقیق‌تر در سال ۸۷ تنها ۱۱۷ هزار و ۷۱۷ نفر از فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی و حرفه‌های مهندسی نتوانسته بودند برای خود شغلی دست و پا کنند که این رقم در سال ۹۶ به ۳۲۵ هزار و ۴۳۷ نفر رسیده است؛ یعنی بیکاری در این رشته‌ها ۱۷۶ درصد رشد داشته است!

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ این روزها بسیاری از خانواده ها درگیر انتخاب رشته فرزندان خود برای ورود به دانشگاه هستند؛ آزمون سراسری سال ۹۹ در روزهای ۲۹ تا ۳۱ مرداد و اول شهریور با رقابت بیش از یک میلیون و ۲۴۷ هزار و ۴۴۹ نفر در ۳۹۲ شهر کشور برگزار شد. از تعداد یک میلیون و ۳۹۳ هزار و ۲۳۳ کارت صادر شده در آزمون سال ۹۹ تعداد یک میلیون و ۱۶۶ هزار نفر در جلسه آزمون حاضر بوده‌اند و  ظرفیت پذیرش تعداد ۱۷۵ هزار و ۸۴۹ نفر است.

بیشتر بخوانید// ظرفیت تفکیکی کنکور سال ۹۹ +جدول

بر اساس اطلاعیه ها داوطلبان تا روز ۷  مهر ۹۹ فرصت دارند بر اساس دستورالعمل نحوه انتخاب رشته اینترنتی، ۱۵۰ کدرشته مورد علاقه خود را انتخاب کنند.

در این میان قطعا داوطلبان و خانواده ها به دنبال یک انتخاب رشته مناسب و «آینده دار» هستند تا بتوانند پس از فارغ التحصیلی شب بیدار ماندن ها را جبران کنند. پس اطلاع از آینده شغل ها می تواند برای هر کسی دورنمای خوبی را برای یک انتخاب رشته مناسب قرار دهد.

اگر نگاهی به آمار منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران درخصوص بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی طی ۱۰ سال گذشته داشته باشیم، متوجه می‌شویم از میان اطلاعات مربوط به بیکاری ۲۱ رشته دانشگاهی که از سوی این مرکز منتشر شده، سیر بیکاری در میان رشته‌های فنی و مهندسی نسبت به سایر گروه‌های آزمایشی شیب تندتری داشته و بسیاری از دانشجویانی که به امید مهندس شدن یا رسیدن به مراکز صنعتی کشور خود را به دانشگاه‌ها رسانده‌اند، در طول ۱۰ سال گذشته در زمره بیکارترین فارغ‌التحصیلان قرار گرفته‌اند.

آمار جمعیت بیکار فارغ التحصیل یا در حال تحصیل و درصد رشد بیکاری

به‌عبارت دقیق‌تر در سال ۸۷ تنها ۱۱۷ هزار و ۷۱۷ نفر از فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی و حرفه‌های مهندسی نتوانسته بودند برای خود شغلی دست و پا کنند که این رقم در سال ۹۶ به ۳۲۵ هزار و ۴۳۷ نفر رسیده است؛ یعنی  بیکاری در این رشته‌ها ۱۷۶ درصد رشد داشته است!

بیشتر بخوانید// پیشنهادات جالب دانشگاه‌ها به داوطلبان کنکور سراسری ۹۹

درحالی که قطعا در همین بازه زمانی ۱۰ ساله نیاز صنایع نیز رشد چشمگیری داشته است و درصورت فراهم بودن زیرساخت‌های لازم قطعا باید به جای وجود رشد بیکاری، شاهد کاهش تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار در این رشته‌ها می‌بودیم.  موضوع قابل‌توجه درباره آمار منتشرشده از سوی مرکز آمار در حوزه بیکاری فارغ‌التحصیلان این است که هرچه  بیکاری در رشته‌های فنی و مهندسی و رشته‌هایی که بازار کاری‌شان در حوزه صنعت است، طی ۱۰ سال گذشته بالا رفته؛ اما در حوزه‌های دیگر کاهش چشمگیری یافته است، به‌طور مثال تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار در رشته روزنامه‌نگاری و اطلاع‌رسانی در سال ۸۷، پنج هزار و ۳۰۶ نفر بوده که این تعداد در سال ۹۶ به سه هزار و ۲۳۶ نفر رسیده است، یعنی رشد بیکاری در این رشته تنها ۶۳ درصد بوده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر + جزئیات
جریمه سنگین ۴سلبریتی زن در عربستان
روشی دائمی برای خلاصی از ورود حشرات
علائم ایمنی چقدر ضروری است؟
خرید عسل؛ فرق تقلبی و اصلی را به سرعت متوجه شوید!
آیا رای دادگاه تجدید نظر قابل اعتراض است؟ شکستن رای در تجدید نظر امکان دارد؟
آیت‌الله خامنه‌ای: سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی است
اردن: نتانیاهو تنها کسی است که از تنش‌ها در منطقه سود می‌برد
با این وضعیت استقلال قید قهرمانی را بزند
خضریان: نباید فرصت میدان‌داری به افراد لابی‌باز در مجلس دوازدهم داده شود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
پرسپولیس رکورد لیگ را شکست
چرا اسماعیلی‌فر آن حرکت را انجام داد؟
خانم بازیگر کارگردان شد و جایزه بین‌المللی گرفت
۳دستور ضربتی رئیسی برای کمک به مردم سیستان و بلوچستان
آمریکا و تجاوز به حق وتو !
برای جلوگیری از بستری‌های بی دلیل بیماران چه باید کرد؟
روایتی تکان‌دهنده از اوضاع وخیم اسرای اهل غزه
نظریه‌پرداز برجسته آمریکایی: اسرائیل از حمله ایران شوکه شد
کدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالو درمانی هستند؟
واکنش سفارت ایران در لندن به اتهامات بی دلیل به سپاه
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top