تاریخ انتشار: چهارشنبه 1399/07/09 - 09:24
کد خبر: 371764

واردات بی‌رویه علیه اشتغال چند هزار کارگر تولیدکننده پارچه رومبلی

نبود مدیریت صحیح در کنترل واردات و قاچاق اما تولیدکنندگان صنایع مختلف کشور را در تنگنا قرار داده است. در این میان یکی از شاخص ترین بخش های صنعت کشور که هر ساله شاهد میزان قابل توجهی واردات و قاچاق است، صنعت نساجی است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ از آغاز دهه 50 تا کنون که کشور با درآمدهای هنگفت حاصل از نفت رو به رو شد، سایر بخش های اقتصاد کشور به حاشیه رفته و با بی مهری مسئولان مواجه شد. سیل درآمدهای حاصل از فروش نفت خام همچنین رویه غلط «واردات بی رویه» را در کشور تثبیت کرد. از آن زمان تا کنون کشور با این دو معضل مواجه است و نشانه های آشکار آن را می توان در حجم گسترده واردات و به ویژه قاچاق کالاهای مختلف مشاهده کرد. واردات و قاچاق گسترده مسئله ای است که گریبان بسیاری از صنایع کشور را گرفته است. معضل واردات و قاچاق به ویژه کالاهایی که مشابه آنها در داخل تولید می شود، از جمله مسائلی است که مقام معظم رهبری بارها بدان اشاره کرده اند. اردیبهشت ماه سال جاری بود که مقام معظم رهبری در ارتباط تصویری با مجموعه های تولیدی، به موضوع واردات و قاچاق به عنوان یکی از مهم ترین مسائل تولید اشاره کردند و فرمودند: «یکی از حمایتها [از تولید] که بسیار مهم است، مبارزه با قاچاق است؛ یعنی واقعاً قاچاق یک آفتی است برای کشور که باید به معنای حقیقی کلمه با این آفت مبارزه کرد. یکی از کارهای لازم ،منع جدّی واردات بی‌رویه است. این همه بنده تأکید کردم بر روی مسئله‌ی واردات؛ باز هم انسان میبیند به بهانه‌های مختلف یک جاهایی واردات [صورت میگیرد]. به ما نامه مینویسند و شکایت میکنند؛ یک دستگاهی میگوید که ما مثلاً این وسیله را با زحمت زیادی درست کردیم به نصف قیمت، به یک سوّم قیمت، [امّا] فلان دستگاه دولتی که به این وسیله احتیاج دارد، میرود با تولیدکننده‌ی خارجی قرارداد میبندد، وارد میکند؛ خب این کار نباید بشود. اگر چنانچه این کار در یک موارد مهمّی انجام بگیرد، باید اسمش را گذاشت جنایت، خیانت. البتّه همیشه این جور نیست، و از روی غفلت گاهی انجام میگیرد، امّا گاهی هم واقعاً جنایت و خیانت است.»

نبود مدیریت صحیح در کنترل واردات و قاچاق اما تولیدکنندگان صنایع مختلف کشور را در تنگنا قرار داده است. در این میان یکی از شاخص ترین بخش های صنعت کشور که هر ساله شاهد میزان قابل توجهی واردات و قاچاق است، صنعت نساجی است. ورود قانونی و غیرقانونی حجم گسترده ای از کالاهای قاچاق در حوزه نساجی در حالی است که صنعت داخلی توان تامین تقریبا تمامی نیاز داخل را دارد. علاوه بر این صنعت نساجی ظرفیت بالایی برای اشتغالزایی در کشور و کمک به حل مسئله بیکاری دارد. به عنوان نمونه در حوزه تولید پارچه مبلمان به عنوان یکی از زیربخش های صنعت نساجی، مسائل بسیاری وجود دارد که کار را فعالان این حوزه سخت کرده است. نامه نگاری های متعدد تولیدکنندگان پارچه مبلمان با مسئولان در تشریح مسائل این بخش و استمداد از مسئولین اما تا کنون با بی توجهی آنان مواجه شده است. بی توجهی مسئولین امر، ادامه حیات این صنعت را به خطر انداخته است. در ادامه برخی از مهم ترین مشکلات تولیدکنندگان پارچه مبل اشاره شده که با بی توجهی مسئولین مواجه شده اند.

مدیریت ناصحیح در صنعت رومبلی

در تاریخ 6 خرداد ماه سال 98 واردات رومبلی با کد تعرفه 60001222 برای حمایت از تولید داخلی و با توجه به اینکه وزارت صمت به این نتیجه می‌رسد که توان تولید داخلی وجود دارد، ممنوع می‌شود.

اما باز هم واردکنندگان با استفاده از کد تعرفه‌های دیگر و اظهار خلاف واقع اقدام به واردات این کالا می‌کنند که باعث اعتراض‌ انجمن صنایع نساجی ایران شده است.

در این باره حسن نیلفروش‌زاده دبیر کل انجمن صنایع نساجی ایران در نامه‌ای در تاریخ 30 اردیبهشت ماه به رئیس کل گمرک مهدی میراشرفی می‌نویسد:

«به علت عدم نظارت کافی بر واردات بی‌رویه پارچه‌های خارجی به دلایل:

۱ـ طبقه بندی ذیل ردیف تعرفه ناصحیح(از جمله ۵۹۰۳۹۰۹۰. ۵۹۰۷۰۰۹۰) به استناد اعلام نظر آزمایشگاه استاندارد. (به خاطر فرار از شمول استاندارد اجباری و استفاده از آرزش گذاری نازل گمرکی)

2ـ اظهارنظرهای دوگانه دفتر تخصصی تعیین تعرقه گمرک ایران در طبقه بندی این پارچه ها

۳ـ ارزش گذاری نازل گمرکی برای پارچه های مورد نظر به صورتی که آرزش هیچ کدام از سند پارچه های ترخیص شده از گمرک غرب وشهریار عمدتاً ذیل ردیف تعرفه ۵۹۰۷۰۰۹۰ به استناد سوابق موجود در سیستم ۶6 ارزشگذاری نگردیده و با اکتفا به درج کلمه نرخ تسعیر ارز برای کالایی که از چین آمده. به ایران می رود و با نرخ لیر ترکیه آن هم به استناد پروفرمای چند سال پیش که خود پروفرما کلی محل اشکال است به جای ارزش ۳.۵ الی ۴.۵ دلاری با ارزش ناچیز ۱.۳۰ دلاری ارزشگذاری و ترخیص می شوند و با آنکه به استناد ماهیت کالا ردیف طبقه بندی صحیح چیز دیگری است توجهی نمی‌شود و هیچ کدام از این پارچه های وارداتی بخاطر اظهار در ذبل ردیف تعرفه ناصحیح مجوز استاندارد اخذ نمی‌کنند لذا واردات بی رویه ضریه جبران ناپذیری به تولید داخلی این نوع پارچه ها وارد کرده است و اکنون تعداد زبادی از تولیدکنندگان این صنف متأثر از این وضعیت به وجود آمده با وجود توان تولید داخلی حتی داشتن طرح های توسعه ای آماده اجرا بخاطر واردات بی رویه پارچه های مشابه خارجی و عمدتاً غیر استاندارد دچار ریسک ورشکستگی و تعطیلی واحد تولیدی خود شده‌اند. لذا خواهشمندیم دستور فرمایید با بررسی و دقت نظر در اعمال نظرهای فتی و گمرکی در جهت جلوگیری از واردات بی روبه پارچه های مذکور اقدامات شایسته صورت گیرد. همچنین مثال عینی برای بررسی مطالب عنوان شده, کوتاژهای ۲۷۰۲۹۸۴۱ و ۲۷۰۶۳۱۵۱ و ۲۶۴۹۸۵۳۹ ترخیص شده از گمرک غرب و مقایسه آن با اعلام نظر کفتر تعیین تعرقه به درخواست یکی از واحدهای تولیدی با شماره ۹۸/۱۰۷۱۹۵۱ مورخ 20 آبان ماه سال گذشته است. انجمن صنایع نساجی ایران تقاضا دارد در جلسه ای کارشناسی با حضور نماینده این تشکل با ارائه مستندات موضوع بررسی بیشتری می شود.»

اینطور که پیداست در پی این تخلف و تغییر در کد تعرفه‏، هم حقوق دولتی تضییع می‌شود و هم از سوی دیگر تولیدکنندگان داخلی هم تحت فشار قرار می‌گیرند.

در حال حاضر ظرفیت تولید پارچه رومبلی در کشور قریب به 60 میلیون متر است که به صورت کامل انجام نمی‌شود، در حال حاضر انگیزه برای تولید حداکثری به دلیل ورود کالاهای خارجی محیا نیست.

با توجه به اینکه در حال حاضر واردات رومبلی به دلیل ضعف‌های گمرکی به نام کد تعرفه‌های غیر واقعی وارد کشور می‌شود آمار دقیقی از میزان واردات این محصول در سال جاری وجود ندارد اما آمارهای رسمی گمرک نشان می‌دهد به صورت میانگین در 5 سال گذشته سالانه 50 میلیون متر وارد کشور می‌شده است.

در ادامه حتی مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صمت در نامه‌ای در تاریخ 7 خرداد ماه از مهدی جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک می‌خواهد تعرفه‌های پارچه و حوزه رومبلی را در مسیر قرمز گمرکی قرار داده و بررسی کند.

واردات بی‌رویه علیه اشتغال چند هزار کارگر تولیدکننده پارچه رومبلی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top