تاریخ انتشار: سه شنبه 1399/07/15 - 10:32
کد خبر: 372446

کشاندن پای اسرائیل به منطقه، امنیت نمی‌آورد

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با بیان اینکه ایران امنیت خود را در ناامنی دیگران جستجو نمی‌کند، عنوان کرد: برخی طرف‌های منطقه‌ای گویی نان خود را در اتهام زنی به ایران یافته و برای توجیه شکست‌های راهبردی خود، اتهامات تکراری را متوجه جمهوری اسلامی می‌کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»به نقل از فارس، «ناصر کنعانی» کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در یادداشتی با عنوان «ایران؛ ملتزم به صلح، معتقد به مقاومت» می‌نویسد: آمریکا و رژیم صهیونیستی در طول چهار دهه گذشته تمام تلاش خود را مصروف نابودی جمهوری اسلامی ایران کرده‌اند و در دو سال اخیر نیز دولت آمریکا در خدمتی تمام عیار به رژیم صهیونیستی، بی سابقه ترین تحریم‌ها در تاریخ روابط بین‌الملل را علیه دولت و ملت ایران تحمیل کرده است.

کشاندن پای اسرائیل به منطقه، امنیت نمی‌آورد

وی خاطرنشان کرده است: در این رابطه متأسفانه نه تنها شاهد سکوت برخی از کشورهای عربی نسبت به اقدامات غیرقانونی، غیرانسانی و جنایت آمیز آمریکا هستیم، بلکه برخی از آنان هم صدایی و همکاری با آمریکا و رژیم صهیونیستی را انتخاب کرده و برای توجیه رفتارها و انتخاب غلط خود، اتهامات بی اساسی را متوجه جمهوری اسلامی ایران می‌کنند. با کمال تاسف ترویج ایران هراسی به سیاست رسمی برخی کشورهای منطقه تبدیل شده است.

*ایران نمی‌تواند نسبت آنچه که در کشورهای همسایه‌اش می‌گذرد، خاصه حضور مداخله جویانه و تجاوزکارانه آمریکا در محیط مرزی و پیرامونی خود بی تفاوت باشد

وی می‌افزاید: ایران به دلیل تاریخ کهن خویش و تمدنی غنی و دیرپا، موقعیت و مزیت‌های ویژه ژئوپلیتکی و همسایگی مرزی (خشکی و آبی) با ۱۵ کشور همجوار، امتداد و نفوذی طبیعی در منطقه و ماورای آن دارد. تاریخ گواهی می‌دهد که ایران در طول بیش از ۲ قرن گذشته سابقه‌ای از تجاوز نظامی علیه هیچ کشوری نداشته و بالعکس در طول همین مدت بارها مورد تعدی و تجاوز سرزمینی توسط برخی قدرت‌های مستکبر جهان و یا عمال منطقه‌ای آنان قرار گرفته است. بدیهی است که جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر تجارب تلخ وارده بر ملت ایران در طول ۲ قرن اخیر و نیز بر مبنای منطق روابط بین‌الملل و اصول مورد قبول جامعه جهانی، نمی‌تواند نسبت به امنیت ملی خود و یا آنچه که در پیرامون کشور می گذرد، بی تفاوت باشد.

کنعانی یادآور شده است: جمهوری اسلامی ایران در آغازین سال‌های تاسیس خود، تجربه تحمیل جنگی هشت ساله را بر خود دارد که از سوی رژیم حاکم بر یک کشور عربی همسایه و با حمایت همه جانبه بسیاری از کشورهای عربی منطقه و تمامی قدرت‌های فرامنطقه‌ای بر ایران  تحمیل شد، فلذا ایران نمی‌تواند نسبت آنچه که در کشورهای همسایه‌اش می‌گذرد، خاصه حضور مداخله جویانه و تجاوزکارانه آمریکا در محیط مرزی و پیرامونی خود بی تفاوت باشد.

وی می‌نویسد: فارغ از نقش پنهان آمریکا در حمایت از رژیم متجاوز بعث علیه ایران، این کشور در اواخر جنگ تحمیلی، آشکارا به عنوان شریک و حامی متجاوز وارد فاز عملیاتی علیه اهداف نظامی و غیرنظامی و اقتصادی و حتی انسانی ایران شد که ساقط کردن پرواز مسافری شماره ۶۵۵ «ایران ایر» بر فراز آب‌های خلیج فارس توسط موشک شلیک شده از عرشه ناو آمریکایی «وینسنس»، نمونه واضحی از مشارکت مستقیم آمریکا با رژیم صدام علیه دولت و ملت ایران است.

* آمریکا خاک بسیاری از کشورهای منطقه را به انبار تسلیحاتی خود مبدل کرده

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه مخالفت ایران با حضور منطقه‌ای آمریکا، منطبق با امنیت ملی و نیز امنیت مشترک منطقه‌ای است، خاطرنشان می‌کند: آمریکا شریک راهبردی رژیم اشغالگر صهیونیستی است و علاوه بر آن خاک بسیاری از کشورهای منطقه را به انبار تسلیحاتی خود مبدل کرده و نه تنها امنیت ملی ایران، بلکه امنیت کل منطقه غرب آسیا را به طور مستقیم و غیرمستقیم تحت تأثیر اقدامات مخرب خود قرار داده است. جای تعجب است که برخی برغم آگاهی از حقایق رفتار غیرقانونی و سلطه گرانه و تجاوزکارانه آمریکا علیه ایران و جریان‌های مقاومت ضدصهیونیستی، ترجیح می‌دهند اتهامات بی اساس خود را متوجه جمهوری اسلامی ایران کرده و در خصوص ریشه و اساس مشکلات و بحران در غرب آسیا و جهان اسلام، آدرس غلط به افکار عمومی می‌دهند.

*چه کسی نظامی‌گری در منطقه را ترویج کرده و پای قدرت‌های فرامنطقه‌ای مستکبر به ویژه آمریکا را به پهنه مهم و استراتژیک خلیج فارس باز کرده؟

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا می‌افزاید: جای تأسف است که برخی با چشم بستن بر حقیقت آشکار حمایت خود از رڑیم متجاوز بعث عراق علیه ایران در طول جنگ نابرابر هشت ساله و نیز تغافل از نقش جنگ افروزان اصلی در فلسطین و یمن و سوریه و لیبی و بحران آفرینان در عراق و بحرین و لبنان و سودان و ...، جمهوری اسلامی ایران را متهم به مداخله در امور داخلی خود و یا برخی کشورهای منطقه می‌کنند!

وی با بیان اینکه ایران کشوری طبیعی، قدیمی، ریشه دار و قدرتمند است و بر مبنای قدمت و عظمت تاریخی خود، کشوری اثرگذار و صاحب نقش در منطقه و جهان است، عنوان می‌کند: نقش آفرینی ایران در منطقه تفاوت بنیادین با تلاش‌ها و بازی‌های جاه طلبانه و توسعه طلبانه برخی دیگر از بازیگران نوظهور منطقه‌ای دارد. آنان که مایلند ایران خود را به دست خویش در درون مرزهای سرزمینی خود محصور کرده و از حقوق مسلم خود در تقویت قدرت نظامی و دفاعی خویش چشم پوشی کند، تجاوز نظامی هشت ساله رژیم بعث عراق علیه ایران با حمایت تمام عیار منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را چگونه تحلیل می‌کنند و چه پاسخی برای حمایت کامل از رژیم متجاوز و نیز حمایت و همراهی و همکاری در اعمال تحریم‌های همه جانبه علیه ایران در زمان همان جنگ ظالمانه را دارند!

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا می‌افزاید: کسانی که می‌خواهند ایران توان موشکی خود را که به صنعتی بومی و درون‌زا بدل شده است، تعطیل کند، چه پاسخی در خصوص نیازهای امنیتی ایران در مقابل تهدیدات و شیطنت‌ها و ماجراجویی‌های مستمر آمریکا در منطقه خلیج فارس و عراق و افغانستان و در محیط امنیتی بلافصل ایران دارند! به راستی چه کسی نظامی‌گری در منطقه را ترویج کرده و پای قدرت‌های فرامنطقه‌ای مستکبر به ویژه آمریکا را به پهنه مهم و استراتژیک خلیج فارس باز کرده است! کدام دولت‌ها پایگاه نظامی در اختیار بازیگر فرامنطقه‌ای مستکبر قرار داده و کشورهایشان را به انبار تسلیحاتی آمریکا و حتی ناتو تبدیل کرده‌اند!

*کشاندن پای رژیم صهیونیستی به منطقه خلیج فارس، امنیت به همراه نمی‌آورد

ناصر کنعانی می‌افزاید: واضح است که متهم سازی روزمره ایران هیچ مشکلی از مشکلات منطقه را حل نمی‌کند و اتکاء به آمریکا نیز حلال مشکلات نیست، کما آنکه کشاندن پای رژیم صهیونیستی به منطقه خلیج فارس، امنیت به همراه نمی‌آورد، چرا که اساسا منافع مشترک واشنگتن و تل‌آویو در ایجاد بی ثباتی در غرب آسیا و خلیج فارس و بحران سازی مستمر برای جهان اسلام است. آمریکا و رژیم صهیونیستی هیچ ریشه‌ای در منطقه غرب آسیا ندارند و دیر یا زود باید منطقه را ترک کنند و این اتفاق به خواست ملت‌های منطقه رخ خواهد داد.

به گفته وی منطق سلیم، حکم به صلح با رژیم غاصب سرزمین‌های عربی و اسلامی نمی‌دهد و افکار عمومی منطقه، منطق گشایش آغوش به روی غاصبان قدس شریف و سرزمین‌های مقدس فلسطین را نمی‌پذیرد.

* رژیم صهیونیستی همچنان به دنبال توسعه طلبی سرزمینی و فتنه انگیزی در منطقه

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا اضافه می‌کند: مسئله فلسطین تنها یک موضوع سیاسی و یا قومی و یا نزاع بر سر قطعه‌ای سرزمین نیست که عده‌ای خود را صاحب هرگونه صلاحیت و حتی بذل و بخشش آن به متجاوز و اشغالگر بدانند و دیگران را از مداخله در آن و حمایت از ملت مظلوم فلسطین منع کنند! فلسطین یک مسئله هویتی برای همه مسلمانان از همه اقوام و نژادها و زبان‌هاست.

وی می‌افزاید: سازش با رژیم صهیونیستی، هدیه به متجاوز و تشویق تجاوزگری و نادیده انگاشتن حقوق مسلم و شناخته شده ملت فلسطین در داشتن کشوری مستقل در خاک وطن خویش و واگذاری حقوق طبیعی و انسانی و تاریخی آنان به رژیمی جعلی است که در چارچوب تئوری نیل تا فرات، همچنان به دنبال توسعه طلبی سرزمینی و فتنه انگیزی در منطقه است. حمایت ایران از مسئله فلسطین، مبتنی بر اصول حقوق بین‌الملل، حق طبیعی ملت‌ها در تعیین سرنوشت خود و مبتنی بر ارزش‌های انسانی و اخلاقی است.

کنعانی عنوان می‌کند: روشن است که ریشه دشمنی ۴۰ ساله و تهدید و تحریم آمریکا علیه ایران، استقلال طلبی و ضدیت ایران با سلطه جویی آمریکا در منطقه و جهان اسلام و اشغالگری صهیونیسم در فلسطین و اراضی اشغالی عربی و اسلامی است.

وی می‌نویسد: در حالی که دولت آمریکا خود بزرگترین فروشنده سلاح به متحدان منطقه‌ای خود و تأمین کننده تسلیحات تروریست‌های بین‌المللی اجاره‌ای است، اکنون تمام تلاش خود را بر استمرار تحریم تسلیحاتی ایران گذاشته و برای تحمیل خواسته غیرقانونی خود، به ارعاب و تهدید مخالفان و حتی شرکای اروپایی خود روی آورده است.

*کشوری که به دنبال انزوای منطقه‌ای و بین‌المللی ایران بود، چرا اکنون روزانه از ایران گدایی مذاکره می‌کند!

این کارشناس می‌افزاید: به راستی اگر سیاست تحریم بر ملت ایران کارساز بود، چرا اکنون آمریکا و متحدان آن نگران توانمندی‌های موشکی و یا پیشرفت‌های تکنولوژیک ایران در صنعت هسته‌ای  هستند! اگر فشار حداکثری و تحریم کارساز بود، چه نیازی به تحریم تولیدات صنعتی ایران بود! و اگر سیاست فشار حداکثری کارساز بود، چرا به دنبال مذاکره با ایران در خصوص مسائل منطقه‌ای و نیز توانایی بومی موشکی و نظامی ایران هستند! کشوری که به دنبال انزوای منطقه‌ای و بین‌المللی ایران بود، چرا اکنون روزانه از ایران گدایی مذاکره می‌کند!
کنعانی با بیان اینکه دولت آمریکا مدعی است که ایران باید رفتاری طبیعی از خود نشان دهد تا به زعم خویش جامعه جهانی ایران را بپذیرد، خاطرنشان می‌کند: اولا اگر تأیید اشغالگری صهیونیسم بر بیت المقدس و سرزمین‌های اسلامی، رفتاری طبیعی به شمار می‌رود، جمهوری اسلامی ایران هرگز چنین رفتاری را نمی‌پذیرد. ثانیا اگر ایران در جامعه جهانی منزوی است و نیاز به پذیرش در جامعه جهانی دارد، چرا آمریکا اینقدر از ایران در هراس است و هر روز علیه ایران و تهدیدات ایران صبحت می‌کند!

وی می‌نویسد: روشن است که آمریکا در خصوص ایران دچار تحیر و سرگردانی استراتژیک است و تهدیدات و رجزخوانی‌های روزمره آمریکا علیه ایران همانند کسی است که از وحشت تنهایی در سیاهی شب، بلند بلند آواز می‌خواند.

*آمریکا حیثیت جهانی خود را برای تحریم خرج کرده/برخی طرف‌های منطقه‌ای نان خود را در اتهام زنی به ایران یافته‌اند

کنعانی عنوان می‌کند: سیاست تحریم برغم زحمت‌هایی که بر دولت ایران و رنج‌هایی که بر مردم ایران تحمیل کرده است، یک ابزار شکست خورده بوده و آمریکا حیثیت جهانی خود را برای آن خرج کرده است. در این میان برخی طرف‌های منطقه‌ای نیز گویی نان خود را در اتهام زنی به ایران یافته و یا برای سرپوش گذاشتن بر انتخاب‌ها و سیاست‌های نادرست و توجیه شکست‌های راهبردی خود نزد افکار عمومی، به طور مستمر اتهامات تکراری خود را متوجه جمهوری اسلامی ایران می‌کنند.

وی یادآور شده است: اینان نیز بهتر است بدانند که ایران بخشی از واقعیت منطقه، تاریخ، تمدن، فرهنگ و جغرافیای آن است. ایران هویت بخش منطقه بوده و قابل کنار گذاشتن نیست. متهم سازی ایران نیز ضعف‌ها و اشتباهات آنان را جبران نخواهد کرد، بلکه تلاشی بی حاصل برای پاک کردن صورت مسائل و نه حل آنهاست. جمهوری اسلامی ایران امنیت خود را در ناامنی منطقه و دیگران جستجو نمی‌کند، چرا که ناامنی مطلوب دشمنان ایران خاصه آمریکا و اسرائیل در منطقه است و ایران آب به آسیاب دشمن نخواهد ریخت، اما این حق ایران است که نسبت به نزدیک شدن دشمن متجاوز و اشغالگر به نزدیک مرزهای خود واکنش نشان دهد.

*ایران هیچ‌گاه گفت‌وگو با همسایگان خود را رد نکرده، بلکه همواره طالب گفت‌وگو با همسایگان بوده

کنعانی خاطرنشان می‌کند: هیچ کس حق ندارد سرزمین خود را منشأ تهدید برای همسایگان خود قرار دهد. امنیت مقوله‌ای به هم پیوسته است و در سایه شراکت و همکاری دسته جمعی کشورهای منطقه به دست می‌آید. ایران کشوری است که هیچ‌گاه گفت‌وگو با همسایگان خود را رد نکرده، بلکه همواره طالب گفت‌وگو با همسایگان بوده است.

وی در پایان می‌نویسد: بیایید واقع بین باشید و بدون از دست دادن زمان، راه حل درست را انتخاب کنید. پناه بردن به آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تامین امنیت، همانند مبادرت به خودکشی از ترس مرگ است. به تعبیر قرآن کریم دوستان خود را از غیر خود انتخاب نکنید.*"یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِّن دُونِکُمْ لَا یَأْلُونَکُمْ خَبَالًا وَدُّوا مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِی صُدُورُهُمْ أَکْبَرُ ۚ قَدْ بَیَّنَّا لَکُمُ الْآیَاتِ ۖ إِن کُنتُمْ تَعْقِلُونَ. "ای اهل ایمان، از غیر همدینان خود دوست صمیمی همراز نگیرید، چه آنکه آنها از خلل و فساد در کار شما ذرّه‌ای کوتاهی نکنند، آنها مایلند شما همیشه در رنج باشید، دشمنی شما را بر زبان هم آشکار سازند و محققا آنچه در دل دارند بیش از آن است. ما به خوبی برای شما بیان آیات کردیم اگر عقل را به کار بندید."(آل عمران - ۱۱۸)

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
کارگر رکن جهش تولید/ حال خوب کارگر، حال خوب کشور
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top