تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/07/20 - 14:02
کد خبر: 372906

غلامی: منتظر بازگشت به سیستم‌های قبلی آموزشی نباشیم

وزیر علوم گفت: با توجه به شرایط موجود نگاه آموزش عالی کشور و آموزش عمومی باید به گونه‌ای باشد که منتظر بازگشت به سیستم‌های قبلی آموزشی نباشیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ منصور غلامی در کنفرانس ملی آسیب‌شناسی آموزش و یادگیری الکترونیکی در ایران با محوریت «تجربیات و چالش‌های استقرار یادگیری الکترونیکی» که امروز در وزارت علوم برگزار شد گفت:  آحاد مردم دنیا در چند ماه اخیر دچار بیماری شدند که در نوع خود ناشناخته است و آثار زیانبار متنوعی به نمایش گذاشته است آنچه که دستورالعمل مقابله با این همه گیری بوده این است که به نوعی از در معرض قرار گرفتن این عامل بیماری دوری شود.

وی ادامه داد: مردم به سمت کم کردن ارتباطات و برقراری روابط اجتماعی و اقتصادی براساس فناوری جدید حرکت کردند به همین دلیل از گروه ها و اجتماعاتی که تحت تاثیر قرار گرفتند گروه های آموزشی در دنیا بودند، دانشگاه ها به سرعت در واکنش به آنچه رخ داد، تجمع های دانشجویی، کلاس ها، نشست های حضوری خود را تعطیل کردند و به سمت راهکارهای جدید برای برگزاری این تجمعات روی آوردند.

وزیر علوم افزود: همه بخش های آموزشی از آموزش های ابتدایی تا آموزش های دانشگاهی به دلیل ویژگی های سنتی نشست در کلاس ها، تحت تاثیر این اتفاق قرار گرفتند.

غلامی افزود: در کشور ما نیز با توجه به توانمندی مراکز آموزشی به ویژه مراکز دانشگاهی در شناخت موضوع و فناوری هایی که با آن آشنا بودند، علی رغم آمادگی کم قبلی، به سرعت به سمت جایگزینی آموزش حضوری با آموزش مجازی حرکت کردند.

وی ادامه داد: هرچند در آموزش عالی کشور ما تعدادی از دانشگاه ها از قبل دوره های آموزش الکترونیک برگزار می کردند ولی کامل اجرا نمی شد، ولی در مواجهه با آنچه اتفاق افتاد یک رویکرد عمومی و کامل به سمت استفاده از این فناوری ها اتفاق افتاد.

غلامی افزود: این موضوع نشان می دهد که ما در مجموعه علمی کشور ظرفیت های خوبی داریم که اگر شرایط برای بکارگیری آنها فراهم باشد، این ظرفیت ها به سرعت قابل تبدیل شدن به فعلیت خواهند بود. مقایسه هایی که در بخش های مختلف در کشور ما صورت گرفته است آنچه که برای آمورش های مجازی صورت گرفته، فارغ از کاستی هایی که در زیرساخت ها داشتیم، فارغ از اینکه خیلی مراکز جوان ما آمادگی لازم را به لحاظ نیروی انسانی کارآمد و امکانات تجهیزات نداشتند با سرعت غیر قابل پیش بینی شده ای توانستند خود را با شرایط تطبیق دهند.

غلامی ادامه داد: آنچه که می شود از پنجره نگاه آموزش عالی به آن تاکید کرد این است که ما به اندازه کافی دانش آموخته های دانشگاهی تحصیل کرده، توانمند و صاحب فکر و ایده فناورانه در کشور داریم که بخشی در اختیار دستگاه های اجرایی و بخشی هم در بخش خصوصی فعال هستند. نگاه دیگر این است که باید دستاوردهای آموزش عالی خود را به ارزیابی و محک بگذاریم که توفیقات خوبی به نظر بنده فراهم شده است.

وزیر علوم افزود: ما باید به این نکته توجه کنیم که همیشه در جامعه نیاز به آموزش های مستمر و بروزسانی آموزش های تخصصی ، فنی و حتی عمومی اعضای جامعه داریم، تحول و سرعت تغییر در فناوری ها، شکل گیری دانش جدید و کاربست این یافته درجوامع نیاز مستمر به آموزش فارغ التحصیلان دانشگاهی در هر جا که مشغول به خدمت هستند را بیش از پیش نمایان می کند.

وی تصریح کرد: لذا باید نگاه همه ما به ویژه دست اندرکاران استفاده از خدمات دانش آموختگان دانشگاهی ، کسانی که فناروی های جدید را بکار می گیرند این باید باشد که آموزش مستمر و بروز کردن دانش و توانمندی فناورانه یک ضرورت اجتناب ناپذیر در ایام حاضر و پیش رو است.

وی افزود: امروز نگاه ما باید به سمت استفاده از فناوری‌های آموزش مجازی و به روز کردن دانش و توانمندی فناورانه باشد، زیرا این کار ضرورتی اجتناب ناپذیر در ایام حاضر و پیش رو است.

وی با بیان  اینکه پس از یک نیمسال تحصیلی ارائه آموزش مجازی، باید نگاه نقادانه به آنچه اتفاق افتاده داشته باشیم و اثرگذاری این آموخته‌ها در جوامع هدف را بررسی کنیم افزوود: آسیب شناسی آنچه اتفاق افتاده کار ارزشمندی است. با توجه به شرایط موجود نگاه آموزش عالی کشور و آموزش عمومی باید به گونه‌ای باشد که منتظر بازگشت به سیستم‌های قبلی آموزشی نباشیم.

وزیر علوم یادآور شد: شیوع ویروس کرونا باعث یک جهش جدی و غیر قابل پیش بینی در سطح جوامع به نسبت گذشته شد و به سطحی از پیشرفت در فناوری‌ رسیدیم که بتوانیم آموزش‌ها را به صورت مجازی ارائه کنیم.

غلامی خاطرنشان کرد: شرایط باعث شد ارتباط بیشتر، کامل‌تر و دقیق‌تری در تمام سطوح جامعه برقرار شود. نگاه به آموزش عالی در آینده باید بر بستر حفظ، ارتقا و بهره گیری از ظرفیت‌های فناوری اطلاعات باشد.

وی ادامه داد: در برنامه ریزی ماه‌ها و سال‌های پیش رو یکی از برنامه‌های جدی ما تقویت و تعمیق استفاده از فناوری‌های جدید و تقویت زیر ساخت‌های مورد نیاز آموزش مجازی است.

غلامی افزود: نسل جوان استعداد بالایی در انطباق با شیوه‌های جدید دارد و این ظرفیت انطباق در جامعه علمی بیشتر از بخش‌های دیگر بود و با توجه به شرایط فعلی راه برای گسترش شیوه‌های جدید بر مبنای فناوری‌های به روز باز است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top