به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس؛ بدنبال افزایش دو تا 3 برابری قیمت بلیت هواپیما از سوی انجمن شرکتهای هواپیمایی و بروزرسانی فوری سایتهای فروش بلیت از اول آبانماه، مخالفت وسیعی در سطح مردم و نمایندگان مجلس صورت گرفت که اگرچه در هرمزگان فقط احمد جباری عضو هیات رییسه مجلس و نماینده غرب هرمزگان در مخالفت علنی با این تصمیم، اقدام به مصاحبه و ابراز مخالفت کرد اما در کشور موج وسیعی در این زمینه پدید آمد.
وزیر راه و شهرسازی شب گذشته از لغو این تصمیم انجمن شرکتهای هواپیمایی خبر داد.
پیش از این (ظهر دیروز) احمد جباری نماینده غرب هرمزگان در مجلس در گفتوگویی رسانهای در اعتراض به این تصمیم در پیگیریهایی از مخالفت کمیسیون عمران مجلس از این اقدام خبر داد و بیان داشت: برخی استانهای دور از مرکز در پی این تصمیم متضرر میشدند و افزایش ناگهانی دو تا سه برابر قیمت بلیت هواپیما هیچ توجیهی ندارد.
وی در همین زمینه عنوان کرد: حتی اگر بهانه ایرلاینها اجرای طرح فاصلهگذاری اجتماعی باشد، باید به همان اندازه که در یک پرواز از ظرفیت هواپیماها کاسته میشود به قیمت بلیتها افزوده شود نه این که به ناگاه رشد 250 درصدی در قیمت بلیت پروازها را شاهد باشیم.
تأثیر مستقیم افزایش قیمت بلیت هواپیما بر اقتصاد هرمزگان
هرمزگان به دلیل دوری از مرکز روزانه بیش از 25 پرواز از فرودگاههای مختلف خود به مقصد مناطق گوناگونی از کشور دارد که سبب رونق اقتصادی آن شدهاند و از سوی دیگر شمار قابل توجهی نیز گردشگر با خود به استان میآورند و بسیاری از مردم از ظرفیت پرواز برای پیگیری امور خود در مرکز از جمله در حوزه بهداشت و درمان استفاده میکنند.
با گران شدن بلیت هواپیما اگر چه پارهای از سفرهای مأموریتی، دولتی و ... ادامه مییافت اما بخش گردشگری استان بشدت متأثر از این موضوع میگشت و آسیب فراوانی به اقتصاد هرمزگان وارد میآورد.
ضرورت پیگیری نمایندگان برای اختصاص پروازهای ویژه هواپیمایی نفت
محمدرضا محمدی از صاحبنظران اقتصادی هرمزگان در این زمینه گفت: از نمایندگان استان انتظار تحرک بیشتری در موضوعات ملی مرتبط با استان هرمزگان هستیم. مثلا در همین موضوع گرانشدن قیمت بلیت هواپیما، شایسته آن بود که نمایندگان هرمزگان واکنشهای هرچه بیشتری به این مسأله از خود نشان میدادند ولی تنها شاهد موضعگیری آقای جباری نماینده غرب هرمزگان بودیم که حساسیت ایشان نسبت به مسائل اینچنینی با ارزش است.
وی عنوان کرد: مسیر هوایی تهران - بندرعباس مسیر ویژه و خاصی در کشور است به طوری که بسیاری از شرکتهای هواپیمایی اشتیاق حضور در این خط مسافری هوایی بدلیل بالا بودن ضریب اشغال مسافر و بلیت فروشی قابل توجه آن را دارند و لذا نمایندگان استان در مجلس باید از این مزیت به نفع مردم استان استفاده کرده و مانع از اجحاف به حقوق مردم شوند.
این صاحب نظر اقتصادی عنوان کرد: از آن جا بخش قابل توجهی از مسافران هواپیما در مسیرهای بندرعباس کارکنان و شاغلان وزارت نفت در پالایشگاهها و پروژههای نفتی استان هستند، لذا میتوان از وزارت نفت خواست تا از ظرفیت هواپیمایی نفت در مسیر بندرعباس نیز استفاده شود تا قیمت بلیت در این مسیر نیز متأثر از افزایش عرضه، کاهش یابد.