تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/07/28 - 16:48
کد خبر: 373684

فروپاشی ناوگان اتوبوسرانی تهران در صورت کمک نکردن دولت

طبق اظهارات اخیر مسئولان شهری، اگر دولت کمک نکند، ناوگان اتوبوسرانی پایتخت دچار فروپاشی خواهد شد و تکمیل خطوط مترو با کمک‌های ضعیف دولت نیز بیش از ۲۰ سال به طول می انجامد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، روند رو به رشد شهرنشینی در شهرهای بزرگی چون تهران، نیاز به توسعه حمل و نقل عمومی را هم افزیش داده است؛ در این راستا کلانشهر تهران تحولات قابل توجهی به ویژه در زمان مدیریت قالیباف به خود دید.

فروپاشی ناوگان اتوبوسرانی تهران در صورت کمک نکردن دولت

طی 12 سالی که قالیباف سکان اداره شهر را در دست داشت علی‌رغم بی‌مهری‌های دولت در پرداخت سهم خود به این حوزه میزان خطوط مترو افزایش قابل توجهی یافت، به‌طور میانگین هر ماه 7 واگن و یک کیلومتر به سیستم مترو افزوده و در این مدت 1200 دستگاه اتوبوس دو کابین نیز وارد تهران شد.

در سال‌های نخست فعالیت قالیباف در شهرداری و احمدی‌نژاد در جایگاه رئیس جمهوری این باور وجود داشت که به دلیل اختلاف نظر و سلیقه‌ بین آنها، دولت به وظایف خود در حوزه حمل و نقل عمومی عمل نمی‌کند؛ با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، باورها عوض شد؛با آغاز به کار دور پنجم شورای شهر تهران، افرادی کاملا همسو با دولت بر کرسی‌های شورای شهر تکیه زدند؛ این وضعیت امید تازه‌ای ایجاد کرد که شاید این بار یکدست شدن کامل دولت و مدیریت شهری بتواند راهگشا باشد اما باز هم تغییری در این وضعیت حاصل نشد.

در حال حاضر علاوه بر آهنگ کند توسعه حمل و نقل عمومی، مشکلات مالی شهرداری به دلیل شیوع کرونا نیز افزایش یافته و بی‌مهری دولت به این حوزه نه تنها بر روند کند توسعه بلکه بر فرسودگی این ناوگان نیز دامن زده است و همچنان خبری از پرداخت بدهی‌های دولت به شهرداری وجود ندارد. مسئولان شهری نیز بارها بر اوضاع آشفته ناوگان اتوبوسرانی و نیازهای مترو تأکید کرده‌اند اما شرایط روز به روز دشوارتر و بحرانی‌تر می‌شود.

اگر دولت کمک نکند، ناوگان اتوبوسرانی پایتخت دچار فروپاشی خواهد شد

محمود ترفع مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با اعلام اینکه متأسفانه دولت به تعهدات خود در قبال ناوگان حمل‌ و نقل عمومی پایتخت از جمله پرداخت سهم یک سومی خود از مبلغ تمام شده کرایه اتوبوس‌ها عمل نمی‌کند، گفت: اگر دولت کماکان سهم خود را پرداخت نکرده و به مدیریت شهری کمک نکند، مطمئناً ناوگان اتوبوسرانی پایتخت دچار فروپاشی می‌شود.

وی با تأکید بر کاهش بی‌سابقه‌ درآمدها و افزایش روزافزون هزینه‌های این شرکت، افزود: اگر با زحمت، امسال را نیز پشت سر بگذاریم و به پایان برسانیم، حتماً در سال 1400، استمرار خدمات‌رسانی ناوگان اتوبوسرانی پایتخت دچار مشکل اساسی خواهد شد.

ترفع با اشاره به اینکه ناوگان اتوبوسرانی تهران دارای دو بخش عمومی و خصوصی است، اظهار کرد: در حال حاضر، بخش عمومی با تمام ظرفیت و به صورت شبانه‌روزی کار می‌کند اما بخش خصوصی باید خودش نسبت به خرید اتوبوس اقدام کند، هزینه پشتیبانی و نگهداری اتوبوس ها که مبلغ آنها به شدت سنگین شده است را و همچنین حقوق رانندگان را بپردازد در حالی که به دلیل شیوع کرونا مسافرچندانی جابه جا نکرده و درآمدش کاهش داشته است ، با این شرایط ادامه فعالیت برایش مقرون به صرفه نخواهد بود.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با اعلام اینکه نوسازی ناوگان اتوبوسرانی با حمایت شهردار تهران انجام شده و پیش‌پرداخت خرید 250 دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس که قرارداد آن چندی قبل منعقد شده نیز واریز شده است، خاطرنشان کرد: تا کمتر از یک ماه آینده، اولین بخش این قرارداد وارد ناوگان اتوبوسرانی پایتخت می‌شود و تا 5 ماه آینده و پایان سال نیز کل 250 دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس خریداری شده به ناوگان اضافه خواهند شد.

تکمیل خطوط مترو با کمک‌های ضعیف دولت، بیش از 20 سال زمان می‌برد

سیدمناف هاشمی هم در مراسم افتتاح ورودی ایستگاه شهید نواب صفوی واقع در خط 7 متروی تهران اظهار کرد: این روزهای کرونایی می‌گذرد اما موضوع آلودگی هوا بحث درازمدتی است که زمانی می‌توان برای آن راه حلی در نظر گرفت که حمل و نقل عمومی به ویژه شبکه مترو را هرچه سریع‌تر تکمیل کنیم و از سوی دیگر هزینه‌های تردد را با خودروهای شخصی به گونه‌ای افزایش دهیم که شهروندان در مقایسه حمل و نقل عمومی و خودروی شخصی به این نتیجه برسند که استفاده از خودروی شخصی به صرفه نیست.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران تصریح کرد: تاکنون حدود 240 کیلومتر شبکه مترو در تهران ساخته شده که معادل آن باید ساخته شود هم در خطوطی که در حال تکمیل است و هم در چهار خط جدیدطراحی شده؛ تا زمانی که این شبکه تکمیل نشود نقاط زیادی از شهر از شبکه مترو بی بهره خواهند بود.

وی افزود: اگر حمایت دولت‌ها در آینده نسبت به حمل و نقل عمومی به همین شکل ضعیفی که در سال های اخیر بوده، ادامه یابد تکمیل 4 خط جدید مترو بیش از سال 1420 به طول می انجامد و این خسران بزرگی برای شهر تهران است.

اگرچه مشکلات اقتصادی و فشارهای مالی بر دولت نیز وجود دارد و کسی منکر آن نیست اما انتظار پرداخت مطالبات قانونی و به حق شهر تهران در حوزه حمل و نقل عمومی با توجه به تأثیراتی که در کاهش ترافیک و آلودگی هوا و سهولت در جابه‌جایی شهروندان به ویژه در روزهای کرونایی دارد را هم نمی‌توان نادیده گرفت. لازم است دولت در ماه‌های پایانی فعالیت خود نسبت به این موضوع توجه ویژه‌ای نشان داد و با یک تدبیر طلایی، یادگاری نیک از خود به جا بگذارد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top