تاریخ انتشار: چهارشنبه 1399/07/30 - 00:26
کد خبر: 373855

در جلسه نمایندگان بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با وزیر آموزش و پرورش مطرح شد؛

عدم دسترسی بیش از سه میلیون دانش‌آموز به شبکه شاد/ جذب معلمان فقط از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی

عدم دسترسی بیش از سه میلیون دانش‌آموز به شبکه شاد/ جذب معلمان فقط از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی

عضو بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان درباره وضعیت عدالت در آموزش و پرورش گفت: تعبیر از مشارکت مردمی صرفا مشارکت اقتصادی به شکل موجود نیست و آموزش و پرورش از اهداف سند تحول فاصله گرفته است. مشارکت های کنونی مردم کاملا عدالت زداست و صرفا افراد مرفه از آموزش برخوردار می شوند. باید به نقش آفرینی درست مردم در آموزش و پرورش جامه عمل پوشانده شود.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ طرحی باعنوان «اصلاح قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین» با موضوع تعیین تکلیف نیروهای نهضتی و حق التدریسی‌ها که یک فوریت آن روز چهارشنبه به مجلس آمد، مربوط به قانونی است که در مهرماه سال ۹۱ برای تعیین تکلیف آموزشیاران نهضت سواد آموزی و حق التدریسی‌ها تدارک دیده شده بود.

در آن زمان قرار شد آزمونی برگزار شود تا از طریق آن فرآیند جذب متقاضیان استخدام در آموزش و پرورش در یک روند قانونی دنبال شود. این آزمون برگزار شد و بیش از ۱۷هزار نفر از متضاضیان در آزمون قبول و استخدام شدند. در عین حال چیزی حدود ۵الی ۶هزار نفر هم نمره لازم را کسب نکرده‌اند و موفق به ورود به آموزش و پرورش نشدند.

بنا به دلایل ذکر شده، نمایندگان بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان روز سه شنبه ۲۹ مهر با محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش نشستی برگزار کردند و پیرامون مسائل موجود در نظام آموزش و پرورش کشور مطالبی را مطرح کردند که در ادامه می‌خوانید؛

در راستای اجراسازی سند تحول بنیادین چه اقداماتی انجام داده اید؟

در ابتدای این جلسه حمیدرضا قائم پناه، معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در جلسه با وزیر آموزش و پرورش گفت: تحول بنیادین در آموزش و پرورش از مطالبات 30 ساله مقام معظم رهبری است که مورد غفلت واقع شده است. درحال حاضر دور یک نظام تقلیدی میچرخیم و تحولی که باید صورت نگرفته است.

قائم‌ پناه ادامه داد: آقای وزیردر این مدت که وزری آموزش و پرورش بوده اید چه گام هایی در راستای اجراسازی سند تحول بنیادین انجام داده اید؟

شما برای گرفتن رای اعتماد مجلس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را مبنای سیاست گذاری خود اعلام کردید و بر اساس همین شعار رای مجلس را گرفتید؛ اما پس از مدتی فرمودید که برای اجرای سند تحول بنیادین بودجه نداریم؛ اجرای سند تحول بنیادین بیش از بودجه، اراده و همت می خواهد. خاک بی‌توجهی که روی سند تحول بنیادین نشسته را می بینیم ولی خم به ابروی نمی آوریم.

وی تصریح کرد: منزلت معلمان با صحبت های مداوم درخصوص معیشت زیر پای گذاشته شده است. لطفا کمتر دراین خصوص مصاحبع بفرمایید. برخی  از اقدامات درراستای سند تحول بنیادین مانند معلم تمام وقت و نظام رتبه بندی انجام شده است ولی با تحریفاتی مواجه بوده است؛ یکی از موارد سند تحول بنیادین درخصوص مراکز تربیت معلم بوده است که نه تنها کاری صورت نگرفته بلکه در برابر نامه واگذاری دانشگاه فرهنگیان به پیام نورسکوت کردید!

وی ادامه داد: ما درخصوص معنای دقیق تحول به یک ادبیات مشترک نرسیده ایم و برخی تحول را در اصلاح می بینند. باید یک گفتمان مشترک و صحیح از معنای تحول شکل بگیرد.

معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری آموزش و پرورش ما دو عیب عمده دارد؛ ابتدا اینکه در تضاد با مبانی دینی و اخلاق دینی است و عیب دوم  تقلیدی  بودن و وابسته بودن آن است. تحول باید از بالا به پایین اتفاق بیفتد؛ اگر می‌خواهیم به تحول دست یابیم باید به معلمان توجه کنیم. عنصر اصلی و میدان دار اصلی آموزش و پرورش، معلمان هستند.

قریب به سه میلیون و پانصد هزار دانش آموز به شبکه شاد دسترسی ندارند!

در ادامه این دیدار محمد رمضانی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کرمان در خصوص عدالت آموزشی اظهار داشت:  قریب به سه میلیون و پانصد هزار دانش آموز به شبکه شاد دسترسی ندارند و یک سوم روستاهای کشور ما زیرساختی برای شبکه شاد ندارند. بیش از 500 هزار دانش آموز هنوز اقدامی برای تهیه کتاب نکرده اند. مدارس در خصوص گشایش حضوری دچار مشکل بوده اند. برنامه شما برای دانش آموزانی که از تحصیل بازمانده اند چیست؟

سهم جوامع روستایی ما از محتوای آموزشی چیست؟ در سیستان و بلوچستان به 6 هزار کلاس درس احتیاج داریم و 15 هزار نیز کمبود معلم داریم. نسبت دانش آموز به معلم در سیستان و بلوچستان 31 است، حال اینکه این نسبت در کشور 22 می باشد. پس از گذشت 42 سال از انقلاب اسلامی هنوز زیرساخت های مناسب در این استان وجود ندارد.

رمضانی بیان کرد: بر اساس ماده ۸ مدیریت خدمات کشوری آموزش و پرورش امری حاکمیتی است و نباید به بخش خصوصی سپرده شود. حال اینکه مدارس غیر دولتی و خرید خدماتی به این بحث دامن می زنند. در مناطق کمتر برخوردار به جای آنکه از معلم کارآمد استفاده کنیم از معلم خرید خدمات استفاده می کنیم.در جامعه شان یک فرد با مدرک تحصیلی اش سنجیده می شود که از نتایج آن به وجود آمدن مافیای کنکور است. ریشه کنکور یک بخش فراآموزشی دارد که باید به آن توجه شود.

رتبه بندی به مسائل مادی تقلیل داده شده است!

سپس حسین اسداللهی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت دبیرشهید رجایی گفت: محتوای و مواد درسی دانشجومعلمان باید به صورت دقیق بررسی شود. باید به این سوال پاسخ داد که چه چیزی در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر بر دانشجو معلمان اضافه می‌شود؟

وی افزود: امر رتبه بندی ازاصل و هدف فاصله گرفته است و صرفا به مسائل مادی تقلیل داده شده است که البته در اجرای آن نیز مشکلاتی است. باید یک نظام ارزیابی دقیقی شکل بگیرد. در خصوص ضمن خدمت باید گفت که محورهای موجود در ضمن خدمت باید مورد بازنگری قرار بگیرد و در اجراسازی آن تغییراتی شکل بگیرد.

اسداللهی درخصوص اقدامات صدا و سیما افزود: در فضای تعلیم و تربیت در صدا و سیمای ما ضعف های شدیدی وجود دارد. تاکنون سریال یا سینمای پرمخاطبی که شخصیت اصلی آنها معلم باشد را ندیده ایم. شان معلمی زیر پا گذاشته شده است و نیاز به حمایت جدی شما دارد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت: درخصوص تسهیلات رفاهی آموزش و پرورش نقدهایی جدی وجود دارد. باید تنها دغدغه معلمان آموزش و پرورش باشد. بعضا بهانه کمبود بودجه آورده می شود؛ اما وزارت آموزش و پرورش منابع زیادی دارد.

مشارکت مردم در آموزش و پرورش با وضعیت فعلی کاملا عدالت‌زداست!

نفسیه سادات حسینی، جانشین خواهر مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در این دیدار بیان کرد: آموزش و پرورش ما بسیار متمرکز است. از بودجه بندی تا مواد درسی و.. همه مشخص شده است و معلم هیچگونه دخالتی در آن ندارد. این موضوع صرفا موجب اجرا کردن بخشنامه های متعدد شده است و باعث کاهش اختیارعمل معلم شده است. اگر قرار است تحولی ایجاد شود باید از این ساختار متمرکز فاصله بگیریم.

وی افزود: در ساختار کنونی حرف از تحول زدن کار بیهوده ایست. ایده تمرکزگرایی می تواند تحت عنوان احیا کردن شوراها مطرح شود. در این ایده وزارتخانه باید صرفا سیاست گذار باشد و نظارت جز به جز وجود نداشته باشد. تعبیر از مشارکت مردمی صرفا مشارکت اقتصادی به شکل موجود نیست و آموزش و پرورش از اهداف سند تحول فاصله گرفته است. مشارکت های کنونی مردم کاملا عدالت زداست و صرفا افراد مرفه از آموزش برخوردار می شوند. باید به نقش آفرینی درست مردم در آموزش و پرورش جامه عمل پوشانده شود.

از شرایط آشفته وزارتخانه گله داریم!

در ادامه نیز حمید رفیعی، جانشین مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت: با نسل قدیمی نمی‌توان تحول بنیادین رقم زد. اگر قرار است تغییر و تحولی اتفاق بیفتد باید با نسل جوان اتفاق بیفتد.

ما از وضعیت آشفته وزارتخانه در حوزه منابع انسانی و عدم انتشار آمار دقیق مستند و رسمی به خصوص معلمان انتقاد داریم. این آمار باعث شده که برخی با تکیه بر این آمار، به دنبال این باشند که چالش خیل عظیم بیکاران حوزه انتخابیه خود  را که علتش همان نظام ناکارآمدی دانشگاهی کشور است به وزارت آموزش و پرورش تحمیل می کند و با جو خبری و دلسوزی های غیر آگاهانه به جای تامین معلم کارآمد، آراء دوره های بعدی خود را تامین کند.

وی تاکید کرد: چرا با وجود تاکید مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی و اساسنامه دانشگاه فرهنگیان مبنی بر جذب معلم از دانش آموزان و تربیت خود این دانش‌آموزان، ظرفیت ۲۸ هزار نفری به ماده ۲۸ که مربوط به شرایط خاص بوده را افزایش می دهید؟ در این حوزه پاسخ نبود ظرفیت در دانشگاه فرهنگیان، قاعدتاً منطقی نیست؛ چرا که آقای خنیفر اخیراً مدعی شده در صورت صدور مجوز، برای تامین معلم با تامین استیجاری فضا، برای  ۵۰  هزار نفر ظرفیت جذب در دانشگاه فرهنگیان وجود دارد.

رفیعی درخصوص دانشگاه فرهنگیان گفت: آیا از وضعیت دانشگاه فرهنگیان خبری دارید؟ از مشکلات صنفی ، رفاهی ، فرهنگی ، اجتماعی و اخلاقی و ... شاید بتوان گذشت اما از وضعیت تربیتی و آموزشی تربیت معلم نمی توان گذشت. عدم تماس برنامه درسی تربیت معلم با نیاز مدارس و وضعیت نامناسب گزینش دانشجو، استاد و هیئت علمی، اداره محیط دانشگاه بر اساس قواعد شکست خورده‌ی وزارت علوم، عدم احراز صلاحیت معلمی و دانشجو معلمان در پایان تحصیل، وضعیت ناکارآمدی نظام کارورزی، ضعف در تربیت متخصصان تعلیم و تربیت امثال چالش هایی است که مدتهاست تربیت معلم با آن گرفتار است.

وی اشاره کرد: طرحی به نام جهاد تربیتی جهت بهبود فضای کارورزی شکل گرفته است که در آن یک اقدامی جدی صورت گرفته است که علاوه بر رفع چالش های موجود موجب ارتقای دانشجویان می شود. ما برای کارورزی طرح هایی قابل ارائه داریم.

رفیعی در ادامه به لزوم وجود نظام تربیت معلم با ساختارهایی جدید و صحیح تاکید کرد و در راستای آن به ارائه مدل هایی پرداخت.

چند درصد از معلمان برای آموزش مجازی آموزش دیده اند؟

در پایان فاطمه حسامی، مسئول بسیج دانشجویی پردیس نسیبه تهران گفت: سامانه مدیریت یادگیری دانشگاه فرهنگیان دچار ضعف های بسیاری است. آیا برنامه ریزی درستی برای کارورزی دانشجومعلمان در شرایط فعلی صورت گرفته است؟

وی در خصوص شبکه شاد گفت: توجه وزارت خانه به ایجاد شبکه شاد قابل تقدیر است اما لزوم ارتقای ساختار به شدت احساس می شود. در تعطیلات سه ماهه تابستان چند درصد از معلمان درخصوص شیوه های نوین یادگیری در تدریس مجازی آموزش دیده اند؟ آیا کانال های آموزشی شاد توانسته اند تاثیرات کاربردی داشته باشد؟ انتشارات صوت و تصاویر معلمان پیگیری حقوقی ندارند؟

لطفا در دستورالعمل های ابلاغی صراحت داشته باشید تا موجب سردگمی خانواده ها نشود. در دوران پسا کرونا باید توجه بیشتری به مدارس شود و یادگیری الکترونیکی در دستورالعمل قرار بگیرد.

ورود به آموزش و پرورش جز از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی ممنوع!

وزیر آموزش و پرورش در نشست بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت: رسالت ما در این مسیر تربیت و حل مسئله است. کارآمدی هر نظامی در حل پایدار مسائل است و ارزیابی عملکرد ما در چگونگی حل مسائل پایدار شکل می گیرد.

شما درمورد سند تحول بنیادین اشاره کردید، بنده عمیقا متوجه مطالبات رهبری در این خصوص هستم. نظام تعلیم و تربیت در پنج دهه گذشته یک برنامه تحولی را تجربه کرده است ولی عمیقا تحولی رخ نداده است، چراکه اگر تحول رخ میداد، نیازمند تحول بنیادین نبودیم.

وی ادامه داد: هیچ اقتداری در دنیا فراتر از آموزش و پرورش نیست. روند جریان تربیت معلم در کشور ما نزولی بوده است. از زمان انقلاب مسئله معلم، مسئله نظام تعلیم و تربیت بوده و تاکنون نیز ادامه داشته است.

وی تاکید کرد: درخصوص تربیت معلم باید دانشجویی که وارد دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر می شود هنگام بازنشستگی نیز از این دانشگاه خروج پیدا کنند؛ یعنی باید اتصال عمیقی در این بین وجود داشته باشد.

نظام آموزش و پرورش ما تا معلم با کیفیت نداشته باشید هیچ اتفاق دیگری نخواهد افتاد؛ لذا باید از این مسیر تزلزل عبور کنیم. تاکید بنده بر این است که سیاست در تعلیم و تربیت ورود پیدا نکند.

حاجی میرزایی درخصوص رتبه بندی معلمان گفت: باید صلاحیت حرفه ای، تخصصی و عمومی احراز شود و سختگیری لازم صورت بگیرد. ما باید به یک نظام ارزشیابی درستی دست پیدا کنیم.

وی تاکید کرد: از زمان وزارت بنده رشد خرید خدمت متوقف شده است، ورود به آموزش و پرورش جز از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی ممنوع است ولی مسئله اینجاست که ما با یک نیاز جدی مواجه هستیم و بعضا مجبوریم از نیروهای خرید خدمات استفاده کنیم.

ایشان تصریح کرد: بحث اقتصاد آموزش و پرورش بحث زمین مانده ایست که اقداماتی در این خصوص درحال صورت گرفتن می باشد.

وزیر آموزش و پرورش درخصوص آموزش مجازی گفت: کرونا با همه سختی اش موجب شده که پیوند ما با خانواده ها بیشتر شود.مدرسه رفتن فقط درس خواندن نیست؛لذا مدرسه نباید تعطیل باشد. درخصوص عدم دسترسی دانش آموزان به آموزش مجازی باید از ظرفیت تلویزیون و آموزش حضوری در مناطق کم برخوردار استفاده کنیم.

حاجی میرزایی تاکید کرد: شاد امروز به یک افتخار ملی تبدیل شده است. البته نمی گوییم مشکلی ندارد، اما از بسیاری از پیام رسان ها قابلیت های بیشتری دارد و از همه مهم تر ساخت خودمان است.

وی در پایان گفت: نظارت و ارزیابی ما باید درست و دقیق باشد. متاسفانه در نظام سنجش ما فقط نمره اهمیت دارد و ارکان سند تحول لحاظ نمی شود. بروز مسائلی در کنکور نیز به همین جهت است. لذا باید به صورت ریشه ای تغییراتی ایجاد کرد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top